Farada Group. Dronami przetransportują wszystko

Wożą krew, szczepionki, interferon, insulinę i leki dronami. Ich maszyny są podobne do śmigłowców. 

Fot. YouTube

Startują i lądują pionowo, mogą też wisieć w powietrzu. A przede wszystkim przemieszczają się o wiele szybciej niż auta.

– Dostarczaliśmy próbki krwi ze szpitala wojskowego w Helu do laboratorium w Gdańsku. Przelot naszego elektrycznego drona G1 nad Zatoką Pucką trwał ok. 19 minut, samochód jechałby 2,5 godziny, a w sezonie letnim jeszcze dłużej – opowiada Szymon Kupaj, szef i jeden z twórców Farada Group.

Od lutego ubiegłego roku ich drony przebyły ponad 133 tysiące kilometrów. Ale swoją przygodę Kupaj rozpoczął dużo wcześniej. Pomysł biznesu kiełkował mu w głowie od dawna. Pracował przez parę lat w Wojskowym Instytucie Technicznym Uzbrojenia nad projektami dronów dla wojska, przedtem w Asseco Poland rozwijał dział dronów. Wreszcie postanowił otworzyć własną działalność w podlubelskim Lubartowie.

Wraz z kolegą zaprojektował pierwszy dron i szybko pojawili się inwestorzy z branży medycznej.

– Wyzwanie było duże, bo dotyczyło wożenia ludzkich tkanek nad miastami – wspomina Kupaj. – Zobaczyliśmy jednak, że zainteresowanie laboratoriów, szpitali, przychodni jest ogromne.

Regularne loty rozpoczęli w 2020 roku. Od tego czasu Farada Group rozwija się w szalonym tempie, o coraz to nowe spółki. Latem tego roku Kupaj pozyskał 1 mln zł od funduszu GreenVentures (…) na projekt platformy do lądowania dronów na dachu laboratorium lub szpitala i automatycznego przekazania tam przesyłki medycznej. Inną wersją lądowiska jest hangar, z którego można zdalnie wywołać drona. Startuje z wyjeżdżającej z niego platformy i wykonuje lot, po czym wraca na nią i hangar się zamyka.

Obawy o bezpieczeństwo lotów prezes firmy rozwiewa jednym wyjaśnieniem:

Operator drona, działający w Centrum Zarządzania Lotem w Warszawie, cały czas go śledzi i zna każdą jego pozycję. Rynek dronów w Polsce jest jeszcze bardzo skromny – przychody firm sięgają ok. 350 mln zł. Ale będzie większy, bo bezzałogowce są przyszłością transportu.

Farada Group chce rozszerzyć zakres usług o przewozy organów do transplantacji.

– Jesteśmy gotowi technicznie (…). Robiliśmy już takie próbne loty ze sztucznym sercem dla Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu. Jedyny problem to brak dronostrad.

– Chcielibyśmy, by stałe korytarze do szpitali przeszczepowych dla dronowych karetek uruchomiono w ciągu trzech lat 

2023-12-13

E.W. na podst. Forbes nr 11/2023


Wiadomości
Nie słychać w Moskwie kurantów [REPORTAŻ ANGORY]
Wojciech Barczak
Albo my ich, albo oni nas. Rozmowa z prof. RYSZARDEM PIOTROWSKIM
Krzysztof Różycki
Ta uczelnia współpracowała z Collegium Humanum. Obiecuje „Doktorat w 100 dni”.
Beata Dżon-Ozimek
Społeczeństwo
Fajbusiewicz wraca do spraw sprzed lat. Śmierć z narkotykami w tle
Michał Fajbusiewicz
Dziennikarstwo a sztuczna inteligencja. Czy mamy się czego obawiać?
Marek Palczewski
Tata bez zobowiązań. Na niektórych alimenciarzy nie ma sposobu
E.W. na podst.: Małgorzata Święchowicz, „Zadłużeni u dzieci”, „Newsweek” nr 35
Igrzyska paralimpijskie. Zachwycające otwarcie i wielkie nadzieje
MS, FLORENCE VIERRON LÉNA LUTAUD ARIANE BAVELIER © Figaro Syndication 2024
Świat/Peryskop
Nieustępliwa irańska opozycja działa od ponad dekady w okolicach Tirany
PKU, MATTHIAS RÜB © FAZ 2024
Gwinea Równikowa. Syn prezydenta prowadzi skandalicznie luksusowe życie
MS, TANGUY BERTHEMET © Figaro Syndication 2024
5 najbardziej zagrożonych miejsc z listy światowego dziedzictwa UNESCO
AS na podst.: dailymail.co.uk, geographical.co.uk
Hymny narodów świata: Baleary
Henryk Martenka
To musisz zobaczyć na Sycylii. Przyroda, zabytki i kuchnia
Wojciech Nawrocki
Lifestyle/Zdrowie
Wcale nie „z niczego”. Miłość a ludzki mózg
Na podst. tekstu Dominiki Tworek
81. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji. Gwiazdy i słoń na plakacie
ANS
„Harry Potter”, czyli Książka, która zmieniła oblicze literatury
(MS) ALICE DEVELEY MADELEINE METEYER
Angorka