Zawłaszczenie kultury Egiptu przez czarnoskórych. Archeolodzy wyrzuceni

Władze Egiptu oskarżyły Narodowe Muzeum Starożytności (RMO) w holenderskim mieście Lejda o „fałszowanie historii” w duchu afrocentryzmu. Stwierdziły też, że muzeum bierze udział w „zawłaszczaniu kultury egipskiej przez czarnoskórych artystów ze Stanów Zjednoczonych”.

Artykuł na stronie The Times

Za karę archeolodzy z Niderlandów otrzymali zakaz prowadzenia wykopalisk na sławnym starożytnym cmentarzysku w Sakkarze na południe od Kairu. To dotkliwa sankcja. Nekropolia w Sakkarze powstała nad miejscem pochówku najstarszych faraonów i dygnitarzy kraju nad Nilem. Wznosi się tu wspaniała piramida schodkowa króla Dżesera, a także piramidy Unisa, Pepiego I, Pepiego II, Tetiego i Merenre. Wiele skarbów sprzed tysiącleci czeka jeszcze na swego odkrywcę. Holenderscy archeolodzy byli czynni w Sakkarze przez niemal 50 lat.

Irytację Kairu wywołała urządzona przez muzeum wystawa pod nazwą Kemet, co oznacza: „Czarna Ziemia”. Tak starożytni Egipcjanie nazywali swój kraj. RMO przedstawiło oryginalną koncepcję ekspozycji: „Egipt długo badany był przede wszystkim jako część świata śródziemnomorskiego… Ale wielu muzyków o afrykańskich korzeniach podkreśla, że starożytny Egipt należy do kultury afrykańskiej”. Ekspozycja Kemet miała więc pokazać „znaczenie starożytnego Egiptu i Nubii w pracy muzyków z afrykańskiej diaspory”. Zwiedzający mogli zobaczyć czarnoskórych celebrytów z USA, występujących jako wybitne postacie z historii kraju piramid. Piosenkarki Beyoncé i Rihanna pokazały się jako królowa Nefertiti, małżonka reformatora religijnego króla Echnatona. Raper Nas śpiewał jako faraon Tutanchamon, zaś aktor Eddie Murphy paradował jako Ramzes Wielki. Wszystko to odbywało się przy dźwiękach muzyki w stylach jazz, soul i funk, której mieszkańcy dawnego Kemet, jako żywo, nigdy nie słyszeli.

Subskrybuj angorę
Czytaj bez żadnych ograniczeń gdzie i kiedy chcesz.


Już od
22,00 zł/mies




2023-06-12

KK na podst.: Handelsblad, NL Times, Arab News, Egypt Independent


Wiadomości
Rozmowa z Rzeczniczką Praw Dziecka. Głos dzieci i młodzieży ma znaczenie
Tomasz Zimoch
Chcą zastraszyć Zachód. Coraz więcej fałszywych alarmów bombowych
PKU na podst.: FAZ, BRF.be, Le Figaro
Czekanie na wdowie renty. ZUS nie odpowiada, a projekt czeka
Na podst, tekstu Macieja Mikołajczyka
Świat się rozpada. Tej katastrofy klimatycznej możemy nie przeżyć
Na podst. tekstu Martyny Słowik
IKONOWICZ: Niebezpieczny świat Wielkiego Brata
Piotr Ikonowicz
Społeczeństwo
Naukowe przełomy Angory. Muzyka i AI dla zdrowia
Paula Roszczenko-Jasińska i Naukowy Wydział Śledczy
Zagadka kryminalna. Cenny modlitewnik
Wojciech Chądzyński
Fajbusiewicz wraca do spraw sprzed lat. Tragiczna miłość z zabójstwem w tle
Michał Fajbusiewicz
Starzy do szkoły. O kulturze unieważnienia i zadaniach domowych
Michał Ogórek
Kobieta cyborg i jej 52 implanty. Szaleństwo czy hobby?
AS na podst.: nypost.com, thesun.co.uk, dailymail.co.uk
Świat/Peryskop
Uprowadzone dzieci powróciły do swoich rodzin. Ile z nich nadal jest w rękach Hamasu?
Ela Sidi
Betlejem odwołuje Boże Narodzenie. Wszystko przez wojnę
AS na podst.: foxnews.com, jpost.com, christianitytoday.com, elpais.com
Metamorfosi. Ta grecka miejscowość przeżywa ciągłe kataklizmy
ChS na podst. www.dnevnik.bg
Rosja chce wybudować podwodny tunel. Oczekuje pomocy od Chin
AS na podst.: telegraph.co.uk, washingtonpost.com
Uratowano 41 robotników w Himalajach. Wiercili tunel
PKU na podst.: The Hindustan Times, India Today, The Indian Express, India TV News
Lifestyle/Zdrowie
Artyści i ich dzieła. 20. edycja Warszawskich Targów Sztuki
Tomasz Barański
„Niewierni w Paryżu”. Recenzja Skiby
Krzysztof Różycki
Andy Dust powraca do Polski. „Pomysły przychodzą znikąd”
Tomasz Gawiński
Gwiazdy w grudniu. Karnawałowe stylizacje królują na okładkach gazet
Plotkara
Sting – były członek The Police w Polsce. Będzie miał dwa przystanki
Grzegorz Walenda
Angorka