R E K L A M A
R E K L A M A

Zobaczyć muzykę. Tak wygląda paryskie centrum sztuki cyfrowej

W paryskim centrum sztuki cyfrowej, w Atelier des Lumieres. Tam dźwięki „Czarodziejskiego fletu” rezonują wizualnym kolorem. Na wystawie „Paul Klee. Malarstwo muzyki” Mozarta nie tylko słychać, ale przede wszystkim widać, w Fudze czerwieni czy Harmonii czworoboków: czerwonych, żółtych, błękitnych, czarnych, białych... 

Fot. Leszek Turkiewicz

Związki Klee z muzyką trwały przez całe życie. Malarz urodził się w rodzinie muzycznej, grał na skrzypcach od siódmego roku życia, ożenił się z pianistką Lily Stumpf, koncertował, eksplorował wielki repertuar klasyczny: od Mozarta po Schumanna, od Beethovena po Dworzaka. Pasjonował się operą. Po długich wahaniach wybrał malarstwo, ale muzyki nigdy nie porzucił. Prowadził z nią wizualny dialog, rzucając się w karkołomny projekt namalowania dźwięków w zamkniętej przestrzeni obrazu.

Tworzył język odwołujący się do muzycznych asocjacji, tonów i akordów, polifonii koloru, powtórzeń, wariacji, rytmu, harmonii, ciszy. Za swoich mistrzów uważał Mozarta i Haydna, ale, jak przyznał, decydujący wpływ na to jego eksperymentalne przedsięwzięcie miała muzyka Schönberga i malarstwo Roberta Delaunaya. Paryska wystawa-spektakl (do 7 stycznia) to wizualna opera w trzech aktach, poświęcona właśnie tym dwom pasjom Paula Klee – malarstwu i muzyce. Kontemplacyjna podróż w świat sztuki niemiecko-szwajcarskiego artysty, jednego z najważniejszych twórców pierwszej połowy XX wieku. „Uwertura”.

Subskrybuj angorę
Czytaj bez żadnych ograniczeń gdzie i kiedy chcesz.


Już od
22,00 zł/mies




2023-09-06

Leszek Turkiewicz


Wiadomości
Pod naszym patronatem. „Kredką i Piórem” sukcesem nastolatków
H.J.
Ambasador plus jeden. Brzezinski i Leonowicz, czyli „power couple”
Henryk Martenka
Wojna dronów. Ukraina tworzy własny arsenał w domowych warsztatach
AS na podst.: bbc.com, dw.com
Rząd na smyczy prezydenta. Kryptowaluty i psy tematem politycznych sporów
4bs
Okno na media. Wielki rozbrat Karnowskich
Andrzej Maślankiewicz
Społeczeństwo
IKONOWICZ: Wyrzucili z hospicjum na ulicę
Piotr Ikonowicz
Rama droższa od obrazu. Historia warszawskiego zakładu rzemieślniczego
Krzysztof Tomaszewski
Papier ma moc! Tylko on daje czytelnikowi całkowity kontakt z tekstem
(GK)
Inna czerń, inne światło. Pierre Soulages i magia początku
Leszek Turkiewicz
Świat/Peryskop
Rosja nasila ataki na ukraińską kolej. Ponad 3 tys. zniszczonych obiektów
AS na podst.: theguardian.com, bbc.com
Przymuszani do pokoju? Waszyngton ponawia presję na Kijów
CEZ na podst.: unian.ua, tass.ru, spiegel.de
USA rozważają podział Gazy na strefy „zieloną” i „czerwoną”
AS na podst.: theguardian.com, bbc.com, newarab.com, aljazeera.com
Kazachstan. Numer telefonu – sprawa polityczna
Marek Berowski
Kierunek Berat. Albańskie drogi i miasta okien nad oknami
Tomasz Mucha
Lifestyle/Zdrowie
Tylko połowa Polaków myje zęby dwa razy dziennie. Ekspertka o skutkach złej higieny
Andrzej Marciniak
Polacy coraz zdrowsi? Indeks Zdrowia rośnie, choć tempo spowalnia
A.M. na podst. Medonet
Nie tylko dystopie. Roboty, które ratują ludzi i środowisko
MH na podst.: bbc.co.uk, nbcnews.com, forbes.n1info.rs
AI pomoże zrozumieć mowę zwierząt? Przełom w badaniach
AS na podst.: dailymail.co.uk, sciencefocus.com
Angorka - nie tylko dla dzieci...