R E K L A M A
R E K L A M A

Uczeni, ale nienauczeni. Problem analfabetów funkcjonalnych

Wyniki testu PIAAC, badającego kompetencje dorosłych, pokazują, że w Polsce w ciągu ostatniej dekady dramatycznie wzrosła liczba analfabetów funkcjonalnych. Przedtem było ich około 19 proc., dziś – 39 proc. Zajmujemy przedostatnie miejsce pośród kilkunastu testowanych krajów OECD.

Fot. Pixabay

– Analfabetyzm funkcjonalny to zjawisko, w którym dorosła osoba nauczyła się w szkole czytać i pisać oraz ukończyła edukację, ale mimo to ma poważne trudności ze zrozumieniem tekstów, nawet tych prostych i codziennych. Potrafi odczytać słowa, jednak nie rozumie znaczenia tekstów. Nie potrafi wyłuskać z nich kluczowych informacji, które mogą być jej potrzebne – tłumaczy neurobiolożka dr Katarzyna Chyl-Tanaś.

Problem dotyczy głównie Polaków z wykształceniem podstawowym oraz zasadniczym zawodowym. W tej grupie nawet połowa badanych osiągnęła bardzo słabe wyniki. – Kolejną grupą są osoby starsze. Im więcej czasu upłynęło od zakończenia edukacji, tym niższe kompetencje czytelnicze – zwłaszcza u tych, którzy ukończyli tylko szkołę podstawową lub zawodową i mieszkają na wsi. W ich przypadku ryzyko trudności w rozumieniu tekstu jest bardzo wysokie. Analfabetów funkcjonalnych odkryto również wśród absolwentów wyższych uczelni. Wprawdzie tylko kilka procent, ale… – Jeśli osoba z wykształceniem wyższym ma tak głęboki problem z rozumieniem prostych tekstów użytkowych, możemy się zastanawiać, co się wydarzyło w jej procesie edukacji i czy on rzeczywiście zaszedł. Analfabetyzm funkcjonalny niesie konsekwencje. – Jeśli ktoś ma problem ze zrozumieniem ulotki dołączonej do leku czy instrukcjami profilaktyki zdrowotnej, może nie skorzystać z dostępnej pomocy lub źle stosować leki (…). Osoby z niskimi umiejętnościami częściej nie rozumieją zaleceń medycznych, co negatywnie wpływa na ich zdrowie, a nawet długość życia. Skutkuje to wyższą liczbą hospitalizacji i rosnącymi kosztami opieki zdrowotnej.

Analfabeci funkcjonalni ponoszą porażkę w sferze zawodowej. – Są mniej produktywni, mniej aktywni zawodowo i mają ograniczone możliwości awansu. To z kolei przekłada się na mniejsze dochody indywidualne i większe obciążenie społeczne. Ci, którzy nie rozumieją tekstów, łatwiej też ulegają manipulacji, propagandzie i dezinformacji, co znajduje odzwierciedlenie przy urnach wyborczych. 

2025-07-29

E.W. na podst.: Aleksandra Tchórzewska, „Zmanipulowani, ryzykujący swoje zdrowie, wykluczeni”, Natemat.pl


Wiadomości
Wspominamy Janusza Glanca-Szymańskiego, wieloletniego sekretarza redakcji
Angora
Panowie, czym różni się okres od owulacji? Komentarze w internecie
Jan Rojewski
ISIS chciało zabić papieża Franciszka
(ANS) Na podst.: repubblica.it, ilpiccolo.it, corriere.it, ansa.it, ilfattoquotidiano.it, ilsole24ore.com
Społeczeństwo
Groźny kryzys w edukacji. Do 2030 roku zabraknie 44 mln nauczycieli
KK na podst.: Wall Street Journal, Bild Zeitung, BBC, UNESCO.org, Die Welt, Neue Zürcher Zeitung
Biskupi a edukacja zdrowotna. Świadomy wybór czy ideologiczny spór?
Tomasz Zimoch
Świat/Peryskop
Żółta kolejka, symbol Lizbony, wypadła z torów, zabijając 16 osób
(EW) Na podst.: Observador, Portugal Resident, BBC
„Złota era chińskiego hakowania”. zachód ostrzega przed ofensywą Pekinu
KK na podst.: Washington Post, Wall Street Journal, NBC News, New York Times, Reuters, Politico.eu
Hymny narodów świata: Oaxaca
Henryk Martenka
Masakra w Afganistanie. Zginęli pogrążeni we śnie
(KK) Na podst.: BBC, Reuters, Associated Press, The Guardian, France24
Lifestyle/Zdrowie
IMPRODROM 2025. Sceniczna naturalność i nieprzewidywalność
Serena Williams: Schudłam dzięki lekom na cukrzycę
Agnieszka Nowak-Samengo na podst. it.euronews.com, forbes.com, people.com, vanityfair.it, quotidiano.net
Nowa era w „Vogue’u”. Chloé Malle zastępuje Annę Wintour
MS na podst.: Le Figaro Madame, BBC, The New York Times
Z nici i woli. Testament Armaniego
ANS na podst.: d.repubblica.it, lespresso.it, corriere.it, libero.it, milanotoday.it, eurosport.it, oggi.it, rainews.it, sky.it, vanityfair.it
Angorka - nie tylko dla dzieci...