R E K L A M A
R E K L A M A

Hymny narodów świata: Republika Mari El

Republika autonomiczna leżąca nad środkową Wołgą i będąca podmiotem Federacji Rosyjskiej. Rubież Europy, granicząca z Tatarstanem i Czuwaszją. Ma niewielką powierzchnię i nieco ponad pół miliona mieszkańców. Stolicą Republiki Mari El jest „czerwone miasto”, po maryjsku Yoszkar Oła, zamieszkiwane niemal przez połowę mieszkańców kraju. Uznane za ważne centrum kultury ludów ugrofińskich. Jedną z atrakcji stolicy jest jej centrum nazwane „Europa w centrum Rosji”, będące magnesem dla tysięcy turystów. Miasto jest owocem rosyjskiej kolonizacji tych ziem już w XVI wieku, która jak wszędzie zaczynała się od założenia grodu, co nastąpiło w 1584 roku, zaś miejscowość nazwano Carewokokszajsk. 

Fot. Peter van den Dungen

Dzieje Maryjczyków są dużo starsze. To grupa etniczna pochodzenia ugrofińskiego, która niegdyś zamieszkiwała tereny nad Wołgą i Kamą. Nazwa „mari”, od której pochodzi nazwa narodu, ma prastary rdzeń proto-indo-irański *márya-, oznaczający „człowieka”, dosłownie „śmiertelnika, który musi umrzeć”. Wyznawali wiarę łączącą człowieka z naturą, źródłem dobra pomagającego człowiekowi, jeśli tylko ten jej nie krzywdzi ani się jej nie sprzeciwia. Do dziś obecny jest w kulturze duchowej synkretyzm wyznaniowy, praktykowany przez wielu Maryjczyków. W X wieku, kiedy zwano ich Czeremisami, a wiadomości o nich pojawiły się w korespondencji króla Chazarów do kalifa Kordoby. Ale już wcześniej przodkowie Maryjczyków koegzystowali z Gotami, Bułgarami nadwołżańskimi oraz Chazarami i radzili sobie ze Złotą Ordą, stając się jej oficjalną częścią. Gdzieś około wieku IX Maryjczycy nawiązali kontakt ze Słowianami i plemionami fińskimi, posuwającymi się na wschód. Przybysze zakładali miasta: Rostów, Jarosław, Suzdal, Włodzimierz i Niżny Nowogród i wywoływali procesy społeczne, które wciągnęły Maryjczyków w sferę wpływów Rusi Kijowskiej. We wspomnianym roku 1584 rozpoczęto też chrystianizację Maryjczyków. Część z nich przyjęła nową religię, ale na pozostałych wymusiło to ich migrację na północ i wschód. Po uchodźcach pozostawały puste wsie i zapuszczone pola. W XVIII stuleciu władze imperium zmieniły taktykę i zaprzestały represji, traktując miejscowych jak swoich obywateli z wszystkimi przywilejami, jak i powinnościami, w tym służbą wojskową. Wraz z rosyjskimi kolonizatorami pojawili się badacze kultur zajmowanych terytoriów. Zaczęto badać i opisywać ziemie Maryjczyków, dokumentować tradycje i język. Już w 1782 roku opublikowano pierwszą gramatykę języka maryjskiego. Pojawił się też silny opór wobec zaprowadzania rosyjskich porządków, jak na przykład modelu gospodarki opartej na pańszczyźnie. Ważnym wydarzeniem, przynoszącym korzyść przez całe dekady, było otwarcie w 1872 roku Kazańskiego Seminarium Nauczycielskiego, którego jednym z zadań było szkolenie przedstawicieli ludów nadwołżańskich, w tym Mari, co dało poważny impuls do rozwoju edukacji i kultury narodowej. 

Zapowiedź własnej państwowości przyniosła rewolucja październikowa i świadoma strategia Lenina, by nie odmawiać autonomii żadnej narodowości składającej się na Rosję, by jej nie zrażać i zyskać co najmniej jej polityczną neutralność. Już w 1920 roku utworzono Maryjski Obwód Autonomiczny, jakkolwiek nie ustalając jego granic, organów ani praw. Dopiero w 1936 roku powstała Autonomiczna Maryjska Republika Radziecka. Republika przechodziła podobne koleje losu, co inne podmioty Kraju Rad. Zarządzono kolektywizację i rozwinięto przemysł. Zlikwidowano inteligencję, a myślących inaczej niż władza zesłano na Syberię. Ale otrzymana autonomia pozwoliła Maryjczykom na dogłębne uświadomienie sobie odrębnej niż rosyjska tożsamości. Powstał też maryjski język literacki. 

