R E K L A M A
R E K L A M A

Budowa terminala w Świnoujściu zablokowana. Winę ponoszą niemieccy ekolodzy

Budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu została wstrzymana w wyniku interwencji strony niemieckiej. Po złożeniu skargi przez niemiecką organizację ekologiczną Lebensraum Vorpommern, wojewódzki sąd administracyjny zawiesił decyzję środowiskową, co uniemożliwia kontynuację inwestycji.

Źródło: Wikimedia /Arro

„Nikt nam tego terminala nie zablokuje”. Czy na pewno?

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu została tymczasowo zatrzymana po złożeniu skargi przez niemiecką organizację ekologiczną Lebensraum Vorpommern do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Jak ustalił reporter Radia ZET Miłosz Gocłowski, sąd zdecydował o wstrzymaniu wykonania decyzji środowiskowej, która była kluczowa dla rozpoczęcia inwestycji planowanej przez Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście.

Mimo wcześniejszych zapowiedzi ze strony rządu, realizacja projektu została zablokowana co najmniej do czasu ogłoszenia wyroku, zaplanowanego na 4 sierpnia.

Brak zaskoczenia

Portale takie jak między innymi Interia Biznes już w marcu 2025 roku informowały, że strona niemiecka sprzeciwia się realizacji terminala kontenerowego w Świnoujściu. Skarga złożona przez organizację Lebensraum Vorpommern nie była zaskoczeniem dla polskiego inwestora. Prezes ZMPSiŚ Jarosław Siergiej podkreślał wtedy, że była ona przewidywana, a dokumentacja przygotowana zgodnie z obowiązującymi normami i starannie sprawdzona.

To kolejna próba wstrzymania inwestycji przez niemieckie organizacje ekologiczne. Już jesienią 2023 roku ta sama grupa zakwestionowała pierwszą decyzję środowiskową Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, zarzucając brak analizy wpływu projektu na Bałtyk i obszary chronione. Po uzupełnieniu dokumentacji, w lutym 2025 roku wydano nową, ostateczną decyzję. Obecna skarga, która doprowadziła do czasowego zatrzymania inwestycji, została złożona 24 marca i obejmuje prawie 100 stron.

Ważna inwestycja

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wyraża nadzieję, że sąd wyda decyzję korzystną dla Polski, co pozwoli na rozpoczęcie inwestycji zgodnie z harmonogramem. Prezes spółki Jarosław Siergiej podkreślił w rozmowie z Radiem ZET, że reakcje strony niemieckiej są przedwczesne, ponieważ port jest w pełni przygotowany do realizacji projektu. W przypadku, gdyby orzeczenie okazało się niekorzystne, zapowiedziano złożenie odwołania.

Terminal kontenerowy w Świnoujściu, planowany do ukończenia w 2029 roku, ma być najnowocześniejszym tego typu obiektem na Bałtyku i przystosowanym do obsługi największych statków oceanicznych. Przedsięwzięcie to jest warte ponad 10 miliardów złotych i zaplanowane z myślą o obsłudze największych kontenerowców świata, o długości do 400 metrów.

Projekt zakłada również budowę nowego, 65-kilometrowego toru podejściowego o głębokości 17 metrów. Realizacją części morskiej zajmie się Urząd Morski w Szczecinie, natomiast za budowę samego terminala odpowiada konsorcjum firm z Kataru i Belgii.

2025-07-24

SJS na podst. Radio ZET, Interia