Jeszcze niedawno mało kto w Polsce wiedział, czym właściwie jest Labubu. Dzisiaj te dziwne futrzane stworki z charakterystycznym uśmiechem podbijają serca użytkowników mediów społecznościowych. Skąd się wzięły? I dlaczego stały się tak ogromnym fenomenem na całym świecie?
Czym właściwie jest Labubu?
To postać stworzona przez japońską artystkę Kasing Lung dla popularnej marki figurek POP MART-chińskiej firmy specjalizującej się w kolekcjonerskich zabawkach w stylu „art toys”. Pierwsza figurka została zaprojektowana i wypuszczona na rynek około 2017 roku, choć sama postać pojawiła się nieco wcześniej w ilustracjach artystki. Labubu to mały, futrzany stworek, którego można przyczepić np. do torby lub plecaka, albo zbierać jako figurki kolekcjonerskie. Każda seria ma inny motyw przewodni. To jakiego stworka wylosujemy, jest niespodzianką. W opakowaniu jest jedna z 7 możliwych postaci, widocznych na boku pudełka. W każdej serii znajduje się tzw. „secret”, czyli Labubu, którego wyglądu nie znamy.
Kolekcjonerski szał i ceny
Ceny mogą się mocno wahać w zależności od kraju. W Polsce oryginalną figurkę można kupić od 300 do nawet 500 zł. Zależy to od serii, edycji i rodzaju, na jaki się zdecydujemy. W Stanach Zjednoczonych pomimo tego, że stworki są bardziej dostępne, to niektóre kolekcjonerskie akcje wyceniają je na nawet kilka tysięcy dolarów.
Labubu w mediach społecznościowych
Ich fenomen napędzają media społecznościowe. Na TikToku i Instagramie można znaleźć tysiące, jeśli nie miliony filmików, w których użytkownicy pokazują swoje figurki, aranżują dla nich domki, odgrywają scenki, używają ich jako akcesoriów do stylizacji lub prezentują unboxingi nowych serii. Choć największa popularność przypada na USA i Azję, Polska nie pozostaje w tyle.
@vanessa.h.lopez Let’s unbox the whole set of the new labubu the monsters big into energy V3 series. I really want the secret!!😭 #asmr #asmrsounds #asmrvideo #asmrtiktoks #labubu #labubuthemonsters #labububigintoenergy #labubuhaveaseat #labubumacarons #labubuunboxing #bigintoenergylabubu #popmart #popmartunboxing #popmartblindbox #blindbox @POP MART US SHOP @POP MART US Localshop @POP MART US
Dlaczego ludzie pokochali Labubu?
Trudno jest wskazać jeden powód. Labubu łączy w sobie urok i dziwaczność. Wyróżniają się na tle innych zabawek i choć właśnie nimi są to można zauważać, że głównie kupują je dorośli. Fenomen Labubu to kolejny dowód na to, że współczesna kultura Internetu uwielbia rzeczy nieoczywiste, estetyczne i… dobrze wyglądające na TikToku. A Labubu jest tego idealnym przykładem.