R E K L A M A
R E K L A M A

Śmierć czyha na każdego. Niebezpieczne ulice Europy

W czasie wakacji pociągi i autobusy dalekobieżne mogą okazać się tańszą, bardziej ekologiczną i bezpieczniejszą alternatywą dla jazdy samochodem – ponieważ niektóre z najpopularniejszych wśród turystów państw Unii Europejskiej należą do najbardziej niebezpiecznych, jeśli chodzi o ruch drogowy. 

Fot. Wikimedia

Vignette Switzerland – serwis internetowy, za którego pośrednictwem można dokonywać opłat za autostrady – przeanalizował najnowsze dane Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC). W ten sposób zidentyfikowano kraje o najwyższej liczbie ofiar śmiertelnych na drogach na milion mieszkańców. Popularne kierunki wakacyjne, jak Chorwacja, Portugalia czy Włochy, znalazły się w pierwszej dziesiątce. Najniebezpieczniejszym krajem w Europie okazała się Bułgaria. W 2023 roku liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych była tam o 79 proc. wyższa niż średnia w UE. W ubiegłym roku w tym kraju zginęło na drogach 526 osób – prawie 82 na milion mieszkańców.

Dziennikarz Alexander Andreev zauważa, że jakość bułgarskiej infrastruktury drogowej jest zła, ale „największy problem leży w mózgu kierowcy, nie w skrzyni biegów”. Według szacunków Komisji Europejskiej Bułgaria należy do najniebezpieczniejszych państw w UE dla użytkowników dróg, a zdaniem ekspertów główną przyczyną wypadków na bułgarskich drogach jest „brawurowa jazda”. Co prawda w ciągu 30 lat pojazdów przybyło, a liczba ofiar znacznie spadła – według WHO w 1990 roku na drogach Bułgarii zginęło od 1200 do 1500 osób – jednak każdy, kto podróżuje po tym kraju, potwierdzi, że jakość infrastruktury drogowej jest tam fatalna, a bezpieczeństwo pojazdów w wielu przypadkach można określić jako „rozumiane dość specyficznie”. Państwo ponoć buduje autostrady, ale często można usłyszeć stwierdzenia, że „kilkaset kilometrów autostrad utknęło – tak jak kasa – w kieszeniach rządzących”.

Wielu Bułgarów nadal jeździ starzejącymi się autami, w których są zużyte opony i klocki hamulcowe, ale najważniejsze jest podejście. Trzeba przy swoić sobie kilka prostych komunikatów: „Przestrzegaj przepisów”, „Nie jedź po pijanemu ani pod wpływem narkotyków”, „Bądź tolerancyjny wobec innych”. Tymczasem użytkownicy dróg częściej myślą: „Prawo to tylko sugestia” albo „Jakoś się przecisnę”. Poza Sofią wielu podróżnych decyduje się na wypożyczenie samochodu, aby wygodnie zwiedzać. Jednak – dzięki rozbudowanej sieci pociągów i autobusów oraz przystępnym cenom – po Bułgarii można spokojnie przemieszczać się transportem publicznym. Bułgarskie pociągi może nie są najszybsze, ale są raczej niezawodne i tanie.

Bułgaria nie jest jedynym krajem europejskim, gdzie bezpieczeństwo na drogach pozostawia wiele do życzenia. Tuż za nią plasuje się Rumunia, gdzie w 2023 roku ogółem na drogach zginęło 1545 osób, czyli 81 na milion mieszkańców. To o 78 proc. więcej ofiar śmiertelnych niż średnia w UE. A Rumunia też ma dobre połączenia kolejowe i autobusowe.

Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Serbia i Łotwa, gdzie zginęło o 66 proc. więcej osób niż średnia. Transport publiczny zarówno w Serbii, jak i na Łotwie jest tani, a nowa linia kolei dużych prędkości łączy Belgrad z Budapesztem i w przyszłości ma zostać przedłużona do Skopje oraz do Aten.

Na piątym miejscu niechlubnego rankingu znalazła się Chorwacja z liczbą zgonów o 56 proc. wyższą niż średnia. Za nią uplasowały się kolejno Portugalia (32 proc. więcej) i Grecja (31 proc. więcej).

Litwa jest na ósmym miejscu z liczbą ofiar wyższą o 23 proc. od średniej. Dziewiąte miejsce zajęły Włochy z łączną liczbą 3094 ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w 2023 roku, czyli około 54 na milion mieszkańców. To o 15 proc. więcej niż średnia w UE. Polska jest na dziesiątym miejscu (13 proc. powyżej średniej). W sumie w 2023 roku w całej UE odnotowano 20 418 śmiertelnych ofiar wypadków drogowych, czyli średnio 45,5 na milion mieszkańców. 

2024-08-26

(AS) na podst.: euronews.com, fakti.bg


Wiadomości
Zdobyć PAST-ę, czyli nasze DNA. Rozmowa z MARKIEM MILLEREM
Tomasz Barański
Czarno na białym. Jak powinniśmy oceniać Walusia?
Krzysztof Różycki
Andrzej Duda będzie pracować w MKOI i zajmie się sportem?
Zebrał: WA
Pokojowa Nagroda Nobla i antynuklearni wojownicy uderzają w Putina
EW na podst.: The Asahi Shimbun, The Japan Times
Sprawa TVN i Polsatu. Czy na pewno chodzi o ochronę przed rosyjskimi oligarchami?
Marek Palczewski
Społeczeństwo
Sigma. Rozmowa z ANNĄ WILECZEK
Tomasz Zimoch
Poradnik na czas wojny. To powinieneś wiedzieć
Wybrała i tłum. EW Na podst. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – Rządowej Agencji do Spraw Sytuacji Kryzysowych
Szkoła do wynajęcia. To odpowiedź na kryzys kadrowy
E.W. na podst.: Aleksandra Pezda. „Belfer do wzięcia”. „Newsweek” nr 50/2024
„W pustyni i w puszczy” ma już 50 lat
(KGB) na podst. Radio TOK FM
Świat/Peryskop
Bożonarodzeniowy plac Świątego Piotra i 100 szopek w Watykanie
ANS na podst. vaticannews.va, ansa.it, rainews.it, sky.it, romatoday.it, ilpost.it
Rosjanie wywożą ukraińskie dzieci i przekazują rodzinom zastępczym
CEZ na podst.: 24tv.ua, newsonline.ua, currenttime.tv
Zmiany w Syrii. Obaliliśmy reżim!
(EW) Na podst.: CNN, BBC, Al Jazeera, Komsomolskaja Prawda
Francja. François Bayrou nowym premierem
(MS) LORIS BOICHOT © Figaro Syndication 2024
Wielkie otwarcie Notre-Dame de Paris. „Organy, obudźcie się!”
Magda Sawczuk
Lifestyle/Zdrowie
Godot de Mauroy. Twórczość Samuela Becketta
Leszek Turkiewicz
Angorka