Jak TikTok uzależnia młodych

Chińska aplikacja wykorzystuje pasje i słabości pokolenia, które nie może już bez niej żyć.

TikTok jest tak zaprogramowany, by użytkownik spędzał z nim jak najwięcej czasu. /Fot. domena publiczna

Popularność TikToka wystrzeliła w czasie pandemii COVID-19, choć aplikację stworzono w Chinach w 2016 roku. Dziś ma 1,7 miliarda użytkowników na całym świecie, ale w ostatnich tygodniach jest coraz bardziej krytykowana za powiązania z krajem pochodzenia i skandaliczne treści. Wiele krajów zaczęło zabraniać swym urzędnikom instalowania jej na smartfonach ze względu na bezpieczeństwo narodowe. Jednak większość odbiorców TikToka to nie urzędnicy, lecz młodzi ludzie mający mniej niż 25 lat, a niemal 30 proc. z nich ma od 13 do 17 lat. Użytkownicy spędzają w aplikacji średnio półtorej godziny dziennie. Swą popularność TikTok zawdzięcza przede wszystkim zakładce „Dla Ciebie”, na której polecana zawartość przewija się w nieskończoność. Są tam śmieszne filmiki, treści poświęcone urodzie, przepisy kulinarne, lekcje gry na gitarze… Według badań przeprowadzonych przez Fundację Jean-Jaurès 41 proc. młodych ludzi już używa TikTok tak, jakby korzystali z Google’a. Nieuchronnie pojawiają się więc także aktualności polityczne. Filmiki poświęcone wyborom prezydenckim we Francji miały w sumie miliard wyświetleń, podobnie jak nagrania rosyjskiej grupy paramilitarnej Wagner. Ta dziwna mieszanka powstaje dzięki algorytmow rekomendacji – zbiorowi formuł matematycznych decydujących o tym, które filmy zaproponować użytkownikowi. Jego zaangażowanie mierzone jest poprzez polubienia, komentarze, subskrypcje, czas spędzony na każdym filmie. Te informacje są zestawiane z profilem tiktokera: płeć, wiek, lokalizacja…

Subskrybuj angorę
Czytaj bez żadnych ograniczeń gdzie i kiedy chcesz.


Już od
22,00 zł/mies




2023-05-11

MS, MAXIME RECOQUILLÉ, ALEXANDRA SAVIANA