Warszawski Teatr Dramatyczny pogrążony w kryzysie

Ratusz w Warszawie zainicjował proces usunięcia Moniki Strzępki, dyrektorki Teatru Dramatycznego. Strzępka zapowiedziała, że nie zamierza dobrowolnie zrezygnować ze swojej pozycji. Monika Dziekan, członek Kolektywu zarządzającego teatrem, opuszcza teatr i jest typowana na następczynię.

Fot. Wikimedia

Informacja ze strony wiceprezydent

W poniedziałek 18 grudnia, Aldona Machnowska-Góra, wiceprezydent Warszawy odpowiedzialna za kulturę, poinformowała, że miasto rozpoczęło procedurę odwołania Moniki Strzępki ze stanowiska dyrektorki Teatru Dramatycznego. Jak wyjaśniła, decyzja wynika z pogłębiającego się kryzysu i niewywiązywania się z umowy określającej warunki organizacyjno-finansowe i program działania teatru.

Urząd m.st. Warszawy poprosił o opinię w tej sprawie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Związek Artystów Scen Polskich, Związek Zawodowy Aktorów Polskich, Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów oraz związki zawodowe działające w Teatrze Dramatycznym. Obecnie w Teatrze Dramatycznym trwa kontrola Państwowej Inspekcji Pracy. Miejska kontrola rozpocznie się w styczniu 2024 roku.

Kilka godzin później, Monika Strzępka w oświadczeniu na fanpage’u Teatru Dramatycznego poinformowała, że mimo wcześniejszych zapowiedzi nie zrezygnuje ze stanowiska. Dyrektorka rozwiązała Kolektyw kierujący teatrem. Zapowiedziała wznowienie prób do odwołanej w ubiegłym tygodniu premiery spektaklu “Heksy” według powieści Agnieszki Szpili.

Strzępka ujawniła, że dwa dni przed premierą “Heks” została zaszantażowana przez kilka aktorek z obsady tego spektaklu. Miały one zagrozić, że zerwą premierę, jeśli Strzępka nie poda się do dymisji. W spotkaniu oprócz aktorek miały wziąć udział dwie osoby z Kolektywu kierującego teatrem. Strzępka podpisała oświadczenie o rezygnacji, ale pomimo podpisania dokumentu o rezygnacji aktorki dzień później przedstawiły zwolnienia lekarskie i premiera została odwołana.

Strzępka podkreśliła, iż jej rezygnacja formalnie nie dotarła do przedstawicieli miasta Warszawy, organizatora teatru, co w świetle prawa oznacza, że miasto nie może rozpocząć na tej podstawie procedury odwołania dyrektorki.

Podzielanie poglądów lub zwolnienie

W poniedziałek Biuro Kultury potwierdziło odejście Moniki Dziekan, która była blisko związana z pracą jej szefowej Moniki Strzępki. Dziekan była pełnomocniczką do spraw finansowo-organizacyjnych i miała być zastępcą dyrektorki Teatru Dramatycznego Moniki Strzępki. Była jedyną osobą z sześcioosobowego zespołu kierującego teatrem, która podpisała się pod odpowiedzią na zarzuty o przemoc i mobbing.

W poniedziałek zrezygnowała z umowy o pracę i pełnomocnictw, wysyłając maila. Dziekan miała zostać tymczasowym dyrektorem po planowanej rezygnacji Moniki Strzępki. Jej odejście może świadczyć o tym, że Monika Strzępka nie zamierza opuszczać Teatru Dramatycznego.

W czwartek 14 grudnia odwołano zaplanowaną na 15 grudnia premierę spektaklu „Heksy” w reż. Moniki Strzępki. Strzępka ustnie poinformowała władze Warszawy o zamiarze odejścia ze stanowiska do końca grudnia. Jednak następnego dnia na spotkaniu pracowników ogłosiła, że pozostaje na stanowisku i przygotowuje plan naprawczy.

Do poniedziałku do Biura Kultury nie dotarło pismo od Strzępki w sprawie jej odejścia. „Wprost” informował o podziale w Zespole kierującym teatrem, który miał miejsce tuż przed premierą „Heks”. Część aktorów z obsady miała domagać się od Strzępki odejścia, grożąc, że nie wystąpią na premierze. Jak potwierdzają źródła w teatrze, Strzępka obiecała, że zrezygnuje, jednak premiera i tak się nie odbyła, bo część aktorów poszła na zwolnienia lekarskie. Wcześniej z obsady wyszła co najmniej trójka aktorów, m.in. Michał Sikorski i Krzysztof Szczepaniak.

