Brazylia. Dlaczego w tym kraju uwielbiają Fiata?

O ile Fiat, poszukując równowagi w przesyconej markami grupie Stellantis, do której należy, boryka się ostatnio z trudnościami na rynkach europejskich, o tyle w innych rejonach świata jego pozycja jest zdecydowanie solidniejsza.

Fot. Pixabay

Największa fabryka jest w Brazylii, kamień węgielny pod nią wmurowano w 1973 roku w Betim, niedaleko Belo Horizonte, w stanie Minas Gerais; działalność zaczęła trzy lata później. Produkuje najpopularniejsze modele fiata na rynek brazylijski i na eksport do krajów Ameryki Łacińskiej w tempie 3500 sztuk dziennie. 

Fabryka ruszyła w 1976 roku, za inau gurowana przez Giovanniego Agnel lego, jednak włoska firma miała już pewne korzenie w ojczyźnie samby. W 1908 roku fiat 40HP, kierowany przez arystokratę Penteado, wygrał pierwszy wyścig samochodowy w Brazylii, w 1930 roku istniał diler Fiata w Sao Paulo, a po dwóch dekadach także oddział zajmujący się dystrybucją ciągników. W Betim pierwszym wyprodukowanym autem był fiat 147, wywodzący się z europejskiego modelu 127. Gdy 5 lipca 1979 roku na brazylijskie ulice wyjechał fiat 147 napędzany etanolem, data zapisała się w historii, a Fiat został pionierem seryjnej produkcji silnika na etanol. Na egzemplarzu 147 Rallye #73 ścigające się kobiety, Włoszka Anna Cambiaghi i Brazylijka Dulce Nilda Doeghe, uzyskały niesamowite wyniki podczas Międzynarodowego Rajdu Brazylii – czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej. Etanol w przyszłych propozycjach Fiata nadal będzie odgrywał rolę przy ograniczaniu efektu cieplarnianego: producent, który 40 lat temu z okładem zaczynał od gaźnika, pracuje nad pakietem alternatyw do realizacji w silniku zasilanym etanolem, aby poprawić osiągi w porównaniu z silnikiem benzynowym.

Współczesna Brazylia jedzie na włoskich kółkach!

Niemal co czwarty samochód na drodze to wyrób Fiata. O złotym biznesie Stellantisa w ojczyźnie Ronaldo i Coelho, gdzie tylko w ubiegłym roku sprzedano ponad 430 tysięcy fiatów, chętnie rozpisują się włoskie media: „Fiat to przodująca globalna marka w grupie Stellantis w 2022 roku i w pierwszej połowie 2023 roku, lider sprzedaży w Brazylii”. Ma rekordowy udział w tamtym rynku – 21,9 proc. w minionym roku; 23 proc. we wrześniu bieżącego – i liczy na jeszcze szersze perspektywy rozwoju. Dotychczasowe, uderzające w konkurencję rezultaty osiągnął m.in. dzięki modelom strada, toro, sedan cronos i SUV pulse, które przypadły do gustu Brazylijczykom zainteresowanym włoskim designem, funkcjonalnością i ogólnodostępnym serwisem. Tryumfy święci też „brazylijska panda”, niedostępny w Europie mobi. W cennikach Ameryki Południowej na przestrzeni lat pojawiało się więcej asortymentu przeznaczonego na rynek brazylijski, jak choćby argo, toro, premio.

Każdy, kto miał okazję zwiedzić fabrykę w Betim – nie jedyną grupy Stellantis w Brazylii, bo inna jest w stanie Pernambuco – zwraca uwagę na charakterystyczne roboty składające auta. Są to systemy zwiększające wydajność i elastyczność produkcji, które w kolosalnej mierze przyczyniają się do sukcesu filii w Brazylii. Przykładowo dla fiata pulse, pierwszego SUV-a marki w Brazylii, i fiata fastback, pierwszego SUV-a coupé i ważnej premiery na rynek lokalny, nowe linie zaprojektował Comau, wnosząc do brazylijskiego przemysłu najnowocześniejsze metodologie. Comau wyposażył stanowiska automatyczne i ręczne do produkcji korpusu głównego, boków oraz do czynności montażowych i spawalniczych obu pojazdów. Zastosowane rozwiązania technologiczne ograniczają do minimum procesy zmiany narzędzi, pozwalając na ograniczenie czasu, kosztów i interwencji na linii. Wirtualne projektowanie i symulacje procesów służą zaś optymalizacji terminowości dostaw, a tych będzie przecież więcej, skoro z powodzeniem udało się przeszczepić technikę, stylistykę i pomysły z Turynu na rynek południowoamerykański. 

2023-11-06

ANS na podst.: motor1.com, automoto.it, alvolante.it, media.stellantis.com, ilmattino.it, auto.it


Wiadomości
Nie słychać w Moskwie kurantów [REPORTAŻ ANGORY]
Wojciech Barczak
Albo my ich, albo oni nas. Rozmowa z prof. RYSZARDEM PIOTROWSKIM
Krzysztof Różycki
Ta uczelnia współpracowała z Collegium Humanum. Obiecuje „Doktorat w 100 dni”.
Beata Dżon-Ozimek
Społeczeństwo
Fajbusiewicz wraca do spraw sprzed lat. Śmierć z narkotykami w tle
Michał Fajbusiewicz
Dziennikarstwo a sztuczna inteligencja. Czy mamy się czego obawiać?
Marek Palczewski
Tata bez zobowiązań. Na niektórych alimenciarzy nie ma sposobu
E.W. na podst.: Małgorzata Święchowicz, „Zadłużeni u dzieci”, „Newsweek” nr 35
Igrzyska paralimpijskie. Zachwycające otwarcie i wielkie nadzieje
MS, FLORENCE VIERRON LÉNA LUTAUD ARIANE BAVELIER © Figaro Syndication 2024
Świat/Peryskop
Nieustępliwa irańska opozycja działa od ponad dekady w okolicach Tirany
PKU, MATTHIAS RÜB © FAZ 2024
Gwinea Równikowa. Syn prezydenta prowadzi skandalicznie luksusowe życie
MS, TANGUY BERTHEMET © Figaro Syndication 2024
5 najbardziej zagrożonych miejsc z listy światowego dziedzictwa UNESCO
AS na podst.: dailymail.co.uk, geographical.co.uk
Hymny narodów świata: Baleary
Henryk Martenka
To musisz zobaczyć na Sycylii. Przyroda, zabytki i kuchnia
Wojciech Nawrocki
Lifestyle/Zdrowie
Wcale nie „z niczego”. Miłość a ludzki mózg
Na podst. tekstu Dominiki Tworek
81. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji. Gwiazdy i słoń na plakacie
ANS
„Harry Potter”, czyli Książka, która zmieniła oblicze literatury
(MS) ALICE DEVELEY MADELEINE METEYER
Angorka