R E K L A M A
R E K L A M A

Lekarz podrabiany. Wizerunek doktora Sutkowskiego wykorzystano w reklamie

Dr Michał Sutkowski, rzecznik prasowy Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce, w czasie pandemii występował w telewizji, zachęcał do szczepień, więc stał się obiektem ataków antyszczepionkowców. 

Fot. YouTube

To był pierwszy destrukcyjny efekt popularności, drugi wystąpił już po pandemii i przybrał niespodziewane kształty – twarz lekarza pojawiła się w reklamach, w których nigdy nie wziął udziału.

W jednej z nich, prezentowanej na najbardziej popularnych portalach internetowych, zachwala „sztuczne czerwone krwinki stworzone z żywych molekuł witalnych roślin”. Ma formę wywiadu prowadzonego przez Piotra Kraśkę, ilustrowanego obrazami z prawdziwego studia „Faktów” TVN, tyle że na zupełnie inny temat. Rozmowa o suplemencie diety oczywiście nigdy nie odbyłaby się w głównym programie informacyjnym stacji, ale twórca reklamy na takie detale nie zwraca uwagi, prezentując w niej obu panów bez ich wiedzy i wkładając w ich usta wymyślone wypowiedzi.

Fałszywy Sutkowski zachwala suplement i krytykuje leki na nadciśnienie:

– Te, które oficjalnie się przepisuje, pompują pieniądze z kieszeni pacjentów do kieszeni oligarchów medycznych. To są legalne narkotyki – lek przestaje działać i ciśnienie znów rośnie (…). A przyczyna jest tylko jedna – brudne naczynia krwionośne, których nikt nie leczy.

Fałszywy Kraśko natomiast sugeruje, że cudowne lekarstwo jest bojkotowane przez farmaceutów:

– Dlaczego apteki reagują na jego nazwę jak wampiry na światło słoneczne?

I któż nie złapie się na taką przynętę? Dla niedowiarków fałszywy Sutkowski ma jeszcze jeden argument – podaje nazwę ośrodka badawczego, jako gwaranta skuteczności suplementu. Sęk w tym, że taka placówka nie istnieje. Kradzież wizerunku jest regulowana przepisami Ustawy o prawie autorskim i odpowiednimi artykułami Kodeksu cywilnego, jednak organy uprawnione do reakcji nie wykazują chęci działania.

Nie kwapi się do tego prokuratura, już dawno zawiadomiona o podejrzeniu popełnienia przestępstw, ani żaden z urzędników mających dbać o jakość reklam farmaceutyków i bezpieczeństwo konsumentów: Główny Inspektorat Sanitarny ani nawet UOKiK.

Dr Sutkowski sam próbuje naprawiać szkody.

– Bo to przecież nie tylko mój problem, związany z kradzieżą wizerunku, ale żal ludzi wierzących w te bzdury i kupujących pseudoleki niewiadomego pochodzenia – tłumaczy na YouTubie, ujawniając oszustwo. 

2023-12-18

Wybrała i oprac. E.W. Na podst. Paweł Walewski. Fałszerze lekarzy. Polityka nr 51/2023


Wiadomości
Wspominamy Janusza Glanca-Szymańskiego, wieloletniego sekretarza redakcji
Angora
Panowie, czym różni się okres od owulacji? Komentarze w internecie
Jan Rojewski
ISIS chciało zabić papieża Franciszka
(ANS) Na podst.: repubblica.it, ilpiccolo.it, corriere.it, ansa.it, ilfattoquotidiano.it, ilsole24ore.com
Społeczeństwo
Groźny kryzys w edukacji. Do 2030 roku zabraknie 44 mln nauczycieli
KK na podst.: Wall Street Journal, Bild Zeitung, BBC, UNESCO.org, Die Welt, Neue Zürcher Zeitung
Biskupi a edukacja zdrowotna. Świadomy wybór czy ideologiczny spór?
Tomasz Zimoch
Świat/Peryskop
Żółta kolejka, symbol Lizbony, wypadła z torów, zabijając 16 osób
(EW) Na podst.: Observador, Portugal Resident, BBC
„Złota era chińskiego hakowania”. zachód ostrzega przed ofensywą Pekinu
KK na podst.: Washington Post, Wall Street Journal, NBC News, New York Times, Reuters, Politico.eu
Hymny narodów świata: Oaxaca
Henryk Martenka
Masakra w Afganistanie. Zginęli pogrążeni we śnie
(KK) Na podst.: BBC, Reuters, Associated Press, The Guardian, France24
Lifestyle/Zdrowie
IMPRODROM 2025. Sceniczna naturalność i nieprzewidywalność
Serena Williams: Schudłam dzięki lekom na cukrzycę
Agnieszka Nowak-Samengo na podst. it.euronews.com, forbes.com, people.com, vanityfair.it, quotidiano.net
Nowa era w „Vogue’u”. Chloé Malle zastępuje Annę Wintour
MS na podst.: Le Figaro Madame, BBC, The New York Times
Z nici i woli. Testament Armaniego
ANS na podst.: d.repubblica.it, lespresso.it, corriere.it, libero.it, milanotoday.it, eurosport.it, oggi.it, rainews.it, sky.it, vanityfair.it
Angorka - nie tylko dla dzieci...