Dawać siebie i iść dalej. Wywiad z Haliną Frąckowiak

Rozmowa z HALINĄ FRĄCKOWIAK.

Fot. Wikimedia

– Po usłyszeniu „Summer time” w pani wykonaniu na koncercie w Jastarni znalazłam się w potrzasku, nie spałam. Była pani wulkanem na tej scenie! Sięgnęła do takich pokładów energii, o którą panią nie podejrzewałam. Bo raczej znamy Halinę Frąckowiak ze stonowanych piosenek… Dlaczego nie śpiewa pani takich rzeczy?

– Mam w swoim repertuarze bardzo różne piosenki. Oczywiście, lubię śpiewać w stylu, o który mnie pani zapytała, ponieważ na takiej muzyce się wychowałam, słuchając jako dziewczynka Radia Luxembourg. W moich recitalach są więc w programie, obok wspomnianej piosenki Elli Fitzgerald, także kompozycje śpiewane przez Arethę Franklin, a więc „Like a natural woman” czy „You make me feel”. A teraz w Warszawie od czasu do czasu mam koncerty na Żoliborzu w „Kalinowym Sercu” i wśród piosenek – moich znanych przebojów – śpiewam także wyżej wspomniane utwory.

– Nie każdy jednak trafi na taki koncert, a ludzie kojarzą panią bardziej z muzyką liryczną, łagodną. Zresztą chyba z natury pani taka jest… Bardzo kobieca… A także takie jest pani śpiewanie. Nie mam racji?

– Jeśli zetknęła się pani z płytą „Na szkle malowane”, do której słowa napisał Ernest Bryll, a muzykę skomponowała Katarzyna Gaertner, a gdzie zaśpiewałam utwór „Na sianie”, to słychać wyraźnie, że ta dziewczyna kocha ten soulowy styl muzyki i tego rodzaju ekspresję. Dariusz Michalski w krótkiej recenzji na płycie napisał mniej więcej tak: Halina Frąckowiak śpiewa tak, jak nikt z białych nie potrafi zaśpiewać, bo to potrafią tylko czarnoskórzy wokaliści. I on myślał o tych moich wokalizach, które lubię.

– Miał rację. Bo to właśnie było słychać w tym niezwykłym „Summertime” wyśpiewanym tego lata nad morzem.

– Cieszę się, że się pani podobało. Jeśli zaś chodzi o utwór „Na sianie”, to nagrałam go także w języku włoskim, gdzie miał tytuł „Sul fieno”. Znajduje się on także na mojej płycie „Idę” z 1974 roku. Po tym wszystkim Andrzej Jaroszewski, radiowy dziennikarz muzyczny, powiedział do mnie tak: „Halinko, przecież ty powinnaś śpiewać jazz!”.

 

Subskrybuj angorę
Czytaj bez żadnych ograniczeń gdzie i kiedy chcesz.


Już od
22,00 zł/mies




2023-09-08

Barbara Jagas


Wiadomości
Aborcja w Polsce. Dramatyczne doświadczenia i drwina z praw pacjenta
Na podst. tekstu Anny J. Dudek
14. rocznica Katastrofy Smoleńskiej. TVN pokazał jak zespół Macierewicza niszczył samolot
Jan Rojewski (na podst. prezydent.pl, gov.pl, tvn24.pl)
Polki zyskają szeroki dostęp do antykoncepcji? Rozmowa z KAMILĄ FERENC
Jan Rojewski
Społeczeństwo
Rodzinny biznes. Te siostry tworzą wyroby z wikliny
Krzysztof Tomaszewski
Ta inwestycja wywołała burzę. Nazywają ją „Mostem Rafała”
Na podst. NaTemat
Polska się starzeje. Polityka społeczna musi się zmienić
Na podst. Tekstu Elizy Leszczyńskiej-Pieniak
Ekolodzy przerwali spektakl na Broadwayu. Wszyscy myśleli, że to część przedstawienia
(TŁ) WILL PAVIA © Times Newspaper Ltd. 2024
Współczesne niewolnictwo. Robotnicy, którzy są wyzyskiwani
(KGB) na podst. TOK FM, Katarzyna Rogowska, „Nigdy na świecie nie było aż tylu niewolników. Z łatwością spotkasz ich w Polsce”
Świat/Peryskop
„Święta wojna” moskiewskiej Cerkwi. Tak duchowni tłumaczą Putina
CEZ na podst.: patriarchia.ru, moscowtimes.ru, tass.ru
W tym roku będzie obchodzony po raz pierwszy watykański… Dzień Dziecka
ANS na podst.: vatican.va, vaticannews.va, famigliacristiana.it, avvenire.it, ansa.it
Japonia wymiera. Politycy mają coraz większe obawy
KK na podst.: The Japan Times, Japan Today, The Guardian, AFP
Głupie prawo o nienawiści? Zbliża się orwellowski koszmar
KK na podst.: The Herald, The Daily Mail, The Telegraph, The Scotsman
Świat solidarny w proteście. Śmierć bohaterów w Strefie Gazy
(PKU) Na podst.: Reuters, CNN, The Jerusalem Post, Al-Dżazira, News.com.au, Henryk Martenka, Tomasz Zimoch
Lifestyle/Zdrowie
Natalia Fiedorczuk. Pisarka, która zawodowo… sprząta
E.W. na podst. Elżbieta Turlej, „Wonder woman z mopem” – „Newsweek” nr 14/2024
Angorka