R E K L A M A
R E K L A M A

Kłopotliwa Rail Baltica. Połączenie kolejowe między Tallinem a Warszawą

Budowa Rail Baltica, połączenia kolejowego między Tallinem a Warszawą, wydaje się coraz bardziej problematyczna. Najwyższe organy kontroli Estonii, Łotwy i Litwy poinformowały kilka dni temu w raporcie, że postępy w realizacji budowy trasy są zagrożone ze względów finansowych, przez co planowane terminy mogą nie być dotrzymane. 

Źródło: YouTube

Budowa połączenia już teraz ma przeszło czteroletnie opóźnienie. Tymczasem, jak wynika z raportu przygotowanego przez najwyższe organy kontroli państw bałtyckich po audycie projektu, od 2017 roku planowane koszty budowy wzrosły mniej więcej czterokrotnie. W Estonii z 1,35 mld euro do 4,03 mld, na Łotwie – z 1,97 mld do 9,59 mld, a na Litwie z 2,47 mld do 10,23 mld euro. Na zmianę wyceny wpływ miała między innymi inflacja, która w tym okresie osiągnęła w krajach bałtyckich 40 proc., a także zwiększenie zakresu projektu i dodatkowe wymagania zewnętrzne. Oznacza to, że obecnie do pełnego ukończenia projektu zgodnie z aktualnymi planami potrzeba dodatkowo 19 mld euro. Rządy państw bałtyckich już zastanawiają się nad źródłami dodatkowego finansowania, planowane jest również ograniczenie prac wykonanych w pierwszej fazie projektu do 2030 roku. Może to zmniejszyć koszty nawet o połowę, ale w tej sytuacji lokalne przystanki zostaną zbudowane później, a jeśli powstaną od razu, ich funkcjonalność będzie jedynie podstawowa. Na głównej trasie Rail Baltica zbuduje się na razie jeden zestaw torów zamiast dwóch. Aby zachować jednak możliwość powiększenia w przyszłości przepustowości trasy, cała infrastruktura dodatkowa, wiadukty i mosty, zostaną zbudowane dla dwóch zestawów torów. To jednak nie rozwiązuje problemów. 

Sytuacja projektu może ulec pogorszeniu

Część projektu ma być finansowana ze środków unijnych. Autorzy raportu zwracają jednak uwagę, że obecny okres finansowania kończy się w 2027 roku, a kolejny rozpocznie się w 2028. Oznacza to, że w okresie gdy zarówno nakłady finansowe, jak i prace budowlane powinny być jak najbardziej intensywne i zmierzać ku końcowi, sytuacja projektu może ulec pogorszeniu i będzie wymagać od rządów trzech państw bałtyckich zwiększonych nakładów. Co za tym idzie – jeśli zabraknie finansowania, również ukończenie budowy zostanie przesunięte po raz kolejny. 

Eksperci podkreślają, że w oficjalnych komunikatach mówi się przede wszystkim o kosztach samej budowy Rail Baltica, bo choć stanowią lwią część projektu, to nie są jedynym kosztem. Do tego dochodzą koszty operacyjne i koszty utrzymania, czyli około 500 mln euro rocznie. Ta kwota dodatkowo obciąża budżety państw bałtyckich, bowiem zgodnie z zasadami finansowania Unii Europejskiej inwestycja nie może być opłacana ze środków unijnych. 

Kolejne opóźnienia

Dodatkową kwestią jest również zakup pociągów – szacowany koszt składów dla Litwy, Łotwy i Estonii wynosi łącznie około 300 mln euro. Na razie w żadnym z krajów nie rozpoczęto nawet przygotowań do ich zamówienia. Audytorzy zwracają uwagę, że od podjęcia decyzji o zamówieniu do momentu uruchomienia floty może minąć nawet osiem lat. Oznacza to kolejne opóźnienie w uruchomieniu połączenia, bo jeśli nawet decyzje o rozpoczęciu przygotowań do przetargów zostałyby podjęte w najbliższych tygodniach, składy do eksploatacji będą gotowe dopiero w… 2032 roku. To bynajmniej nie są jedyne z kluczowych decyzji, które powinny zostać podjęte jak najszybciej. Według raportu ustalono tylko, że każdy kraj będzie miał osobnego zarządcę infrastruktury. Nie ma jednak obecnie decyzji dotyczących zasad zarządzania koleją, rozwiązywania konfliktów czy chociażby podziału zysków i strat. 

Janar Holm, estoński urzędnik państwowy i audytor, podkreśla, że termin ukończenia budowy i termin rozpoczęcia ruchu pociągów to dwie różne sprawy – po tym jak infrastruktura kolejowa będzie gotowa, musi się bowiem wydarzyć jeszcze szereg rzeczy prowadzących do tego, aby pociągi mogły pojechać po torze. Nie należy zatem liczyć, że przed końcem 2030 roku jakakolwiek podróż po nowej trasie będzie możliwa. 

2024-07-01

KA na podst.: news.err.ee, bnn-news.com, lrvk.gov.lv


Wiadomości
Krucha większość. To działo się w Sejmie
4bs
Dębowa rocznica. Organizacja Narodów Zjednoczonych kończy 80 lat
Henryk Martenka
Światłem pisana historia. Light.Move.Festival.
Sylwia Witkowska
Ściśle tajne. Rozmowa z ppłk. MARCINEM FALIŃSKIM
Krzysztof Różycki
Na zdrowie! Prohibicja po warszawsku
ADO
Społeczeństwo
Estonia. Od domów dla przesiedleńców po reformę szkolnictwa
KA na podst: news.err.ee, ua.news
Autoironia receptą na zwycięstwo. Czesi numerem 1 w humorze
ChS na podst.: www.visitczechia.com, www.expats.cz
Fajbusiewicz wraca do spraw sprzed lat. Morderstwo w parku Róż
Michał Fajbusiewicz
Bez skrupułów. Majątek na krzywdzie ofiar
Tomasz Patora
Świat/Peryskop
Irlandia Północna. Mury pokoju, które wciąż dzielą
Lilka Poncyliusz-Guranowska
Hospicja jak domy grozy. Bułgarscy seniorzy byli więzieni
(ChS) na podst. Bułgarska Nacjonałna Telewizija
Nie Nowy Jork, lecz Azja. Tu rosną wieżowce XXI wieku
ANS na podst.: siviaggia.it, sky.it, ansa.it
Ile kosztuje wychowanie dziecka we Włoszech?
ANS na podst.: repubblica.it, adnkronos.com, Wall Street Italia, agi.it
Priorytety Rosjan się zmieniają. Nie potrzebują silnego przywódcy
CEZ na podst.: wciom.ru, tass.ru, ria.ru, theins.ru, moscowtimes.ru
Lifestyle/Zdrowie
Pan jurny i pani puszczalska. Seksualna moralność
E.W. na podst.: Magdalena Kuszewska. Łóżkowa ściema. „Newsweek” nr 38/2025
Ponad 5000 nowych przypadków chłoniaków w Polsce rocznie
A.M.
Zapalenie prostaty – problem mężczyzn w każdym wieku
Andrzej Marciniak
Polski rynek sztuki w 2024 roku. Jesteśmy w środku stawki
Tomasz Gawiński
Angorka - nie tylko dla dzieci...