R E K L A M A
R E K L A M A

Zawłaszczenie kultury Egiptu przez czarnoskórych. Archeolodzy wyrzuceni

Władze Egiptu oskarżyły Narodowe Muzeum Starożytności (RMO) w holenderskim mieście Lejda o „fałszowanie historii” w duchu afrocentryzmu. Stwierdziły też, że muzeum bierze udział w „zawłaszczaniu kultury egipskiej przez czarnoskórych artystów ze Stanów Zjednoczonych”.

Artykuł na stronie The Times

Za karę archeolodzy z Niderlandów otrzymali zakaz prowadzenia wykopalisk na sławnym starożytnym cmentarzysku w Sakkarze na południe od Kairu. To dotkliwa sankcja. Nekropolia w Sakkarze powstała nad miejscem pochówku najstarszych faraonów i dygnitarzy kraju nad Nilem. Wznosi się tu wspaniała piramida schodkowa króla Dżesera, a także piramidy Unisa, Pepiego I, Pepiego II, Tetiego i Merenre. Wiele skarbów sprzed tysiącleci czeka jeszcze na swego odkrywcę. Holenderscy archeolodzy byli czynni w Sakkarze przez niemal 50 lat.

Irytację Kairu wywołała urządzona przez muzeum wystawa pod nazwą Kemet, co oznacza: „Czarna Ziemia”. Tak starożytni Egipcjanie nazywali swój kraj. RMO przedstawiło oryginalną koncepcję ekspozycji: „Egipt długo badany był przede wszystkim jako część świata śródziemnomorskiego… Ale wielu muzyków o afrykańskich korzeniach podkreśla, że starożytny Egipt należy do kultury afrykańskiej”. Ekspozycja Kemet miała więc pokazać „znaczenie starożytnego Egiptu i Nubii w pracy muzyków z afrykańskiej diaspory”. Zwiedzający mogli zobaczyć czarnoskórych celebrytów z USA, występujących jako wybitne postacie z historii kraju piramid. Piosenkarki Beyoncé i Rihanna pokazały się jako królowa Nefertiti, małżonka reformatora religijnego króla Echnatona. Raper Nas śpiewał jako faraon Tutanchamon, zaś aktor Eddie Murphy paradował jako Ramzes Wielki. Wszystko to odbywało się przy dźwiękach muzyki w stylach jazz, soul i funk, której mieszkańcy dawnego Kemet, jako żywo, nigdy nie słyszeli.

Subskrybuj angorę
Czytaj bez żadnych ograniczeń gdzie i kiedy chcesz.


Już od
22,00 zł/mies




2023-06-12

KK na podst.: Handelsblad, NL Times, Arab News, Egypt Independent


Wiadomości
Dla mnie naród jest jak rodzina. Rozmowa z WANDĄ TRACZYK-STAWSKĄ
Tomasz Barański
Ukraińskie święta. Rosja przeprowadziła zmasowany atak
CEZ na podst.: suspilne.media, unian.ua
Polska gospodarka i polityka w 2025 roku. Takie są prognozy
Krzysztof Różycki
Medialne podsumowanie roku. Odznaczenie bardziej i mniej oficjalne
Marek Palczewski
Trudny Sylwester w Europie. Władze muszą zachować czujność
EW na podst.: msn.com, abc7, iamexpat.de, Epoch Times, France Info, eutoday.net, CNN
Społeczeństwo
Uduszona w więzieniu podczas widzenia. Córki domagają się zadośćuczynienia
J.B.
Fajbusiewicz wraca do spraw sprzed lat. Sylwestrowy zabójca
Michał Fajbusiewicz
Głupota w półświatku. Przestępstwa, które nie mogły się udać
Leszek Szymowski
Ostatni spacer ze Staszkiem. Pogrzeb Stanisława Tyma
Jacek Binkowski
Fajbusiewicz wraca do spraw sprzed lat. Zabójcy dwóch 18-latek wpadli po 24 latach!
Michał Fajbusiewicz
Świat/Peryskop
Najlepszy dworzec kolejowy w Europie. Szwajcaria może być dumna
Julian Stałgo
Hymny narodów świata: Paraíba
Henryk Martenka
Przyszłość… Polityka, literatura, Paryż
Leszek Turkiewicz
Norweski książę za kratami. Znalezione nagrania nie pozostawiają złudzeń
Zbigniew Kuczyński
Cudne przedwojnie. Jeśli nie użyją broni atomowej, będzie dobrze
Henryk Martenka
Lifestyle/Zdrowie
Ranking celebryckich wydarzeń 2024. Urodzenia, rozwody, sukcesje
Plotkara
Potęga AI i Spotify. Niektórzy pozostają jednak wierni tradycji
Grzegorz Walenda
Szopki, które trafiały do papieży, gwiazd kina i sportu
(KGB) na podst. Radio RMF FM
Rytuały pisarzy. Czego potrzebowali, aby pisać?
(ANS) Na podst.: Alex Johnsson, Una stanza tutta per se. L’ippocampo 2022, huffingtonpost.it
Banksy w Paryżu. Wystawa prac nietuzinkowego artysty
MAGDA SAWCZUK (Paryż)
Angorka