Istota biografii
Jak pisze Anna Nasiłowska, autorka znakomitej biografii twórcy „Emigrantów”, to „jeden z najważniejszych mitów PRL-u. Był ktoś, kto nazwał wszechobecny absurd i nawet dał mu swoje nazwisko. Wtedy bardzo wiele zjawisk życia było «jak z Mrożka». «To czysty Mrożek! » – mówiono i wiadomo było, o co chodziło: że polska codzienność urąga zasadom logiki. Wskazując «Mrożka» w codziennym życiu, stawialiśmy diagnozę, że oto coś stoi na głowie, i wierzyliśmy, że wystarczy to odwrócić, a będzie dobrze”.
Wybitna badaczka, historyk literatury, rzutowała postać i twórczość Mrożka na panoramicznym tle peerelowskich realiów i jak uważa, stosując konsekwentnie ten zabieg, odkryła istotę biografiijako gatunku. „To zetknięcie historii z indywidualnością konkretnego człowieka”.
Mrożek rozpoczynał swą drogę twórczą w latach powojennych, czuł się wtedy zwolennikiem rodzimego stalinizmu, ale skąd się właściwie wziął? „Ze wsi, z niższej sfery urzędniczej, z Krakowa? Trochę znikąd, czyli jak to się mówi w dramacie Alfreda Jarry’ego «Ubu Król»: z Polski, czyli znikąd”. To absurdalna genealogia, ale i Mrożek kanalizował polskie absurdy, ukazując je w mistrzowskich skrótach w satyrycznych rysunkach, publicystyce i reportażu. Od roku 1953 i lat kolejnych do wyjazdu z Polski w 1963 roku był uważnym brawurowym komentatorem realiów PRL-u.
Subskrybuj