Pociągiem z Hiszpanii do Maroka. I to pod wodą!

Madryt może już niedługo uzyskać połączenie z Casablanką – przez podwodny tunel kolejowy. Pierwszy raz taki plan omawiano w 1979 roku, a teraz, jak uważa hiszpański minister transportu, nadszedł czas, by go zrealizować. Tunel ma powstać przed Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej FIFA 2030, których gospodarzami będą wspólnie Maroko, Hiszpania i Portugalia. 

Źródło: Bing

Obecnie lot z Madrytu do Tangeru, który od czasów fenickich stanowi bramę wiodącą z Europy do Afryki, trwa półtorej godziny. Podróż naziemna zajmuje dziewięć godzin – łącznie z przeprawą promową. Podróż pociągiem z Madrytu do Casablanki przez tunel kolejowy pod Cieśniną Gibraltarską trwałaby prawdopodobnie pięć i pół godziny. Dodatkowo to opcja bardziej przyjazna dla środowiska niż lot. Marokańska Krajowa Spółka ds. Badań nad Cieśniną Gibraltarską (SNED) i jej hiszpański odpowiednik, Hiszpańskie Towarzystwo ds. Stałych Połączeń przez Cieśninę Gibraltarską (SECEGSA), przeprowadzają badania tego obszaru, by mieć pewność, że projekt będzie bezpieczny i opłacalny. Z ich najnowszych ustaleń wynika, że plan da się zrealizować. Środki na badania pochodzą z unijnego Planu Odbudowy, Transformacji i Zwiększania Odporności, w którego ramach od czasu pandemii wspierane są inwestycje na całym kontynencie. Rząd Hiszpanii przeznaczył dla SECEGSA 2,3 mln euro na dokładniejsze zbadanie projektu. 

Projekt gotowy

W zeszłym miesiącu hiszpański minister spraw zagranicznych Oscar Puente odwiedził Maroko, aby omówić szczegóły realizacji planu i ustalić termin rozpoczęcia prac. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z założeniami, tunel będzie miał długość 27,6 km pod wodą i dodatkowo 11 km na wybrzeżach, zostałby wykopany na głębokości do 300 metrów i miałby nachylenie wynoszące maksymalnie 3 procent. Oprócz dwóch torów dla przejeżdżających pociągów miałby też trzeci – serwisowy. 

Nie potwierdzono dotąd kosztów inwestycji, ale szacuje się je na miliardy euro. W lutym 2023 roku dyskusję na temat tego projektu podjęła Raquel Sanchez, poprzedniczka Puente. Mówiła, że warto przyspieszyć badania nad planami, które Maroko i Hiszpania opracowały 40 lat temu, ponieważ to projekt strategiczny nie tylko dla obu tych państw, lecz także dla Europy i Afryki. Specjaliści z Maroka również podkreślają, że to kluczowy projekt infrastrukturalny w regionie. W obliczu spowolnienia gospodarczego w Europie Hiszpania stała się największym partnerem handlowym Maroka, co zapewnia jej przewagę na szybko rozwijających się rynkach globalnego Południa. Podczas spotkania w Rabacie minister Puente powiedział, że dobre stosunki między Marokiem a Hiszpanią pomogą w rozwoju lepszej infrastruktury i transportu. 

Byle do 2030 roku

Według portalu kolejowego Railtech. com trasa tunelu ma przebiegać z Punta Paloma w Tarifie (Kadyks) do Punta Malabata w Zatoce Tangerskiej. Madryt ma połączenia koleją dużych prędkości z hiszpańskim południowym wybrzeżem, a dzięki projektowi miałby też bezpośrednie połączenie z Casablanką. Głównym miejscem rozpoczęcia podróży byłaby więc stolica Hiszpanii, a następnie stacja w południowej części kraju – w mieście Algeciras. W sumie szybkie pociągi przewoziłyby pasażerów między czterema ważnymi stacjami w obu krajach. 

Powodzenie projektu zależy od współpracy między Hiszpanią, Marokiem i partnerami zewnętrznymi, takimi jak Unia Europejska. Projekt przyciągnął już uwagę kilku międzynarodowych organizacji wielostronnych, w tym m.in. Arabskiej Unii Maghrebu, Komisji Europejskiej, Partnerstwa Eurośródziemnomorskiego i Unii dla Śródziemnomorza. Szacuje się, że ukończenie projektu zajmie do pięciu lat, co oznacza, że może on być gotowy na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej FIFA 2030. Nowy podwodny tunel kolejowy nie byłby jedyny w Europie, bo od dawna działa tunel łączący Wielką Brytanię z Francją, a w budowie jest także tunel Fehmarnbelt, który połączy Danię z północnymi Niemcami. 

2024-05-20

AS na podst.: euronews.com, moroccoworldnews. com, express.co.uk, arabnews.com


Wiadomości
Układ sędziowski? [REPORTAŻ ANGORY]
Tomasz Patora
Polskie ślady dopingowe. Rozmowa z MICHAŁEM RYNKOWSKIM
Tomasz Zimoch
Stanowski chce zaprosić do studia Janusza Walusia. Nie powinno się go promować.
Marek Palczewski
PSL – rodzinna miłość, czyli nepotyzm
Antoni Szpak
Autobiografia Angeli Merkel. Cesarzowa Europy nie żałuje niczego
KK na podst.: BBC, Der Spiegel, Focus, Corierre della Sera, ZDF.de, Süddeutsche Zeitung
Społeczeństwo
Horror w centrum miasta. Dom opanowany przez robactwo
Bohdan Melka na podst. TVP Info, „Krwiożercza plaga. Robactwo opanowało wrocławskie osiedle”
Potrzebni i niemile widziani. Imigranci potrzebni do pracy
E.W. na podst. Marta Mazuś. „Potrzebujący, potrzebni”, „Polityka” nr 49/2024
Olini, czyli aromatyczny olej prosto z Polski
E.W. na podst. pb.pl, portalspozywczy.pl
Łódzki szpital zorganizował pokój dla rodziców wcześniaków
ADO
IKONOWICZ: W obronie szypra i inwalidki
Piotr Ikonowicz
Świat/Peryskop
Nazwy ulic świata. Historia i kultura ukryte w kilku literach
Agnieszka Nowak-Samengo
Ostatni bastion prohibicji na Spitsbergenie
Zbigniew Kuczyński (Oslo)
Hymny narodów świata: Acre
Henryk Martenka
Magia świąt w Paryżu. Najbardziej spektakularne iluminacje świata
Magda Sawczuk
Gruzja. Protesty na ulicach, starcia z policją
(KK) na podst.: BBC, Reuters, Der Spiegel, Georgia Today, Associated Press
Lifestyle/Zdrowie
Denzel Washington: „Wyrządziłem sobie wiele szkód”
(ANS) Na podst.: vanityfair.it, esquire.com, gqitalia.it, movieplayer.it, leggo.it, cinematographe.it, ilfattoquotidiano.it
Murray trenerem Djokovicia. Gwiazdorski duet łączy siły na korcie
Maciej Woldan
Społeczeństwo jest coraz starsze, więc chorób coraz więcej
A.M.
Najlepsi w 2024? Beyonce rozgramia konkurencję
Grzegorz Walenda
Praca pełna stresu i brak work-life balance. Takie są polskie realia
A.M.
Angorka