Z dokumentów sądowych wynika, że dwóch agentów RT przelało środki do Firmy 1, którą CNN zidentyfikowało jako Tenet Media z Tennessee. Tenet Media, określająca się jako sieć komentatorów o alternatywnych poglądach, koncentruje się na politycznych i kulturowych tematach Zachodu. Firma ta ma powiązania z prawicowymi komentatorami, którzy posiadają popularne kanały na YouTube i innych mediach społecznościowych.
Influencerzy promujący polityków
Wśród komentatorów współpracujących z Tenet Media wymieniani są Benny Johnson i Tim Pool, obaj mający milionową widownię na YouTube i innych platformach. Pool zaznacza, że jego program jest produkowany wyłącznie przez lokalny zespół i zapewnia o pełnej kontroli redakcyjnej nad publikowanymi treściami.
Według prokuratury federalnej, operacja miała na celu promowanie prorosyjskich narracji oraz artykułów wspierających Donalda Trumpa, jak również innych polityków uznawanych za sprzymierzeńców Kremla. Johnson i Pool, w odpowiedzi na oskarżenia, twierdzą, że są ofiarami domniemanego spisku i podkreślają, że zachowali pełną niezależność w tworzeniu swoich materiałów.
Nigdy w żadnym momencie nikt inny poza mną nie miał pełnej kontroli redakcyjnej nad programem, a jego zawartość jest często apolityczna – napisał w mediach społecznościowych Pool. – Program jest w całości produkowany przez nasz lokalny zespół bez udziału kogokolwiek spoza firmy.
Nie wywierano na mnie żadnego wpływu w ten sposób. Nie ma żadnej zmiany w mojej perspektywie ani w charakterze moich treści — powiedział Matt Christiansen, inny współpracownik Tenet Media — Jak nieświadomie mogłem zostać oszukanym, żeby powiedzieć czyjeś słowa, skoro napisałem każde z nich?
Początki Tenet Media
Tenet Media zostało założone w 2022 roku przez Lauren Chen, kanadyjską YouTuberkę i jej męża Liama Donovana, którego profil X opisuje go jako prezesa Tenet Media. Chen prowadzi program w BlazeTV i jest współpracowniczkom prawicowej grupy aktywistów Turning Point USA. W 2021 i 2022 roku pisała artykuły dla RT.
Według mediów cechą wyróżniającą operację RT jest to, że dotarła ona do rzeczywistej publiczności, dzięki rozpoznawalnym nazwiskom.
Kupowanie autentycznych influencerów to o wiele lepsze wykorzystanie funduszy niż tworzenie fałszywych person, ponieważ przyciągają one własną, zaufaną publiczność i są, wiesz, prawdziwe – napisała Renée DiResta, autorka książki Invisible Rulers: The People Who Turn Lies Into Reality.