Dziennikarstwo a sztuczna inteligencja. Czy mamy się czego obawiać?

Najpiękniejsze modelki zaprojektowane przez sztuczną inteligencję, a reklamujące kremy, miały blond włosy, jasną cerę i niebieskie oczy. Czy to jest rasizm? Czy raczej takie cechy zostały wpisane w algorytmy jako pożądane, bo przecież to my projektujemy sztuczną inteligencję!

Fot. Pixabay

Ale może tylko tak nam się wydaje? Pojawia się też bardzo ważne pytanie: czy sztuczna inteligencja zabierze nam pracę? Prawdę mówiąc, już zabrała!

Na stronie portalu internetowego posługującego się sztuczną inteligencją czytam, że odbiorcy mediów nie chcą newsów tworzonych przez SI. Może i nie chcą, ale często nie wiedzą, że niektóre wiadomości zostały stworzone przez boty. Czy zostali o tym poinformowani? Dlaczego firmy medialne nie przyznają się do korzystania z botów? Niektóre redakcje ukrywają ten fakt, bo „chcą zachować obraz zespołów dziennikarskich, które są odpowiedzialne za tworzenie i weryfikację informacji. Informacja o używaniu botów może sugerować, że redakcje delegują tę odpowiedzialność na algorytmy”. To wypowiedź ChataGPT w odpowiedzi na moje pytanie o rolę SI w redakcjach. Brzmi przekonująco i wiarygodnie…

Reuters Institute opublikował raport medioznawców R. Fletchera i R.K. Niel sena, co o udziale sztucznej inteligencji w tworzeniu newsów myślą respondenci w sześciu krajach – Argentynie, Danii, Francji, Japonii, Wielkiej Brytanii i USA. Okazuje się, że według nich newsy tak generowane będą mniej godne zaufania i mniej przejrzyste, ale za to bardziej aktualne i tańsze w produkcji. Ten ostatni argument wiele znaczy, bo na przykład aktorzy zastępowani są sztucznymi tworami, albowiem przynosi to znaczne oszczędności w produkcji filmowej. Według raportu 27 procent badanych sądzi, że SI jest używana do pisania artykułów przez dziennikarzy. Badani w większym stopniu akceptują tzw. soft newsy (np. o modzie czy sportowe) tworzone przez sztuczną inteligencję niż o polityce czy sprawach międzynarodowych. Prawie połowa chciałaby, żeby „autor” był w takich przypadkach ujawniony odbiorcy.

Wśród dziennikarzy i odbiorców mediów stale rosną obawy przed tworzeniem przez sztuczną inteligencję fejkowych, zmyślonych informacji. Ale nie tylko to zagraża przyszłości „ludzkiego” dziennikarstwa. Boty jako tania i bezkonfliktowa siła robocza mogą zdominować w przyszłości rynek informacji. Jednak tylko 8 procent ankietowanych w raporcie Reutersa sądzi, że wyprodukowane w ten sposób wiadomości będą bardziej wartościowe niż te wytworzone przez ludzi. Obecnie aż 43 proc. respondentów uważa, że dziennikarze korzystają z pomocy generatywnej sztucznej inteligencji do poprawiania pisowni i gramatyki, a prawie jedna trzecia myśli, że również do pisania tytułów i tekstów artykułów.

Sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej istotnym narzędziem w dziennikarstwie, przekształcając tradycyjny proces pisania artykułów. SI pomaga dziennikarzom na różnych etapach pracy – od zbierania informacji po tworzenie tekstów. Jednym z głównych zastosowań SI jest analiza i przetwarzanie dużych ilości danych. Algorytmy mogą szybko przeszukiwać ogromne zasoby informacji, wyodrębniając istotne fakty, co znacznie przyspiesza pracę dziennikarzy. Dzięki temu mogą oni się skupić na bardziej złożonych zadaniach, takich jak interpretacja danych czy pisanie pogłębionych analiz.

Powyższy akapit napisał ChatGPT. Czym on się różni od „ludzkiego”? Niczym. Kto więc od kogo uczy się dziś pisania tekstów? Czy pisząc artykuły podobne do generowanych przez SI, nie staję się tym samym sztuczną inteligencją? 

2024-09-03

Marek Palczewski


Wiadomości
Zrzutka na PiS będzie kolejnym problemem partii
(WA)
Ponad głowami kobiet. Będzie referendum w sprawie aborcji
Jan Rojewski
Społeczeństwo
Żołnierze przeklęci. Drugie starcie [FELIETON MARTENKI]
Henryk Martenka
Być astronautą. Z jakimi problemami należy się liczyć?
(KGB) na podst. Radio RMF FM
Umarła z przepracowania? Jej ciało znaleziono w firmie przy biurku
EW na podst.: CNN, 12news.com, mamamia.com.au, commondreams.org
Świat/Peryskop
Szokujący wynik wyborów w Niemczech. Wygrała skrajna prawica
KK na podst.: Der Spiegel, Deutsche Welle, Focus, Bild Zeitung, La Stampa, The Telegraph
Czerwony dywan zamiast kajdanek. Tak Mongolia przywitała Putina
KK na podst.: The Moscow Times, BBC, Reuters, Associated Press, New York Times
Wenezuela przyspiesza Boże Narodzenie. Sprytne odwrócenie uwagi
JP na podst.: El Nacional, CNN, The Guardian, El Universal, Últimas Noticias, El País
Zaskakujące słowa papieża Franciszka. „Nie potrzebuję teściowej”
ANS na podst.: repubblica.it, rainews.it, vaticannews.va, lastampa.it
Chcą uczynić Putina nieśmiertelnym? Żądają wyników najnowszych badań
EW na podst.: Meduza, Neue Zürcher Zeitung, Daily Mail
Lifestyle/Zdrowie
TradWives. Powrót modelu tradycyjnej żony
E.W. na podst.: Anna Anagnostopulu. Żona przy mężu. Forbes Women 4/2024
Polska kultura nad Sekwaną. „Korzenie są bardzo ważne”
Joanna Orzechowska
Witajcie w piekle. Louis-Ferdinand Céline
Leszek Turkiewicz
Richard Gere ma 75 lat… i małe dzieci do odchowania
ANS na podst.: corriere.it, vogue.it, repubblica.it, gazzetta.it, vanityfair.it, elle.com
Amerykański sen Igi Świątek…
Maciej Woldan
Angorka