Otwarty spór w Teatrze Dramatycznym trwa od października. Wtedy właśnie Monika Strzępka udzieliła kontrowersyjnego wywiadu. Zapowiedziała w nim zwolnienia i zmniejszenie zespołu aktorskiego z 44 do 25 osób, tłumacząc to potrzebą zmian i brakiem funduszy finansowych. Oświadczyła także, że nie chce pracować z osobami o innym światopoglądzie niż ona.

W ciągu pierwszego roku pracy Strzępki z zespołu odeszło lub zostało zwolnionych 28 pracowników – prawie jedna piąta zespołu. Na ich miejsce przyjęto 27 osób. Od działań Moniki Strzępki zdystansowała się autorka „Heks” Agnieszka Szpila, która w emocjonalnym wpisie na FB napisała, że nie przyjdzie na premierę spektaklu.

Rzecznika rezygnuje

W piątek Agata Adamiecka-Sitek, współpracowniczka Strzępki ds. zmiany instytucji, podała się do dymisji z funkcji rzeczniczki praw studenckich w Akademii Teatralnej, którą sprawowała od roku 2019. Informację potwierdziło Biuro Rektora AT. OKO.press otrzymał maila wysłanego do rektora Wojciecha Malajkata i samorządu studenckiego, w którym Adamiecka-Sitek wskazała dwa powody odejścia: stan zdrowia oraz sytuację w Teatrze Dramatycznym.

Projekt, w który bardzo wierzyłam na etapie współtworzenia programu i który z determinacją i mimo trudnych okoliczności starałam się realizować, zakończył się niezwykle bolesną klęską. Zrozumienie tego doświadczenia, zarówno w obszarze refleksji związanej z teatrem i zachodzącymi w nim procesami instytucjonalnymi, jak i w wymiarze relacji międzyludzkich, jest dla mnie ogromnym zadaniem. Nie mam jednak wątpliwości, że kontekst ten nie służy budowaniu zaufania i poczucia bezpieczeństwa niezbędnych do pełnienia funkcji rzeczniczki praw studenckich – napisała Adamiecka-Sitek.

Sitek została rzeczniczką po skandalu wokół jednego z profesorów AT, którego studenci i absolwenci oskarżyli o stosowanie przemocy i prowadzenie zajęć pod wpływem alkoholu. Często wypowiadała się na temat konieczności przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy oraz demokratyzacji instytucji. Nie wyraziła jednak publicznie stanowiska w sprawie trybu zwolnień w Teatrze Dramatycznym.

2023-12-28

Na podst. tekstu Karoliny Felberg


Wiadomości
Rada synodalna. Dostojnicy kościelni chcą zabrać ziemie, które sami sprzedali
Wojciech Barczak na podst. Justyna Burdon, „Własność” Magazyn Ekspresu Reporterów, TVP1
Powstanie rejestr psów i kotów
(KGB) na podst. Radio RMF FM
Wiatr ze Wschodu [REPORTAŻ ANGORY]
Piotr Kraska
Społeczeństwo
Fajbusiewicz wraca do spraw sprzed lat. Mordercę ruszyło sumienie
Michał Fajbusiewicz
Igrzyska paraolimpijskie zaskoczyły. Tych rekordów nikt się nie spodziewał
MS © Figaro Syndication, 2024
W pojedynkę. W Polsce mamy ponad 5 milionów kawalerów
E.W. na podst.: Katarzyna Kazimierowska,. „Mężczyźni bez kobiet”. Onet.pl/Magazyn Pismo
Świat/Peryskop
Wspomnienie kambodżańskich przysmaków. Pająk w panierce i inne
Marek Brzeziński
To zszokowało Bułgarów. Maszyniści kazali pchać pasażerom pociąg
ChS na podst.: www.mediapool.bg, www.capital.bg
Agonia V Republiki. „Jestem pod czujnym okiem wszystkich Francuzów”
Leszek Turkiewicz
Bula Fidżi! Wspomnienia z rajskiej wyspy
Marcin Pawul
Hymny narodów świata: Telangana
Henryk Martenka
Lifestyle/Zdrowie
Polak w Hollywood. Angora na salonach
Plotkara
„Kocham seks i rodzinę”. 60-letni gwiazdor porno mówi o swoich marzeniach
ANS na podst.: corriere.it, vanityfair.it, lastampa.it, huffingtonpost.it, elle.com
Pedro Almodóvar i Złoty Lew. Reżyser otwarcie mówi o swoich poglądach
ANS na podst.: ilfattoquotidiano.it, repubblica.it, comingsoon.it, bresciamusei.com, corriere.it
Szaleństwo luksusowego wynajmu. Personel musi spełniać każdą zachciankę
MS, JORGE CARASSO MATHILDE VISSEYRIAS © Figaro Syndication 2024
Elita zaczęła oszczędzać? Luksusowe sklepy świecą pustkami
PKU, GUSTAV THEILE PHILIP PLICKERT © FAZ 2024
Angorka