R E K L A M A
R E K L A M A

Lekarz podrabiany. Wizerunek doktora Sutkowskiego wykorzystano w reklamie

Dr Michał Sutkowski, rzecznik prasowy Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce, w czasie pandemii występował w telewizji, zachęcał do szczepień, więc stał się obiektem ataków antyszczepionkowców. 

Fot. YouTube

To był pierwszy destrukcyjny efekt popularności, drugi wystąpił już po pandemii i przybrał niespodziewane kształty – twarz lekarza pojawiła się w reklamach, w których nigdy nie wziął udziału.

W jednej z nich, prezentowanej na najbardziej popularnych portalach internetowych, zachwala „sztuczne czerwone krwinki stworzone z żywych molekuł witalnych roślin”. Ma formę wywiadu prowadzonego przez Piotra Kraśkę, ilustrowanego obrazami z prawdziwego studia „Faktów” TVN, tyle że na zupełnie inny temat. Rozmowa o suplemencie diety oczywiście nigdy nie odbyłaby się w głównym programie informacyjnym stacji, ale twórca reklamy na takie detale nie zwraca uwagi, prezentując w niej obu panów bez ich wiedzy i wkładając w ich usta wymyślone wypowiedzi.

Fałszywy Sutkowski zachwala suplement i krytykuje leki na nadciśnienie:

– Te, które oficjalnie się przepisuje, pompują pieniądze z kieszeni pacjentów do kieszeni oligarchów medycznych. To są legalne narkotyki – lek przestaje działać i ciśnienie znów rośnie (…). A przyczyna jest tylko jedna – brudne naczynia krwionośne, których nikt nie leczy.

Fałszywy Kraśko natomiast sugeruje, że cudowne lekarstwo jest bojkotowane przez farmaceutów:

– Dlaczego apteki reagują na jego nazwę jak wampiry na światło słoneczne?

I któż nie złapie się na taką przynętę? Dla niedowiarków fałszywy Sutkowski ma jeszcze jeden argument – podaje nazwę ośrodka badawczego, jako gwaranta skuteczności suplementu. Sęk w tym, że taka placówka nie istnieje. Kradzież wizerunku jest regulowana przepisami Ustawy o prawie autorskim i odpowiednimi artykułami Kodeksu cywilnego, jednak organy uprawnione do reakcji nie wykazują chęci działania.

Nie kwapi się do tego prokuratura, już dawno zawiadomiona o podejrzeniu popełnienia przestępstw, ani żaden z urzędników mających dbać o jakość reklam farmaceutyków i bezpieczeństwo konsumentów: Główny Inspektorat Sanitarny ani nawet UOKiK.

Dr Sutkowski sam próbuje naprawiać szkody.

– Bo to przecież nie tylko mój problem, związany z kradzieżą wizerunku, ale żal ludzi wierzących w te bzdury i kupujących pseudoleki niewiadomego pochodzenia – tłumaczy na YouTubie, ujawniając oszustwo. 

2023-12-18

Wybrała i oprac. E.W. Na podst. Paweł Walewski. Fałszerze lekarzy. Polityka nr 51/2023


Wiadomości
Pod naszym patronatem. „Kredką i Piórem” sukcesem nastolatków
H.J.
Ambasador plus jeden. Brzezinski i Leonowicz, czyli „power couple”
Henryk Martenka
Wojna dronów. Ukraina tworzy własny arsenał w domowych warsztatach
AS na podst.: bbc.com, dw.com
Rząd na smyczy prezydenta. Kryptowaluty i psy tematem politycznych sporów
4bs
Okno na media. Wielki rozbrat Karnowskich
Andrzej Maślankiewicz
Społeczeństwo
IKONOWICZ: Wyrzucili z hospicjum na ulicę
Piotr Ikonowicz
Rama droższa od obrazu. Historia warszawskiego zakładu rzemieślniczego
Krzysztof Tomaszewski
Papier ma moc! Tylko on daje czytelnikowi całkowity kontakt z tekstem
(GK)
Inna czerń, inne światło. Pierre Soulages i magia początku
Leszek Turkiewicz
Świat/Peryskop
Rosja nasila ataki na ukraińską kolej. Ponad 3 tys. zniszczonych obiektów
AS na podst.: theguardian.com, bbc.com
Przymuszani do pokoju? Waszyngton ponawia presję na Kijów
CEZ na podst.: unian.ua, tass.ru, spiegel.de
USA rozważają podział Gazy na strefy „zieloną” i „czerwoną”
AS na podst.: theguardian.com, bbc.com, newarab.com, aljazeera.com
Kazachstan. Numer telefonu – sprawa polityczna
Marek Berowski
Kierunek Berat. Albańskie drogi i miasta okien nad oknami
Tomasz Mucha
Lifestyle/Zdrowie
Tylko połowa Polaków myje zęby dwa razy dziennie. Ekspertka o skutkach złej higieny
Andrzej Marciniak
Polacy coraz zdrowsi? Indeks Zdrowia rośnie, choć tempo spowalnia
A.M. na podst. Medonet
Nie tylko dystopie. Roboty, które ratują ludzi i środowisko
MH na podst.: bbc.co.uk, nbcnews.com, forbes.n1info.rs
AI pomoże zrozumieć mowę zwierząt? Przełom w badaniach
AS na podst.: dailymail.co.uk, sciencefocus.com
Angorka - nie tylko dla dzieci...