Rosjanie obserwowali to uważnie i dokonywali translokacji ludności, by nie powstała w Mari El etniczna większość. Już około roku 1940 Maryjczycy stanowili mniejszość we własnej ojczyźnie. Było ich mniej niż osiedlonych tu Rosjan. Język maryjski został zdominowany przez radziecką lingua franca. Demografię republiki zakłóciła też deportacja tysięcy Tatarów krymskich, których rozkazem Stalina osiedlono tu przymusowo (prawo wyjazdu uzyskali dopiero w 1956 roku). 

Nadzieja na zmianę pojawiła się w latach 90. XX wieku. Rozpadł się ZSRR, a Maryjczycy proklamowali deklarację niepodległości. Liczyli na rozwiązanie, które republikom radzieckim dały suwerenność. Ale nie objęło ono republik autonomicznych. Republika nazywająca się od 1992 roku Mari El (El to kraj) stała się jednym z 90 podmiotów Federacji Rosyjskiej. 

Autorem hymnu autonomicznej rosyjskiej republiki Mari El jest maryjski kompozytor Jurij Tojwars-Jewdokimow, zaś autorem słów D. Islamow. Tekst hymnu wykonywany jest w trzech językach – rosyjskim oraz w dialektach: górnomaryjskim i wschodniomaryjskim. Obowiązuje od 1991 roku. 

Марий Элын чапмурыжо

Марий Эл, äвä гань
Ылат каждыйланок.
Келäт шачмы пöpт гань
Цилä мӹндӹр йыхланок.
Кымылын ӹвӹртäл,
Мары млäндӹм мактенä.
Силам иктӹш цымырал,
Соты цäшнäм ӹшкеок чангенä.
(w jęz. górnomaryjskim)

Hymn Republiki Mari El

Mari El, tyś jak matka
Każdemu przeznaczona.
Gdziekolwiek by był – wspominać
Twój syn będzie o tobie.
Refren:
Bądź opiewany, nasz kraju ojczysty
Rozkwitaj w szczęściu i pracy.
Zawsze jesteśmy z ciebie dumni
I śpiewamy, Mari El, o tobie!
Swoją uczciwość zachowa
Lud nasz na wieki,
I przyjaźń jak granit
Zawsze z braćmi mocna.

2023-10-18

Henryk Martenka


Wiadomości
Zdobyć PAST-ę, czyli nasze DNA. Rozmowa z MARKIEM MILLEREM
Tomasz Barański
Czarno na białym. Jak powinniśmy oceniać Walusia?
Krzysztof Różycki
Andrzej Duda będzie pracować w MKOI i zajmie się sportem?
Zebrał: WA
Pokojowa Nagroda Nobla i antynuklearni wojownicy uderzają w Putina
EW na podst.: The Asahi Shimbun, The Japan Times
Sprawa TVN i Polsatu. Czy na pewno chodzi o ochronę przed rosyjskimi oligarchami?
Marek Palczewski
Społeczeństwo
Sigma. Rozmowa z ANNĄ WILECZEK
Tomasz Zimoch
Poradnik na czas wojny. To powinieneś wiedzieć
Wybrała i tłum. EW Na podst. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – Rządowej Agencji do Spraw Sytuacji Kryzysowych
Szkoła do wynajęcia. To odpowiedź na kryzys kadrowy
E.W. na podst.: Aleksandra Pezda. „Belfer do wzięcia”. „Newsweek” nr 50/2024
„W pustyni i w puszczy” ma już 50 lat
(KGB) na podst. Radio TOK FM
Świat/Peryskop
Bożonarodzeniowy plac Świątego Piotra i 100 szopek w Watykanie
ANS na podst. vaticannews.va, ansa.it, rainews.it, sky.it, romatoday.it, ilpost.it
Rosjanie wywożą ukraińskie dzieci i przekazują rodzinom zastępczym
CEZ na podst.: 24tv.ua, newsonline.ua, currenttime.tv
Zmiany w Syrii. Obaliliśmy reżim!
(EW) Na podst.: CNN, BBC, Al Jazeera, Komsomolskaja Prawda
Francja. François Bayrou nowym premierem
(MS) LORIS BOICHOT © Figaro Syndication 2024
Wielkie otwarcie Notre-Dame de Paris. „Organy, obudźcie się!”
Magda Sawczuk
Lifestyle/Zdrowie
Godot de Mauroy. Twórczość Samuela Becketta
Leszek Turkiewicz
Angorka