R E K L A M A
R E K L A M A

Szaman w epicentrum nowoczesności. Constantin Brâncuși

Radość (joie) – to słowo często się u niego pojawiało. Radości szukał w magii, poezji, w istocie wszechrzeczy, a jako twórca nowoczesnej rzeźby kreował jej przestrzenny wymiar w gipsie, kamieniu, brązie.

Fot. Leszek Turkiewicz

– Czystą radość wam daję, nie szukajcie niejasnych formuł – głosił, i to „radosne” rozdawnictwo potrwa do 1 lipca w paryskim Centrum Pompidou, gdzie ma miejsce wystawa Brâncuşi.

Trzy kilkumetrowe koguty z zadartymi do góry dziobami otwierają tę imponującą retrospektywę pochodzącego z Rumunii Constantina Brâncuşiego zorganizowaną pod patronatem prezydenta Francji Emmanuela Macrona. Obejmuje 120 rzeźb, którym towarzyszą fotografie, rysunki, obrazy, filmy, archiwalia – łącznie ponad 400 eksponatów.

Zrekonstruowano też legendarną pracownię artysty mieszczącą się na Montparnassie przy ulicy Ronsin 11 (zapisaną w testamencie państwu francuskiemu), w której mieszkał, tworzył, prezentował swoje dzieła i w której wszystko wykonał sam: kamienny kominek, drewniane siedziska, gipsowe stoły zmieniające się w razie potrzeby w postumenty rzeźb. Brâncuşi, mając 28 lat, niczym pielgrzym przemierzył w niespełna rok Europę, aby osiąść w Paryżu – dokładnie 120 lat temu. Był pomywaczem w restauracji, kościelnym, śpiewakiem w cerkwi. Zauważony przez Augusta Rodina został jego asystentem – krótko, bo poszedł własną drogą, która go zaprowadziła w samo epicentrum nowoczesności.

 

Subskrybuj angorę
Czytaj bez żadnych ograniczeń gdzie i kiedy chcesz.


Już od
22,00 zł/mies




2024-06-03

Leszek Turkiewicz


Wiadomości
Czy unikniemy chaosu w wyborach? Sytuacja może się pogorszyć
Tomasz Zimoch
Rumunia i Bułgaria. W pełni w Schengen
(ChS) Na podst. Byłgarska Nacjonałna Telewizja
Społeczeństwo
Cios raz obuchem, raz ostrzem… Rodzina zabiła lokatora siekierą
Jacek Binkowski
Fajbusiewicz wraca do spraw sprzed lat. „Żenia”
Michał Fajbusiewicz
IKONOWICZ: Bieda i głód mieszkaniowy
Piotr Ikonowicz
Obywatel – wrzód na tyłku. Policjanci wolą spławić niż pomóc
E.W. na podst.: Norbert Frątczak. „Weź to zepchnij”. „Polityka” nr 1/2025
Przemoc domowa. Skąd bierze się to zjawisko w Polsce?
Antoni Szpak
Świat/Peryskop
Terror na Bourbon Street. Rozjechał pick-upem kilkanaście osób
PKU na podst.: CNN, CBS News, BBC News
„Główna donosicielka Rosji” została zdemaskowana
CEZ na podst.: bbc.com, zona.media, meduza.io
Afganistan – kraj kwitnącej turystyki? Ludzie chcą tam jechać
MS, MARGAUX BENN © Figaro Syndication 2024
Paryskie dachy na liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO
MS na podst.: Le Figaro, AFP, Connaissance des Arts i danych rządowych
Według Mroziewicza. Niedaleko Damaszku
Krzysztof Mroziewicz
Lifestyle/Zdrowie
Białko, które wyniszcza. Ultrarzadka i wyniszczająca choroba
Andrzej Marciniak
Pochwała niedzielnej drzemki, czyli dlaczego warto odsypiać
A.M. na podst. CNN
Radosław Nakonowski. Ze starej lampy zrobi arcydzieło
E.W. na podst. Puls Biznesu
Zagrożenia dla mediów. AI, tabloidyzacja i negatywne informacje
Marek Palczewski
Surrealistyczny świt roku 2025
Leszek Turkiewicz
Angorka