R E K L A M A
R E K L A M A

Warszawski Teatr Dramatyczny pogrążony w kryzysie

Ratusz w Warszawie zainicjował proces usunięcia Moniki Strzępki, dyrektorki Teatru Dramatycznego. Strzępka zapowiedziała, że nie zamierza dobrowolnie zrezygnować ze swojej pozycji. Monika Dziekan, członek Kolektywu zarządzającego teatrem, opuszcza teatr i jest typowana na następczynię.

Fot. Wikimedia

Informacja ze strony wiceprezydent

W poniedziałek 18 grudnia, Aldona Machnowska-Góra, wiceprezydent Warszawy odpowiedzialna za kulturę, poinformowała, że miasto rozpoczęło procedurę odwołania Moniki Strzępki ze stanowiska dyrektorki Teatru Dramatycznego. Jak wyjaśniła, decyzja wynika z pogłębiającego się kryzysu i niewywiązywania się z umowy określającej warunki organizacyjno-finansowe i program działania teatru.

Urząd m.st. Warszawy poprosił o opinię w tej sprawie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Związek Artystów Scen Polskich, Związek Zawodowy Aktorów Polskich, Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów oraz związki zawodowe działające w Teatrze Dramatycznym. Obecnie w Teatrze Dramatycznym trwa kontrola Państwowej Inspekcji Pracy. Miejska kontrola rozpocznie się w styczniu 2024 roku.

Kilka godzin później, Monika Strzępka w oświadczeniu na fanpage’u Teatru Dramatycznego poinformowała, że mimo wcześniejszych zapowiedzi nie zrezygnuje ze stanowiska. Dyrektorka rozwiązała Kolektyw kierujący teatrem. Zapowiedziała wznowienie prób do odwołanej w ubiegłym tygodniu premiery spektaklu “Heksy” według powieści Agnieszki Szpili.

Strzępka ujawniła, że dwa dni przed premierą “Heks” została zaszantażowana przez kilka aktorek z obsady tego spektaklu. Miały one zagrozić, że zerwą premierę, jeśli Strzępka nie poda się do dymisji. W spotkaniu oprócz aktorek miały wziąć udział dwie osoby z Kolektywu kierującego teatrem. Strzępka podpisała oświadczenie o rezygnacji, ale pomimo podpisania dokumentu o rezygnacji aktorki dzień później przedstawiły zwolnienia lekarskie i premiera została odwołana.

Strzępka podkreśliła, iż jej rezygnacja formalnie nie dotarła do przedstawicieli miasta Warszawy, organizatora teatru, co w świetle prawa oznacza, że miasto nie może rozpocząć na tej podstawie procedury odwołania dyrektorki.

Podzielanie poglądów lub zwolnienie

W poniedziałek Biuro Kultury potwierdziło odejście Moniki Dziekan, która była blisko związana z pracą jej szefowej Moniki Strzępki. Dziekan była pełnomocniczką do spraw finansowo-organizacyjnych i miała być zastępcą dyrektorki Teatru Dramatycznego Moniki Strzępki. Była jedyną osobą z sześcioosobowego zespołu kierującego teatrem, która podpisała się pod odpowiedzią na zarzuty o przemoc i mobbing.

W poniedziałek zrezygnowała z umowy o pracę i pełnomocnictw, wysyłając maila. Dziekan miała zostać tymczasowym dyrektorem po planowanej rezygnacji Moniki Strzępki. Jej odejście może świadczyć o tym, że Monika Strzępka nie zamierza opuszczać Teatru Dramatycznego.

W czwartek 14 grudnia odwołano zaplanowaną na 15 grudnia premierę spektaklu „Heksy” w reż. Moniki Strzępki. Strzępka ustnie poinformowała władze Warszawy o zamiarze odejścia ze stanowiska do końca grudnia. Jednak następnego dnia na spotkaniu pracowników ogłosiła, że pozostaje na stanowisku i przygotowuje plan naprawczy.

Do poniedziałku do Biura Kultury nie dotarło pismo od Strzępki w sprawie jej odejścia. „Wprost” informował o podziale w Zespole kierującym teatrem, który miał miejsce tuż przed premierą „Heks”. Część aktorów z obsady miała domagać się od Strzępki odejścia, grożąc, że nie wystąpią na premierze. Jak potwierdzają źródła w teatrze, Strzępka obiecała, że zrezygnuje, jednak premiera i tak się nie odbyła, bo część aktorów poszła na zwolnienia lekarskie. Wcześniej z obsady wyszła co najmniej trójka aktorów, m.in. Michał Sikorski i Krzysztof Szczepaniak.

