R E K L A M A
R E K L A M A

Pociągiem z Hiszpanii do Maroka. I to pod wodą!

Madryt może już niedługo uzyskać połączenie z Casablanką – przez podwodny tunel kolejowy. Pierwszy raz taki plan omawiano w 1979 roku, a teraz, jak uważa hiszpański minister transportu, nadszedł czas, by go zrealizować. Tunel ma powstać przed Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej FIFA 2030, których gospodarzami będą wspólnie Maroko, Hiszpania i Portugalia. 

Źródło: Bing

Obecnie lot z Madrytu do Tangeru, który od czasów fenickich stanowi bramę wiodącą z Europy do Afryki, trwa półtorej godziny. Podróż naziemna zajmuje dziewięć godzin – łącznie z przeprawą promową. Podróż pociągiem z Madrytu do Casablanki przez tunel kolejowy pod Cieśniną Gibraltarską trwałaby prawdopodobnie pięć i pół godziny. Dodatkowo to opcja bardziej przyjazna dla środowiska niż lot. Marokańska Krajowa Spółka ds. Badań nad Cieśniną Gibraltarską (SNED) i jej hiszpański odpowiednik, Hiszpańskie Towarzystwo ds. Stałych Połączeń przez Cieśninę Gibraltarską (SECEGSA), przeprowadzają badania tego obszaru, by mieć pewność, że projekt będzie bezpieczny i opłacalny. Z ich najnowszych ustaleń wynika, że plan da się zrealizować. Środki na badania pochodzą z unijnego Planu Odbudowy, Transformacji i Zwiększania Odporności, w którego ramach od czasu pandemii wspierane są inwestycje na całym kontynencie. Rząd Hiszpanii przeznaczył dla SECEGSA 2,3 mln euro na dokładniejsze zbadanie projektu. 

Projekt gotowy

W zeszłym miesiącu hiszpański minister spraw zagranicznych Oscar Puente odwiedził Maroko, aby omówić szczegóły realizacji planu i ustalić termin rozpoczęcia prac. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z założeniami, tunel będzie miał długość 27,6 km pod wodą i dodatkowo 11 km na wybrzeżach, zostałby wykopany na głębokości do 300 metrów i miałby nachylenie wynoszące maksymalnie 3 procent. Oprócz dwóch torów dla przejeżdżających pociągów miałby też trzeci – serwisowy. 

Nie potwierdzono dotąd kosztów inwestycji, ale szacuje się je na miliardy euro. W lutym 2023 roku dyskusję na temat tego projektu podjęła Raquel Sanchez, poprzedniczka Puente. Mówiła, że warto przyspieszyć badania nad planami, które Maroko i Hiszpania opracowały 40 lat temu, ponieważ to projekt strategiczny nie tylko dla obu tych państw, lecz także dla Europy i Afryki. Specjaliści z Maroka również podkreślają, że to kluczowy projekt infrastrukturalny w regionie. W obliczu spowolnienia gospodarczego w Europie Hiszpania stała się największym partnerem handlowym Maroka, co zapewnia jej przewagę na szybko rozwijających się rynkach globalnego Południa. Podczas spotkania w Rabacie minister Puente powiedział, że dobre stosunki między Marokiem a Hiszpanią pomogą w rozwoju lepszej infrastruktury i transportu. 

Byle do 2030 roku

Według portalu kolejowego Railtech. com trasa tunelu ma przebiegać z Punta Paloma w Tarifie (Kadyks) do Punta Malabata w Zatoce Tangerskiej. Madryt ma połączenia koleją dużych prędkości z hiszpańskim południowym wybrzeżem, a dzięki projektowi miałby też bezpośrednie połączenie z Casablanką. Głównym miejscem rozpoczęcia podróży byłaby więc stolica Hiszpanii, a następnie stacja w południowej części kraju – w mieście Algeciras. W sumie szybkie pociągi przewoziłyby pasażerów między czterema ważnymi stacjami w obu krajach. 

Powodzenie projektu zależy od współpracy między Hiszpanią, Marokiem i partnerami zewnętrznymi, takimi jak Unia Europejska. Projekt przyciągnął już uwagę kilku międzynarodowych organizacji wielostronnych, w tym m.in. Arabskiej Unii Maghrebu, Komisji Europejskiej, Partnerstwa Eurośródziemnomorskiego i Unii dla Śródziemnomorza. Szacuje się, że ukończenie projektu zajmie do pięciu lat, co oznacza, że może on być gotowy na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej FIFA 2030. Nowy podwodny tunel kolejowy nie byłby jedyny w Europie, bo od dawna działa tunel łączący Wielką Brytanię z Francją, a w budowie jest także tunel Fehmarnbelt, który połączy Danię z północnymi Niemcami. 

2024-05-20

AS na podst.: euronews.com, moroccoworldnews. com, express.co.uk, arabnews.com


Wiadomości
Wspominamy Janusza Glanca-Szymańskiego, wieloletniego sekretarza redakcji
Angora
Panowie, czym różni się okres od owulacji? Komentarze w internecie
Jan Rojewski
ISIS chciało zabić papieża Franciszka
(ANS) Na podst.: repubblica.it, ilpiccolo.it, corriere.it, ansa.it, ilfattoquotidiano.it, ilsole24ore.com
Społeczeństwo
Groźny kryzys w edukacji. Do 2030 roku zabraknie 44 mln nauczycieli
KK na podst.: Wall Street Journal, Bild Zeitung, BBC, UNESCO.org, Die Welt, Neue Zürcher Zeitung
Biskupi a edukacja zdrowotna. Świadomy wybór czy ideologiczny spór?
Tomasz Zimoch
Świat/Peryskop
Żółta kolejka, symbol Lizbony, wypadła z torów, zabijając 16 osób
(EW) Na podst.: Observador, Portugal Resident, BBC
„Złota era chińskiego hakowania”. zachód ostrzega przed ofensywą Pekinu
KK na podst.: Washington Post, Wall Street Journal, NBC News, New York Times, Reuters, Politico.eu
Hymny narodów świata: Oaxaca
Henryk Martenka
Masakra w Afganistanie. Zginęli pogrążeni we śnie
(KK) Na podst.: BBC, Reuters, Associated Press, The Guardian, France24
Lifestyle/Zdrowie
IMPRODROM 2025. Sceniczna naturalność i nieprzewidywalność
Serena Williams: Schudłam dzięki lekom na cukrzycę
Agnieszka Nowak-Samengo na podst. it.euronews.com, forbes.com, people.com, vanityfair.it, quotidiano.net
Nowa era w „Vogue’u”. Chloé Malle zastępuje Annę Wintour
MS na podst.: Le Figaro Madame, BBC, The New York Times
Z nici i woli. Testament Armaniego
ANS na podst.: d.repubblica.it, lespresso.it, corriere.it, libero.it, milanotoday.it, eurosport.it, oggi.it, rainews.it, sky.it, vanityfair.it
Angorka - nie tylko dla dzieci...