R E K L A M A
R E K L A M A

Zawłaszczenie kultury Egiptu przez czarnoskórych. Archeolodzy wyrzuceni

Władze Egiptu oskarżyły Narodowe Muzeum Starożytności (RMO) w holenderskim mieście Lejda o „fałszowanie historii” w duchu afrocentryzmu. Stwierdziły też, że muzeum bierze udział w „zawłaszczaniu kultury egipskiej przez czarnoskórych artystów ze Stanów Zjednoczonych”.

Artykuł na stronie The Times

Za karę archeolodzy z Niderlandów otrzymali zakaz prowadzenia wykopalisk na sławnym starożytnym cmentarzysku w Sakkarze na południe od Kairu. To dotkliwa sankcja. Nekropolia w Sakkarze powstała nad miejscem pochówku najstarszych faraonów i dygnitarzy kraju nad Nilem. Wznosi się tu wspaniała piramida schodkowa króla Dżesera, a także piramidy Unisa, Pepiego I, Pepiego II, Tetiego i Merenre. Wiele skarbów sprzed tysiącleci czeka jeszcze na swego odkrywcę. Holenderscy archeolodzy byli czynni w Sakkarze przez niemal 50 lat.

Irytację Kairu wywołała urządzona przez muzeum wystawa pod nazwą Kemet, co oznacza: „Czarna Ziemia”. Tak starożytni Egipcjanie nazywali swój kraj. RMO przedstawiło oryginalną koncepcję ekspozycji: „Egipt długo badany był przede wszystkim jako część świata śródziemnomorskiego… Ale wielu muzyków o afrykańskich korzeniach podkreśla, że starożytny Egipt należy do kultury afrykańskiej”. Ekspozycja Kemet miała więc pokazać „znaczenie starożytnego Egiptu i Nubii w pracy muzyków z afrykańskiej diaspory”. Zwiedzający mogli zobaczyć czarnoskórych celebrytów z USA, występujących jako wybitne postacie z historii kraju piramid. Piosenkarki Beyoncé i Rihanna pokazały się jako królowa Nefertiti, małżonka reformatora religijnego króla Echnatona. Raper Nas śpiewał jako faraon Tutanchamon, zaś aktor Eddie Murphy paradował jako Ramzes Wielki. Wszystko to odbywało się przy dźwiękach muzyki w stylach jazz, soul i funk, której mieszkańcy dawnego Kemet, jako żywo, nigdy nie słyszeli.

Subskrybuj angorę
Czytaj bez żadnych ograniczeń gdzie i kiedy chcesz.


Już od
22,00 zł/mies




2023-06-12

KK na podst.: Handelsblad, NL Times, Arab News, Egypt Independent


Wiadomości
Zmierzch koalicji? Jak długo jeszcze będzie w stanie wytrzymać?
Krzysztof Różycki
Królewski bankiet na cześć Macrona. Dyplomacja i symbole
MS na podst.: Le Figaro, Le Point, Paris Match, Huffington Post, BBC, Daily Mail
Społeczeństwo
Parówka z gwoździami. Zemsta na psie-bohaterze
ANS na podst.: ansa.it, gazzetta.it, bari.corriere.it, ilgiornale.it, ilmessaggero.it
IKONOWICZ: Budować i nie szczuć
Piotr Ikonowicz
Świat/Peryskop
Azjatycki smok rozpęta wojnę? Widmo globalnego konfliktu
KK na podst.: New York Times, South China Morning Post, Der Spiegel, Deutsche Welle, The Financial Times, Visegrad Post
Hymny narodów świata: Uttar Pradesh
Henryk Martenka
Na spotkanie z hienami. Nocna przygoda w Hararze
Marcin Osman
Kryzys konstytucyjny w Niemczech. Bundestag wstrzymuje wybór sędziów
KK na podst.: Der Spiegel, Focus, tagesschau.de, Rheinische Post, Bild Zeitung, Deutsche Welle
Złoto, gospodynie i kryzys. Nowa codzienność Turcji
H.J.
Lifestyle/Zdrowie
Lekarz rodzinny bez tajemnic. Najpopularniejsze fakty i mity
A.M.
„Separatka” na otwarcie VIII sezonu Wioski Artystycznej Janowo. 120 minut na jednym łóżku
Koniec filmu, początek życia. Michael Douglas schodzi ze sceny
ANS na podst.: gazzetta.it, corriere.it, ilfattoquotidiano.it, bestmovie.it, rollingstone.it
Od glinianych tabliczek do literackich arcydzieł. Księgi, które przetrwały czas
ANS na podst.: I libri che hanno cambiato la storia, wyd. Gribaudo
Oda do radości w rekordowym wykonaniu w Recklinghausen
ANS na podst.: repubblica.it, guinnessworldrecords.com
Angorka - nie tylko dla dzieci...