Otwarty spór w Teatrze Dramatycznym trwa od października. Wtedy właśnie Monika Strzępka udzieliła kontrowersyjnego wywiadu. Zapowiedziała w nim zwolnienia i zmniejszenie zespołu aktorskiego z 44 do 25 osób, tłumacząc to potrzebą zmian i brakiem funduszy finansowych. Oświadczyła także, że nie chce pracować z osobami o innym światopoglądzie niż ona.

W ciągu pierwszego roku pracy Strzępki z zespołu odeszło lub zostało zwolnionych 28 pracowników – prawie jedna piąta zespołu. Na ich miejsce przyjęto 27 osób. Od działań Moniki Strzępki zdystansowała się autorka „Heks” Agnieszka Szpila, która w emocjonalnym wpisie na FB napisała, że nie przyjdzie na premierę spektaklu.

Rzecznika rezygnuje

W piątek Agata Adamiecka-Sitek, współpracowniczka Strzępki ds. zmiany instytucji, podała się do dymisji z funkcji rzeczniczki praw studenckich w Akademii Teatralnej, którą sprawowała od roku 2019. Informację potwierdziło Biuro Rektora AT. OKO.press otrzymał maila wysłanego do rektora Wojciecha Malajkata i samorządu studenckiego, w którym Adamiecka-Sitek wskazała dwa powody odejścia: stan zdrowia oraz sytuację w Teatrze Dramatycznym.

Projekt, w który bardzo wierzyłam na etapie współtworzenia programu i który z determinacją i mimo trudnych okoliczności starałam się realizować, zakończył się niezwykle bolesną klęską. Zrozumienie tego doświadczenia, zarówno w obszarze refleksji związanej z teatrem i zachodzącymi w nim procesami instytucjonalnymi, jak i w wymiarze relacji międzyludzkich, jest dla mnie ogromnym zadaniem. Nie mam jednak wątpliwości, że kontekst ten nie służy budowaniu zaufania i poczucia bezpieczeństwa niezbędnych do pełnienia funkcji rzeczniczki praw studenckich – napisała Adamiecka-Sitek.

Sitek została rzeczniczką po skandalu wokół jednego z profesorów AT, którego studenci i absolwenci oskarżyli o stosowanie przemocy i prowadzenie zajęć pod wpływem alkoholu. Często wypowiadała się na temat konieczności przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy oraz demokratyzacji instytucji. Nie wyraziła jednak publicznie stanowiska w sprawie trybu zwolnień w Teatrze Dramatycznym.

2023-12-28

Na podst. tekstu Karoliny Felberg


Wiadomości
Scheda po marszałku. Akcja ewakuacja
4bs
Rząd na półmetku. Koalicja bez efektu „wow”
Jan Rojewski
Generałowie w Quantico. Witamy w Departamencie Wojny
EW n475a podst.: Federal News Network, The Atlantic, war.gov – Departament Wojny USA
Petru rozpoczyna walkę. Polska 2050 potrzebuje nowego impulsu
Wojciech Biegański.
Ekspert: Cyberataki to już codzienność
Tomasz Barański
Społeczeństwo
Nie zakaz, lecz zachęta! Elektromobilność może się przyjąć
Opr. (KGB) na podst. RMF FM
Drop-out, czyli prawie magister. Młodzi często rezygnują ze studiów
E.W. na podst. Adam Grzeszak „Studenci chwilowi”. „Polityka” nr 40/2025
Prawnik ujawnia szczegóły swojego długoletniego pobytu w areszcie
Krzysztof Różycki
Zmierzch legendy. Sprawa „Oczka”
Leszek Szymowski
IKONOWICZ: Czyściciele działają nielegalnie
Piotr Ikonowicz
Świat/Peryskop
W drodze na północ. Przez Bałtyk do kraju reniferów
Patryk K. Urbaniak
Wielki książę Henryk abdykuje. Wilhelm nowym monarchą Luksemburga
ANS na podst.: lastampa.it, corriere.it, repubblica.it, vanityfair.it
Afera w legendarnym „Caffè Greco”. Kawiarnia pod lupą policji
ANS na podst.: repubblica.it, artribune.com, romatoday.it
Margherita Ciarletta. Ostatnia strażniczka tradycji z Abruzji
ANS na podst.: visitscanno.com, portalecultura.egov.regione.abruzzo.it, infomedianews.com, blog.andrearontini.it, ansa.it, abruzzoforteegentile.altervista.org
Lifestyle/Zdrowie
Uduchowiona Madonna, czyli „Madame X”
Grzegorz Walenda
Katarzyna Dziewiątkowska zadebiutowała mając 14 lat. Tak dziś wygląda jej życie
Tomasz Gawiński
To nie jest kraj dla starych ludzi. Pacjent, który czekał.
Krzysztof Różycki
Widzieć jak najdłużej. Choroby siatkówki w Polsce
A.M.
Angorka - nie tylko dla dzieci...