R E K L A M A
R E K L A M A

Farada Group. Dronami przetransportują wszystko

Wożą krew, szczepionki, interferon, insulinę i leki dronami. Ich maszyny są podobne do śmigłowców. 

Fot. YouTube

Startują i lądują pionowo, mogą też wisieć w powietrzu. A przede wszystkim przemieszczają się o wiele szybciej niż auta.

– Dostarczaliśmy próbki krwi ze szpitala wojskowego w Helu do laboratorium w Gdańsku. Przelot naszego elektrycznego drona G1 nad Zatoką Pucką trwał ok. 19 minut, samochód jechałby 2,5 godziny, a w sezonie letnim jeszcze dłużej – opowiada Szymon Kupaj, szef i jeden z twórców Farada Group.

Od lutego ubiegłego roku ich drony przebyły ponad 133 tysiące kilometrów. Ale swoją przygodę Kupaj rozpoczął dużo wcześniej. Pomysł biznesu kiełkował mu w głowie od dawna. Pracował przez parę lat w Wojskowym Instytucie Technicznym Uzbrojenia nad projektami dronów dla wojska, przedtem w Asseco Poland rozwijał dział dronów. Wreszcie postanowił otworzyć własną działalność w podlubelskim Lubartowie.

Wraz z kolegą zaprojektował pierwszy dron i szybko pojawili się inwestorzy z branży medycznej.

– Wyzwanie było duże, bo dotyczyło wożenia ludzkich tkanek nad miastami – wspomina Kupaj. – Zobaczyliśmy jednak, że zainteresowanie laboratoriów, szpitali, przychodni jest ogromne.

Regularne loty rozpoczęli w 2020 roku. Od tego czasu Farada Group rozwija się w szalonym tempie, o coraz to nowe spółki. Latem tego roku Kupaj pozyskał 1 mln zł od funduszu GreenVentures (…) na projekt platformy do lądowania dronów na dachu laboratorium lub szpitala i automatycznego przekazania tam przesyłki medycznej. Inną wersją lądowiska jest hangar, z którego można zdalnie wywołać drona. Startuje z wyjeżdżającej z niego platformy i wykonuje lot, po czym wraca na nią i hangar się zamyka.

Obawy o bezpieczeństwo lotów prezes firmy rozwiewa jednym wyjaśnieniem:

Operator drona, działający w Centrum Zarządzania Lotem w Warszawie, cały czas go śledzi i zna każdą jego pozycję. Rynek dronów w Polsce jest jeszcze bardzo skromny – przychody firm sięgają ok. 350 mln zł. Ale będzie większy, bo bezzałogowce są przyszłością transportu.

Farada Group chce rozszerzyć zakres usług o przewozy organów do transplantacji.

– Jesteśmy gotowi technicznie (…). Robiliśmy już takie próbne loty ze sztucznym sercem dla Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu. Jedyny problem to brak dronostrad.

– Chcielibyśmy, by stałe korytarze do szpitali przeszczepowych dla dronowych karetek uruchomiono w ciągu trzech lat 

2023-12-13

E.W. na podst. Forbes nr 11/2023


Wiadomości
Dlaczego wyborcy nie wiedzą, jak głosować [FELIETON OGÓRKA]
Michał Ogórek
Zagraniczna prasa pisze o Nawrockim. Nacjonalista i eurosceptyk?
PKU
42 złote na minutę. Stanowski dobrze zarobił na wyborach
Bohdan Melka na podst. „Jak Stanowski zbił fortunę na wyborach i ile naprawdę zarobił”, Kanał Biznesowy
Wieczór wyborczy Rafała Trzaskowskiego. Twarde zderzenie z rzeczywistością
Tomasz Gawiński
Społeczeństwo
Gdzie płacą policjantom najwięcej, gdzie najmniej?
(AS) Na podst.: euronews.com, cbc.ca
Krakowianie w Warszawie wyjdą na dwór. Frekwencyjne zakłady
Wojciech Barczak
IKONOWICZ: Biznes może kraść bezkarnie
Piotr Ikonowicz
Dziennik pokładowy podróży w miejscu. „Kieszonkowa metropolia” Tabaczyńskiego
Henryk Martenka
Fajbusiewicz wraca do spraw sprzed lat. Nikt nie wierzy, że zaginęła
Michał Fajbusiewicz
Świat/Peryskop
Dzień z życia w piekle pracy – szokujące nagranie z Japonii porusza świat
AS na podst.: news.com.au, hindustantimes.com, bbc.com
Hymny narodów świata: Thurgau
Henryk Martenka
Egejska perła. Opowieść o Izmirze
Marcelina Szumer-Brysz
Lifestyle/Zdrowie
Polak w kosmosie. Co o locie myśli jego żona?
(KGB) na podst. Radio TOK FM
Rowerem przez puszczę. Rozmowa z JOANNĄ BALAWAJDER
Tomasz Zimoch
WF ma znaczenie. Jak szkolne zajęcia wpływają na dorosłe życie?
A.M.
Gluten i celiakia. Czy każdy powinien unikać chleba?
Andrzej Marciniak
Goldenmark. Złoto prawie na każdą kieszeń
Krzysztof Tomaszewski
Angorka - nie tylko dla dzieci...