Jak impresja stała się impresjonizmem

A było to 150 lat temu. Tę okrągłą rocznicę uczciło paryskie Musée d’Orsay wielką fetą, eksponując dzieła, które zmieniły bieg historii sztuki. Ta impresja potrwa do połowy lipca. Ale zacznijmy od początku ten spektakl światła i koloru.

Fot. Wikimedia

Prolog

Hawr, 13 listopada 1872 roku, godzina 7.35. Monsieur Claude Monet wstaje o świcie i wychodzi na balkon pokoju w hotelu Amirauté, gdzie zatrzymał się w drodze do Normandii. Co widzi? Wyłaniającą się zza horyzontu pomarańczową kulę słońca, która rzuca na wodę refleksy swego odbicia, budząc zasnuty poranną mgłą port. W oddali – dźwigi i maszty okrętów, bliżej – ciemne plamy rybackich łodzi. Przebijające się światło rozmywa kolory, uwalniając zatarte przez noc kontury. Aby uchwycić ulotność chwili, malarz wynosi na balkon sztalugi i zaczyna malować. Powstaje obraz Impresja, wschód słońca – najpierw wyśmiany, później uznany za arcydzieło.

Akt I

Piętnaście miesięcy później, dokładnie 15 kwietnia 1874 roku, Impresję Moneta wystawiono w lokalu fotografa Nadara przy paryskim bulwarze Kapucynów 35. Obraz znalazł tu powinowactwo z pracami innych malarzy, tych odrzuconych przez oficjalne instytucje, gdyż nie podzielali oni obowiązującej estetyki Akademii Sztuk Pięknych. Inicjatorem wystawy był Degas. Wzięli w niej udział – obok Moneta – Renoir, Pissarro, Sisley, Morisot, Guillaumin i Cézanne, grupa młodych buntowników sztuki skonfrontowanych z oficjalnym salonem.

 

Subskrybuj angorę
Czytaj bez żadnych ograniczeń gdzie i kiedy chcesz.


Już od
22,00 zł/mies




2024-04-02

Leszek Turkiewicz


Wiadomości
Nie słychać w Moskwie kurantów [REPORTAŻ ANGORY]
Wojciech Barczak
Albo my ich, albo oni nas. Rozmowa z prof. RYSZARDEM PIOTROWSKIM
Krzysztof Różycki
Ta uczelnia współpracowała z Collegium Humanum. Obiecuje „Doktorat w 100 dni”.
Beata Dżon-Ozimek
Społeczeństwo
Fajbusiewicz wraca do spraw sprzed lat. Śmierć z narkotykami w tle
Michał Fajbusiewicz
Dziennikarstwo a sztuczna inteligencja. Czy mamy się czego obawiać?
Marek Palczewski
Tata bez zobowiązań. Na niektórych alimenciarzy nie ma sposobu
E.W. na podst.: Małgorzata Święchowicz, „Zadłużeni u dzieci”, „Newsweek” nr 35
Igrzyska paralimpijskie. Zachwycające otwarcie i wielkie nadzieje
MS, FLORENCE VIERRON LÉNA LUTAUD ARIANE BAVELIER © Figaro Syndication 2024
Świat/Peryskop
Nieustępliwa irańska opozycja działa od ponad dekady w okolicach Tirany
PKU, MATTHIAS RÜB © FAZ 2024
Gwinea Równikowa. Syn prezydenta prowadzi skandalicznie luksusowe życie
MS, TANGUY BERTHEMET © Figaro Syndication 2024
5 najbardziej zagrożonych miejsc z listy światowego dziedzictwa UNESCO
AS na podst.: dailymail.co.uk, geographical.co.uk
Hymny narodów świata: Baleary
Henryk Martenka
To musisz zobaczyć na Sycylii. Przyroda, zabytki i kuchnia
Wojciech Nawrocki
Lifestyle/Zdrowie
Wcale nie „z niczego”. Miłość a ludzki mózg
Na podst. tekstu Dominiki Tworek
81. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji. Gwiazdy i słoń na plakacie
ANS
„Harry Potter”, czyli Książka, która zmieniła oblicze literatury
(MS) ALICE DEVELEY MADELEINE METEYER
Angorka