Brazylia. Dlaczego w tym kraju uwielbiają Fiata?

O ile Fiat, poszukując równowagi w przesyconej markami grupie Stellantis, do której należy, boryka się ostatnio z trudnościami na rynkach europejskich, o tyle w innych rejonach świata jego pozycja jest zdecydowanie solidniejsza.

Fot. Pixabay

Największa fabryka jest w Brazylii, kamień węgielny pod nią wmurowano w 1973 roku w Betim, niedaleko Belo Horizonte, w stanie Minas Gerais; działalność zaczęła trzy lata później. Produkuje najpopularniejsze modele fiata na rynek brazylijski i na eksport do krajów Ameryki Łacińskiej w tempie 3500 sztuk dziennie. 

Fabryka ruszyła w 1976 roku, za inau gurowana przez Giovanniego Agnel lego, jednak włoska firma miała już pewne korzenie w ojczyźnie samby. W 1908 roku fiat 40HP, kierowany przez arystokratę Penteado, wygrał pierwszy wyścig samochodowy w Brazylii, w 1930 roku istniał diler Fiata w Sao Paulo, a po dwóch dekadach także oddział zajmujący się dystrybucją ciągników. W Betim pierwszym wyprodukowanym autem był fiat 147, wywodzący się z europejskiego modelu 127. Gdy 5 lipca 1979 roku na brazylijskie ulice wyjechał fiat 147 napędzany etanolem, data zapisała się w historii, a Fiat został pionierem seryjnej produkcji silnika na etanol. Na egzemplarzu 147 Rallye #73 ścigające się kobiety, Włoszka Anna Cambiaghi i Brazylijka Dulce Nilda Doeghe, uzyskały niesamowite wyniki podczas Międzynarodowego Rajdu Brazylii – czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej. Etanol w przyszłych propozycjach Fiata nadal będzie odgrywał rolę przy ograniczaniu efektu cieplarnianego: producent, który 40 lat temu z okładem zaczynał od gaźnika, pracuje nad pakietem alternatyw do realizacji w silniku zasilanym etanolem, aby poprawić osiągi w porównaniu z silnikiem benzynowym.

Współczesna Brazylia jedzie na włoskich kółkach!

Niemal co czwarty samochód na drodze to wyrób Fiata. O złotym biznesie Stellantisa w ojczyźnie Ronaldo i Coelho, gdzie tylko w ubiegłym roku sprzedano ponad 430 tysięcy fiatów, chętnie rozpisują się włoskie media: „Fiat to przodująca globalna marka w grupie Stellantis w 2022 roku i w pierwszej połowie 2023 roku, lider sprzedaży w Brazylii”. Ma rekordowy udział w tamtym rynku – 21,9 proc. w minionym roku; 23 proc. we wrześniu bieżącego – i liczy na jeszcze szersze perspektywy rozwoju. Dotychczasowe, uderzające w konkurencję rezultaty osiągnął m.in. dzięki modelom strada, toro, sedan cronos i SUV pulse, które przypadły do gustu Brazylijczykom zainteresowanym włoskim designem, funkcjonalnością i ogólnodostępnym serwisem. Tryumfy święci też „brazylijska panda”, niedostępny w Europie mobi. W cennikach Ameryki Południowej na przestrzeni lat pojawiało się więcej asortymentu przeznaczonego na rynek brazylijski, jak choćby argo, toro, premio.

Każdy, kto miał okazję zwiedzić fabrykę w Betim – nie jedyną grupy Stellantis w Brazylii, bo inna jest w stanie Pernambuco – zwraca uwagę na charakterystyczne roboty składające auta. Są to systemy zwiększające wydajność i elastyczność produkcji, które w kolosalnej mierze przyczyniają się do sukcesu filii w Brazylii. Przykładowo dla fiata pulse, pierwszego SUV-a marki w Brazylii, i fiata fastback, pierwszego SUV-a coupé i ważnej premiery na rynek lokalny, nowe linie zaprojektował Comau, wnosząc do brazylijskiego przemysłu najnowocześniejsze metodologie. Comau wyposażył stanowiska automatyczne i ręczne do produkcji korpusu głównego, boków oraz do czynności montażowych i spawalniczych obu pojazdów. Zastosowane rozwiązania technologiczne ograniczają do minimum procesy zmiany narzędzi, pozwalając na ograniczenie czasu, kosztów i interwencji na linii. Wirtualne projektowanie i symulacje procesów służą zaś optymalizacji terminowości dostaw, a tych będzie przecież więcej, skoro z powodzeniem udało się przeszczepić technikę, stylistykę i pomysły z Turynu na rynek południowoamerykański. 

2023-11-06

ANS na podst.: motor1.com, automoto.it, alvolante.it, media.stellantis.com, ilmattino.it, auto.it


Wiadomości
Cmentarzysko politycznych słoni. Rozmowa z prof. ANTONIM DUDKIEM
Krzysztof Różycki
Van Gogh maluje Brzózki (NASZ REPORTAŻ)
Wojciech Barczak
Wojenka Dudy o ambasadorów. Komentarze w internecie
(WA)
Z mediów do polityki. Wyboista i jednokierunkowa droga
Marek Palczewski
Lewica dla dziewczyn, prawica dla chłopaków. Tak jest w polskich szkołach
E.W. na podst.: Dawid Karpiuk. „Heroiczne sprawy”, „Newsweek” nr 24/2024
Społeczeństwo
Wabił się Bady. Surowy wyrok za zabójstwo psa
Katarzyna Binkowska
Fajbusiewicz wraca do spraw sprzed lat. 17-latka i znajomy z Afryki
Michał Fajbusiewicz
Śmierć jeździ tirem. Historia Roberta Bena Rhoadesa
Cezary Stolarczyk na podst.: gq.com, Deseret News, Tucson Weekly, The Guardian, Daily Mail
Zagadka kryminalna. Napad w warsztacie samochodowym
Wojciech Chądzyński
Polki nie chcą mieć dzieci. Z czego wynika ten trend?
(KGB) na podst. TOK FM
Świat/Peryskop
Zachód udzielił Ukrainie prawa do ataku. Pociski szybko ruszyły na terytorium Rosji
CEZ na podst.: currenttime.tv, inforesist.ua, izvestia.ru, mk.ru
110. Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy. Papież Franciszek jest już gotowy
ANS na podst.: repubblica.it, vaticannews.va, tg24.sky.it, corriere.it, chiesacattolica.it
I co dalej, monsieur le président? O co chodzi Macronowi
Leszek Turkiewicz
Niemcy: plan budowy 400 tys. tanich mieszkań. Potrzebują taniej siły roboczej
PKU na podst. Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung
Hymny narodów świata: Bihar
Henryk Martenka
Lifestyle/Zdrowie
Miastenia. Rzadka choroba, która osłabia całe ciało
A.M.
Polska Róża. Piękna, smaczna, zdrowa
Krzysztof Tomaszewski
Reaktywacja Just 5. „Sukces nas połączył, trzymaliśmy się razem”
Tomasz Gawiński
Sting gra i wspomina. Jak przebiega trasa „3.0 Tour”?
Grzegorz Walenda
„Ludzie są z natury dobrzy”. Wywiad z psychoterapeutą
Barbara Jagas
Angorka