R E K L A M A
R E K L A M A

Zderzenie samolotu z turbośmigłowcem. Na pokładzie było prawie 400 osób

2 stycznia w porcie lotniczym Haneda w Tokio zderzyły się samolot Japońskich Linii Lotniczych Airbus A350 z 379 pasażerami na pokładzie i turbośmigłowiec Dash-8 należący do Straży Przybrzeżnej, w którym było sześć osób. Chwilę później obie maszyny stanęły w płomieniach. Gdy strażacy próbowali ugasić pożar, zapalił się obszar wokół skrzydła airbusa. Akcja gaśnicza trwała sześć godzin. 

Źródło: YouTube

Materiał wyemitowany w telewizji pokazuje pomarańczową kulę ognia wybuchającą z samolotu pasażerskiego, zderzenie z Dash-8 podczas lądowania i słup dymu wydobywający się z boku airbusa, kiedy sunął po pasie startowym. – Cała kabina wypełniła się dymem w ciągu kilku minut. Rzuciliśmy się na podłogę. Dym szczypał jak cholera. To było piekło. Potem otworzyły się awaryjne zjeżdżalnie i pognaliśmy do nich – opowiada 17-letni Szwed Anton Deibe. Wkrótce płomienie objęły cały samolot, który ostatecznie się zawalił. Choć wypadek był bardzo groźny, wszyscy pasażerowie i 12-osobowa załoga A350 zdołali się ewakuować. Według Japan Airlines czternaście osób zostało rannych, ale życiu żadnej z nich nie zagraża niebezpieczeństwo. Śmigłowiec Straży Przybrzeżnej przygotowywał się do startu, miał lecieć z pomocą do Niigata, rejonu dotkniętego trzęsieniem ziemi. Uratował się tylko 39-letni pilot. Pięciu członków załogi zginęło. 

Przyczyna wypadku nieustalona

Minister transportu Tetsuo Saito powiedział, że przyczyna wypadku jest niejasna. Premier Fumio Kishida zarządził wszczęcie dochodzenia, którym będzie kierować Japońska Rada Bezpieczeństwa Transportu. Wezmą w nim udział również przedstawiciele Francji, gdzie zbudowano samolot, oraz Wielkiej Brytanii, gdzie wyprodukowano dwa silniki Rolls-Royce. Eksperci zbadają, jakie instrukcje wydali kontrolerzy obu statkom powietrznym, zanalizują systemy samolotu i lotniska. – Myślę, że dochodzenie skupi się w dużej mierze na zezwoleniach (na lądowanie), a następnie na tym, co załoga (airbusa) mogła zobaczyć. Czy widzieli ten drugi samolot na pasie startowym – tłumaczy amerykański badacz wypadków lotniczych John Cox. Przytacza przypadek z 1991 roku, gdy na międzynarodowym lotnisku w Los Angeles zderzyły się maszyna USAir z samolotem SkyWest Airlines: – Załoga USAir nie widziała tam SkyWest, chociaż znajdował się on na pasie startowym. Oświetlenie było takie, że nie mogli go widzieć. 

Do pomocy w śledztwie swoich doradców technicznych wysłał Airbus. Wypadek stanowi duży PR-owy problem dla francuskiego producenta. Spłonęła nowa konstrukcja, która weszła na rynek w 2015 roku jako flagowy samolot szerokokadłubowy i, co podkreśla firma, był to pierwszy przypadek zniszczenia kadłuba A350. Pożar na jednym z dwóch głównych portów lotniczych Tokio postrzegany jest jako test kadłubów z kompozytów węglowych stosowanych zamiast tradycyjnych poszyć aluminiowych w A350 oraz Boeingu 787. – Niewiele wiemy o spalaniu kompozytów – mówi John Cox. – To najbardziej katastrofalny pożar samolotu kompozytowego, jaki mógłbym sobie wyobrazić. Z drugiej strony, ten kadłub ochronił (pasażerów) przed naprawdę straszliwym pożarem. Przez jakiś czas nie spłonął, co pozwoliło wszystkim wydostać się na zewnątrz. 

2024-01-15

EW na podst.: Japan Today, waff.com


Wiadomości
Zmiana marszałków – zmiana podejścia. Okno na media
Andrzej Maślankiewicz
Osobą Roku została… sztuczna inteligencja!
(ANS) Na podst.: ansa.it, ilpost.it, ilfattoquotidiano.it, ilsole24ore.com, corriere.it, sky.it
Nobel w cieniu ucieczki. Dramatyczna historia Maríi Coriny Machado
KK na podst.: BBC, Wall Street Journal, Reuters, VG, New York Times, mundoamerica.com
Choinka i szopka na placu Świętego Piotra. Światło, które nie gaśnie
Agnieszka Nowak-Samengo
Społeczeństwo
Poetka ciszy. Zbyt wczesne pożegnanie Magdy Umer
(KB) na podst.: Viva!, Rzeczpospolita, Culture.pl, Tygodnik Powszechny, ZAiKS, Znak
Gra bez reguł. Między troską a wolnością
Jan Rojewski
Król, który zmienił Polskę. Rozmowa z ELŻBIETĄ CHEREZIŃSKĄ
Jan Rojewski
IKONOWICZ: Ostatnia deska ratunku
Piotr Ikonowicz
Herbatka dla papieża, wódka dla Putina. Kelner z Warsu
Tomasz Barański
Świat/Peryskop
Mińsk uwalnia 123 więźniów politycznych. Zabrakło Andrzeja Poczobuta
JP na podst.: Reuters, PAP, Reform.news, Belsat, The Moscow Times
Wirusolożka boi się zemsty Pekinu. Padło najgroźniejsze oskarżenie XXI wieku
KK na podst.: New York Times, New York Post, CNN, The Washington Post, South China Morning Post
Strajk w Luwrze. Gdy arcydzieła zostają bez opieki
Magda Sawczuk
Trudeau i Perry są razem. Gdy pop spotyka politykę
ANS na podst.: ansa.it, vanityfair.it, gazzetta.it, repubblica.it, lavocedinewyork.com, slastampa.it
Lifestyle/Zdrowie
Delft, miasto Vermeera. Tam kończyła się droga
Patryk K. Urbaniak
Królowe dwie: paryskiej ulicy i biseksualizmu
Leszek Turkiewicz
Jałowe dysputy. Rozmowa z KRZYSZTOFEM ŁANDĄ
Krzysztof Różycki
Niedożywienie w XXI wieku. Problem, który dotyka także bogate kraje
Andrzej Marciniak
Angorka - nie tylko dla dzieci...