R E K L A M A
R E K L A M A

Chiński architekt otrzymał „Nobla architektury”. Jego prace zachwycają

Chiński architekt Liu Jiakun zdobył Nagrodę Pritzkera 2025, najważniejszy międzynarodowy laur w branży dla żyjących mistrzów projektowania i wznoszenia budowli, „Nobel architektury”. Przyznano mu ją za to, że „zachowuje delikatną równowagę, integrując wszystkie wymiary życia miejskiego”.  

Liu Jiakun /Źródło: YouTube

Chiny po raz drugi triumfują w wyścigu po przyznawane od 1979 roku trofeum. Po Wang Shu w 2012 roku – który wymagał od studentów, by uczyli się ciesielstwa i murarstwa i przez rok pracowali na budowie, by zrozumieć naturę materiałów – przyszła kolej na starszego od niego Liu Jiakuna i „odpowiednią architekturę”, jak nazywa się jego koncepcje przeciwne rozdzielaniu funkcji. Laureat pochodzi z rodziny lekarzy, ale zamiast białego fartucha wybrał cyrkiel i pióro, bo jest nie tylko architektem, lecz także pisarzem. Ma 69 lat i przez całą karierę pracował głównie w ojczyźnie, jednak swoimi pracami wpłynął na sposób myślenia aktualnie czynnych zawodowo architektów, jak Frank Gehry, Renzo Piano, Tadao Andō, czy nieżyjąca już Zaha Hadid, stając się dla nich wzorem. 

Zaskakujące pomysły

Mimo że od zawsze proponuje minimalizm w połączeniu z humanizmem i lokalnym kontekstem, to swój unikalny styl dopracowywał stopniowo. Jego rozwiązania zostały docenione licznymi nagrodami i zaciekawiły poza Chinami i Azją, były przyjmowane entuzjastycznie w Wenecji. Wykreował przestrzenie publiczne w zatłoczonych metropoliach, tworząc pozytywną relację między gęstością zabudowy a otwartym terenem. Jego wizytówką są Muzeum Sztuki Współczesnej w Chengdu, znane jako MoCA, i jeden z bloków siedziby firmy farmaceutycznej Novartis w Szanghaju. Jest też autorem budynków na potrzeby kultury, edukacji i sportu. Na przestrzeni kilku dekad jego pomysły zyskały uznanie jeszcze większe niż w fazie powstawania, i wciąż zaskakują. 

W uzasadnieniu werdyktu jury pod przewodnictwem Alejandra Araveny wskazało, że „w świecie, w którym powstają niekończące się nudne przedmieścia, Liu Jiakun znalazł sposób na tworzenie miejsc, które są jednocześnie budynkiem, infrastrukturą, krajobrazem i przestrzenią publiczną. Jego praca może dać wskazówki, jak stawić czoła wyzwaniom urbanizacji w dobie szybko rozwijających się miast”. Nagroda dla Chińczyka oznacza, że przyszłość wymaga, żeby integrować nowoczesną architekturę z kulturą regionalną, tradycyjnym rzemiosłem i ochroną środowiska. W trudnych czasach konfliktów liczy się też umiejętność wykorzystania rodzimych materiałów i recyklingu budulca po katastrofach naturalnych i szkodach wojennych. 

Elementy humanizmu

Liu Jiakun po trzęsieniu ziemi w 2008 roku przekształcał gruzy i ruiny w nowe materiały budowlane. Ufundował też salę pamięci Hu Huishan, jednej z ofiar. Jej kształt nawiązuje do prowizorycznych namiotów, które powszechnie rozstawia się po trzęsieniu ziemi. Zewnętrzna część jest otynkowana na szaro, podczas gdy wnętrza są pomalowane na różowo, na ulubiony kolor dziewczynek. Na ścianach wiszą przedmioty dokumentujące nastoletnie życie zmarłej uczennicy: rakiety, plecak, ubranie. Okrągły świetlik wypełnia przestrzeń światłem, podkreślając, że budowlę wzniesiono, by uhonorować młodą osobę, która była światłem życia swoich rodziców. W tym właśnie projekcie szczególnie wyróżnia się element humanizmu w twórczości architekta, a we wszystkich łącznie – holistyczne podejście do środowiska zabudowanego. 

2025-03-12

ANS na podst.: AD Italia, Arte Magazine, Living Corriere, domusweb.it, ansa.it, artribune.com, sky.it


Wiadomości
Zmiana marszałków – zmiana podejścia. Okno na media
Andrzej Maślankiewicz
Osobą Roku została… sztuczna inteligencja!
(ANS) Na podst.: ansa.it, ilpost.it, ilfattoquotidiano.it, ilsole24ore.com, corriere.it, sky.it
Nobel w cieniu ucieczki. Dramatyczna historia Maríi Coriny Machado
KK na podst.: BBC, Wall Street Journal, Reuters, VG, New York Times, mundoamerica.com
Choinka i szopka na placu Świętego Piotra. Światło, które nie gaśnie
Agnieszka Nowak-Samengo
Społeczeństwo
Poetka ciszy. Zbyt wczesne pożegnanie Magdy Umer
(KB) na podst.: Viva!, Rzeczpospolita, Culture.pl, Tygodnik Powszechny, ZAiKS, Znak
Gra bez reguł. Między troską a wolnością
Jan Rojewski
Król, który zmienił Polskę. Rozmowa z ELŻBIETĄ CHEREZIŃSKĄ
Jan Rojewski
IKONOWICZ: Ostatnia deska ratunku
Piotr Ikonowicz
Herbatka dla papieża, wódka dla Putina. Kelner z Warsu
Tomasz Barański
Świat/Peryskop
Mińsk uwalnia 123 więźniów politycznych. Zabrakło Andrzeja Poczobuta
JP na podst.: Reuters, PAP, Reform.news, Belsat, The Moscow Times
Wirusolożka boi się zemsty Pekinu. Padło najgroźniejsze oskarżenie XXI wieku
KK na podst.: New York Times, New York Post, CNN, The Washington Post, South China Morning Post
Strajk w Luwrze. Gdy arcydzieła zostają bez opieki
Magda Sawczuk
Trudeau i Perry są razem. Gdy pop spotyka politykę
ANS na podst.: ansa.it, vanityfair.it, gazzetta.it, repubblica.it, lavocedinewyork.com, slastampa.it
Lifestyle/Zdrowie
Delft, miasto Vermeera. Tam kończyła się droga
Patryk K. Urbaniak
Królowe dwie: paryskiej ulicy i biseksualizmu
Leszek Turkiewicz
Jałowe dysputy. Rozmowa z KRZYSZTOFEM ŁANDĄ
Krzysztof Różycki
Niedożywienie w XXI wieku. Problem, który dotyka także bogate kraje
Andrzej Marciniak
Angorka - nie tylko dla dzieci...