Brazylia. Dlaczego w tym kraju uwielbiają Fiata?

O ile Fiat, poszukując równowagi w przesyconej markami grupie Stellantis, do której należy, boryka się ostatnio z trudnościami na rynkach europejskich, o tyle w innych rejonach świata jego pozycja jest zdecydowanie solidniejsza.

Fot. Pixabay

Największa fabryka jest w Brazylii, kamień węgielny pod nią wmurowano w 1973 roku w Betim, niedaleko Belo Horizonte, w stanie Minas Gerais; działalność zaczęła trzy lata później. Produkuje najpopularniejsze modele fiata na rynek brazylijski i na eksport do krajów Ameryki Łacińskiej w tempie 3500 sztuk dziennie. 

Fabryka ruszyła w 1976 roku, za inau gurowana przez Giovanniego Agnel lego, jednak włoska firma miała już pewne korzenie w ojczyźnie samby. W 1908 roku fiat 40HP, kierowany przez arystokratę Penteado, wygrał pierwszy wyścig samochodowy w Brazylii, w 1930 roku istniał diler Fiata w Sao Paulo, a po dwóch dekadach także oddział zajmujący się dystrybucją ciągników. W Betim pierwszym wyprodukowanym autem był fiat 147, wywodzący się z europejskiego modelu 127. Gdy 5 lipca 1979 roku na brazylijskie ulice wyjechał fiat 147 napędzany etanolem, data zapisała się w historii, a Fiat został pionierem seryjnej produkcji silnika na etanol. Na egzemplarzu 147 Rallye #73 ścigające się kobiety, Włoszka Anna Cambiaghi i Brazylijka Dulce Nilda Doeghe, uzyskały niesamowite wyniki podczas Międzynarodowego Rajdu Brazylii – czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej. Etanol w przyszłych propozycjach Fiata nadal będzie odgrywał rolę przy ograniczaniu efektu cieplarnianego: producent, który 40 lat temu z okładem zaczynał od gaźnika, pracuje nad pakietem alternatyw do realizacji w silniku zasilanym etanolem, aby poprawić osiągi w porównaniu z silnikiem benzynowym.

Współczesna Brazylia jedzie na włoskich kółkach!

Niemal co czwarty samochód na drodze to wyrób Fiata. O złotym biznesie Stellantisa w ojczyźnie Ronaldo i Coelho, gdzie tylko w ubiegłym roku sprzedano ponad 430 tysięcy fiatów, chętnie rozpisują się włoskie media: „Fiat to przodująca globalna marka w grupie Stellantis w 2022 roku i w pierwszej połowie 2023 roku, lider sprzedaży w Brazylii”. Ma rekordowy udział w tamtym rynku – 21,9 proc. w minionym roku; 23 proc. we wrześniu bieżącego – i liczy na jeszcze szersze perspektywy rozwoju. Dotychczasowe, uderzające w konkurencję rezultaty osiągnął m.in. dzięki modelom strada, toro, sedan cronos i SUV pulse, które przypadły do gustu Brazylijczykom zainteresowanym włoskim designem, funkcjonalnością i ogólnodostępnym serwisem. Tryumfy święci też „brazylijska panda”, niedostępny w Europie mobi. W cennikach Ameryki Południowej na przestrzeni lat pojawiało się więcej asortymentu przeznaczonego na rynek brazylijski, jak choćby argo, toro, premio.

Każdy, kto miał okazję zwiedzić fabrykę w Betim – nie jedyną grupy Stellantis w Brazylii, bo inna jest w stanie Pernambuco – zwraca uwagę na charakterystyczne roboty składające auta. Są to systemy zwiększające wydajność i elastyczność produkcji, które w kolosalnej mierze przyczyniają się do sukcesu filii w Brazylii. Przykładowo dla fiata pulse, pierwszego SUV-a marki w Brazylii, i fiata fastback, pierwszego SUV-a coupé i ważnej premiery na rynek lokalny, nowe linie zaprojektował Comau, wnosząc do brazylijskiego przemysłu najnowocześniejsze metodologie. Comau wyposażył stanowiska automatyczne i ręczne do produkcji korpusu głównego, boków oraz do czynności montażowych i spawalniczych obu pojazdów. Zastosowane rozwiązania technologiczne ograniczają do minimum procesy zmiany narzędzi, pozwalając na ograniczenie czasu, kosztów i interwencji na linii. Wirtualne projektowanie i symulacje procesów służą zaś optymalizacji terminowości dostaw, a tych będzie przecież więcej, skoro z powodzeniem udało się przeszczepić technikę, stylistykę i pomysły z Turynu na rynek południowoamerykański. 

2023-11-06

ANS na podst.: motor1.com, automoto.it, alvolante.it, media.stellantis.com, ilmattino.it, auto.it


Wiadomości
Czystki ministra Macierewicza. „Armia w ruinie” cz. I
Edyta Żemła
Prof. Bralczyk: pies nie umiera, ale zdycha. Komentarze internautów
(WA)
Czekam na aresztowanie Kaczyńskiego. Rozmowa ze STEFANEM NIESIOŁOWSKIM
Krzysztof Różycki
Dlaczego Romanowski jest na wolności? Rozmowa z dr. MICHAŁEM SKWARZYŃSKIM, adwokatem
Krzysztof Różycki
Społeczeństwo
Zrobiła sobie zwykłe zdjęcie. Sztuczna inteligencja ją rozebrała
ChS na podst. BalkanInsight
W wieku 15 lat zbudował kosmiczny łazik. Teraz idzie po więcej
E.W. na podst. slaskie.eska.pl, talentopen.pl
Szwecja zabrała Polakom dzieci. Nie wiadomo, czy rodzina je odzyska
Bohdan Melka na podst. „Dzieci odebrane rodzicom i wywiezione z Polski do Szwecji”, Kanał Zero
100 lat temu na igrzyskach olimpijskich nastąpił debiut Polaków
KGB na podst.: Radio RMF FM
Niemcy o Polakach. Co internauci myślą o naszym narodzie? Część IV
E.W. na podst. forum.worldofplayers.de, de.quora.com
Świat/Peryskop
Jill Biden. Czemu pierwsza dama nie cierpi Kamali Harris?
KK na podst.: Washington Times, NYP, Vogue, The Daily Mail, The Times, The Daily Caller
Olimpijskie rendez-vous. Francja znów organizuje igrzyska
Leszek Turkiewicz
Kaja Kallas. Estońska liberałka i głowa dyplomacji unijnej
Krzysztof Mroziewicz
Kto zbuduje najdłuższy wiszący most dla pieszych? W Europie trwa wyścig
ChS na podst.: www.dailynewshungary.com, www.dolnimorava.cz
Hymny narodów świata: Górna Austria
Henryk Martenka
Lifestyle/Zdrowie
„Polacy, nic się nie stało”. Najważniejsze, abyście wyglądali z klasą
Plotkara
AI odmładza Billy’ego Joela. Artysta znów komponuje nowe utwory
Grzegorz Walenda
Florenckie Muzeum Mody. Historia krawiectwa od XVIII wieku
ANS na podst.: artribune.com, ansa.it, rainews.it, uffizi.it, panorama.it, corriere.it
Klątwa Beverly Hills 90210. Kolejna gwiazda przedwcześnie zmarła
ANS na podst.: repubblica.it, ilsole24ore.com, ilmessaggero.it, corrieredellosport.it, lastampa.it, gazzetta.it
Hiszpanie po raz czwarty mistrzami. Jakie pieniądze idą za zwycięstwem?
Maciej Woldan
Angorka