Zawłaszczenie kultury Egiptu przez czarnoskórych. Archeolodzy wyrzuceni

Władze Egiptu oskarżyły Narodowe Muzeum Starożytności (RMO) w holenderskim mieście Lejda o „fałszowanie historii” w duchu afrocentryzmu. Stwierdziły też, że muzeum bierze udział w „zawłaszczaniu kultury egipskiej przez czarnoskórych artystów ze Stanów Zjednoczonych”.

Artykuł na stronie The Times

Za karę archeolodzy z Niderlandów otrzymali zakaz prowadzenia wykopalisk na sławnym starożytnym cmentarzysku w Sakkarze na południe od Kairu. To dotkliwa sankcja. Nekropolia w Sakkarze powstała nad miejscem pochówku najstarszych faraonów i dygnitarzy kraju nad Nilem. Wznosi się tu wspaniała piramida schodkowa króla Dżesera, a także piramidy Unisa, Pepiego I, Pepiego II, Tetiego i Merenre. Wiele skarbów sprzed tysiącleci czeka jeszcze na swego odkrywcę. Holenderscy archeolodzy byli czynni w Sakkarze przez niemal 50 lat.

Irytację Kairu wywołała urządzona przez muzeum wystawa pod nazwą Kemet, co oznacza: „Czarna Ziemia”. Tak starożytni Egipcjanie nazywali swój kraj. RMO przedstawiło oryginalną koncepcję ekspozycji: „Egipt długo badany był przede wszystkim jako część świata śródziemnomorskiego… Ale wielu muzyków o afrykańskich korzeniach podkreśla, że starożytny Egipt należy do kultury afrykańskiej”. Ekspozycja Kemet miała więc pokazać „znaczenie starożytnego Egiptu i Nubii w pracy muzyków z afrykańskiej diaspory”. Zwiedzający mogli zobaczyć czarnoskórych celebrytów z USA, występujących jako wybitne postacie z historii kraju piramid. Piosenkarki Beyoncé i Rihanna pokazały się jako królowa Nefertiti, małżonka reformatora religijnego króla Echnatona. Raper Nas śpiewał jako faraon Tutanchamon, zaś aktor Eddie Murphy paradował jako Ramzes Wielki. Wszystko to odbywało się przy dźwiękach muzyki w stylach jazz, soul i funk, której mieszkańcy dawnego Kemet, jako żywo, nigdy nie słyszeli.

Subskrybuj angorę
Czytaj bez żadnych ograniczeń gdzie i kiedy chcesz.


Już od
22,00 zł/mies




2023-06-12

KK na podst.: Handelsblad, NL Times, Arab News, Egypt Independent


Wiadomości
Nie słychać w Moskwie kurantów [REPORTAŻ ANGORY]
Wojciech Barczak
Albo my ich, albo oni nas. Rozmowa z prof. RYSZARDEM PIOTROWSKIM
Krzysztof Różycki
Ta uczelnia współpracowała z Collegium Humanum. Obiecuje „Doktorat w 100 dni”.
Beata Dżon-Ozimek
Społeczeństwo
Fajbusiewicz wraca do spraw sprzed lat. Śmierć z narkotykami w tle
Michał Fajbusiewicz
Dziennikarstwo a sztuczna inteligencja. Czy mamy się czego obawiać?
Marek Palczewski
Tata bez zobowiązań. Na niektórych alimenciarzy nie ma sposobu
E.W. na podst.: Małgorzata Święchowicz, „Zadłużeni u dzieci”, „Newsweek” nr 35
Igrzyska paralimpijskie. Zachwycające otwarcie i wielkie nadzieje
MS, FLORENCE VIERRON LÉNA LUTAUD ARIANE BAVELIER © Figaro Syndication 2024
Świat/Peryskop
Nieustępliwa irańska opozycja działa od ponad dekady w okolicach Tirany
PKU, MATTHIAS RÜB © FAZ 2024
Gwinea Równikowa. Syn prezydenta prowadzi skandalicznie luksusowe życie
MS, TANGUY BERTHEMET © Figaro Syndication 2024
5 najbardziej zagrożonych miejsc z listy światowego dziedzictwa UNESCO
AS na podst.: dailymail.co.uk, geographical.co.uk
Hymny narodów świata: Baleary
Henryk Martenka
To musisz zobaczyć na Sycylii. Przyroda, zabytki i kuchnia
Wojciech Nawrocki
Lifestyle/Zdrowie
Wcale nie „z niczego”. Miłość a ludzki mózg
Na podst. tekstu Dominiki Tworek
81. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji. Gwiazdy i słoń na plakacie
ANS
„Harry Potter”, czyli Książka, która zmieniła oblicze literatury
(MS) ALICE DEVELEY MADELEINE METEYER
Angorka