R E K L A M A
R E K L A M A

Jak rozpoznać fałszywe zdjęcia? Kilka sposobów na AI

W mediach społecznościowych krążą zapadające w pamięć fotografie ukazujące cierpienie w Strefie Gazy. Warto jednak wiedzieć, że wiele z nich stworzyła sztuczna inteligencja (AI). 

Takie zdjęcia krążą po Internecie.

Pomimo tysięcy zdjęć i filmów dokumentujących cierpienia cywilów w Gazie, obrazy wygenerowane przez sztuczną inteligencję stały się bardzo popularne. Zdjęcia te są tworzone w celu wywołania silnych emocji przez ukazywanie cierpiących niemowląt, dzieci i kobiet. Od pierwszych dni konfliktu zwolennicy Izraela i Hamasu wykorzystują AI, by pokazać bestialstwo wroga. 

Przeanalizujmy dwa z najbardziej popularnych zdjęć, zalewających nas codziennie fake newsów. Przytulone małe dzieci śpią w błocie na ziemi przed namiotem lub w namiocie – od końca stycznia zdjęcia z tym motywem krążą na X, Facebooku, Instagramie i TikToku. 

Zła liczba palców

Pierwsze zdjęcie dwóch chłopców śpiących w błocie i wodzie w namiocie, w takich samych piżamach, wyświetlono już miliony razy, a udostępniono tysiące. Przykryci niebieskim kocem trzymają się za ręce. Na pierwszy rzut oka obraz wygląda jak normalne zdjęcie, jednak wystarczy je powiększyć i można odnaleźć nieprawidłowości. Widać na nim, że chłopcy mają stopy z czterema palcami. Liczba palców jest częstym błędem, jaki popełnia sztuczna inteligencja i badając zdjęcia, warto na to zwrócić uwagę. Jeżeli przyjrzymy się ich splątanym palcom rąk, również zauważymy, że są one nienaturalnie identyczne. Poza tym, coś nie gra w okolicach potylicy chłopca po lewej stronie zdjęcia. Ta część głowy jest zbyt skośna w odniesieniu do kręgosłupa. 

Oświetlenie obrazu wydaje się starannie zaaranżowane: lampa, najwyraźniej zwisająca z sufitu namiotu, oświetla scenę w miarę równomiernie i z indywidualnymi refleksami. Choć podobne efekty można osiągnąć dzięki zaawansowanym programom do edycji fotografii, samo miejsce, w którym wykonano zdjęcie, wymagałoby ustawienia doskonałego oświetlenia za pomocą zaawansowanego sprzętu w podtopionym namiocie. 

Nienaturalne światło

To samo dzieje się na drugim obrazku, który pojawił się w sieci. Pomimo że tu estetyka prezentuje się delikatniej, to odbicie i gra świateł wydają się niezwykle nienaturalne, wystarczy rzucić okiem na butelkę. 

Typowe błędy AI, które można dostrzec głównie na kończynach, są bardzo subtelne. Jednak po bliższym przyjrzeniu się widzimy, że dolna część lewej stopy dziewczynki jest niezwykle płaska, jakby stała na ziemi. Skóra dziewcząt, mimo iż zabrudzona, wygląda nieskazitelnie – i jest to również typowe dla obrazów generowanych przez sztuczną inteligencję. Dodatkowo jedna ze śpiących dziewczynek ma nieproporcjonalnie duże ucho. 

Nie wszystko tak wygląda

Nie oznacza to jednak, że sceny tworzone przez sztuczną inteligencję nie mogą istnieć rzeczywiście. Organizacje humanitarne codziennie donoszą o skrajnych warunkach, w jakich obecnie żyją osoby przesiedlone w Strefie Gazy. W rzeczywistości po ostatnich ulewnych deszczach międzynarodowe media, CNN i Al Jazeera, doniosły, że uchodźcy próbowali wypełnić zalane namioty piaskiem, aby osuszyć kałuże. 

Choć istnieje szereg wskazówek, którymi można się dziś kierować przy wykrywaniu pochodzenia zdjęcia, jak palce u nóg czy rąk, nienaturalnie wygładzona skóra czy rozmyte tło, to sztuczna inteligencja rozwija się tak szybko, że najprawdopodobniej już w kolejnych miesiącach będzie to trudniejsze. Dlatego tak ważne jest, by znać źródło pochodzenia zdjęcia. 

Meta właśnie ogłosiła, że w nadchodzących miesiącach rozpocznie wykrywanie i oznaczanie obrazów generowanych przez sztuczną inteligencję. 

2024-02-12

MH na podst.: dw.de, msn.com


Wiadomości
Zmiana marszałków – zmiana podejścia. Okno na media
Andrzej Maślankiewicz
Osobą Roku została… sztuczna inteligencja!
(ANS) Na podst.: ansa.it, ilpost.it, ilfattoquotidiano.it, ilsole24ore.com, corriere.it, sky.it
Nobel w cieniu ucieczki. Dramatyczna historia Maríi Coriny Machado
KK na podst.: BBC, Wall Street Journal, Reuters, VG, New York Times, mundoamerica.com
Choinka i szopka na placu Świętego Piotra. Światło, które nie gaśnie
Agnieszka Nowak-Samengo
Społeczeństwo
Poetka ciszy. Zbyt wczesne pożegnanie Magdy Umer
(KB) na podst.: Viva!, Rzeczpospolita, Culture.pl, Tygodnik Powszechny, ZAiKS, Znak
Gra bez reguł. Między troską a wolnością
Jan Rojewski
Król, który zmienił Polskę. Rozmowa z ELŻBIETĄ CHEREZIŃSKĄ
Jan Rojewski
IKONOWICZ: Ostatnia deska ratunku
Piotr Ikonowicz
Herbatka dla papieża, wódka dla Putina. Kelner z Warsu
Tomasz Barański
Świat/Peryskop
Mińsk uwalnia 123 więźniów politycznych. Zabrakło Andrzeja Poczobuta
JP na podst.: Reuters, PAP, Reform.news, Belsat, The Moscow Times
Wirusolożka boi się zemsty Pekinu. Padło najgroźniejsze oskarżenie XXI wieku
KK na podst.: New York Times, New York Post, CNN, The Washington Post, South China Morning Post
Strajk w Luwrze. Gdy arcydzieła zostają bez opieki
Magda Sawczuk
Trudeau i Perry są razem. Gdy pop spotyka politykę
ANS na podst.: ansa.it, vanityfair.it, gazzetta.it, repubblica.it, lavocedinewyork.com, slastampa.it
Lifestyle/Zdrowie
Delft, miasto Vermeera. Tam kończyła się droga
Patryk K. Urbaniak
Królowe dwie: paryskiej ulicy i biseksualizmu
Leszek Turkiewicz
Jałowe dysputy. Rozmowa z KRZYSZTOFEM ŁANDĄ
Krzysztof Różycki
Niedożywienie w XXI wieku. Problem, który dotyka także bogate kraje
Andrzej Marciniak
Angorka - nie tylko dla dzieci...