Dlaczego rząd nie chce kontynuować projektu PiS?

Koalicja rządowa obiecywała: "nic, co dane, nie będzie zabrane", dlatego program 800 plus ma być kontynuowany. Jeśli chodzi o inwestycję strategiczną CPK, obóz władzy nie chce realizować idei forsowanej przez poprzedników. Twierdzi, że to była gigantomania.

Fot. Wikimedia

Generał Andrzejczak jest zwolennikiem CPK

W sobotę Krzysztof Stanowski rozmawiał w Kanale Zero z generałem Rajmundem Andrzejczakiem, który ostatnio zjednał sobie naprawdę wielu zwolenników. Były szef sztabu generalnego polskiej armii, który złożył rezygnację prawdopodobnie w wyniku konfliktu z ówczesnym ministrem obrony narodowej Mariuszem Błaszczakiem, ujął wiele osób swoją przenikliwością, nowoczesnym spojrzeniem na polskie siły zbrojne, myśleniem strategicznym o rozwoju Polski.

We wspomnianej rozmowie generał Andrzejczak wypowiedział się pozytywnie o CPK:

Jeśli chcemy odgrywać w tej części Europy znacząca rolę, to trudno znaleźć inną odpowiedź niż oczywiście ‘tak’ ws. CPK. Ta inwestycja przede wszystkim jest istotna z punktu widzenia kraju, a dopiero później możemy zejść niżej. Jak popatrzymy historycznie, dostrzeżemy rolę przepływów, transportu, komunikacji. Nie wiem, jakich szukać tutaj punktów referencyjnych Rzeczypospolitej. Może gdy Gdynię budowaliśmy czy nawet autostrady… Przecież w ostatnich latach sieć drogowa znacząco się poprawiła. Czy kwestia naszego terminala LNG w Świnoujściu, który jest nie tylko elementem związanym z energią, ale też z szeroko rozumianą komunikacją zasobów. Jeśli chcemy odgrywać znaczącą rolę, a wiemy, że jesteśmy na środku tych systemów, między wielką chińską gospodarką, która bez wątpienia będzie parła na zachód, a interesami innych graczy, którzy chcieliby wziąć w tym udział, to z tego punktu widzenia CPK wydaje się projektem absolutnie kluczowym. Nie tylko jako lotnisko, smart city, infrastruktura wokół tego. Ale z perspektywy strategicznej, dalekosiężnej Polski, wydaje się absolutnie kluczowy.

Znamienne słowa amerykańskiego eksperta

Co ciekawe, również z Waszyngtonu docierają do Polski interesujące opinie na temat przydatności CPK:

NATO musi się skupić na poprawie mobilności wojskowej, szczególnie na swojej wschodniej granicy, a projekty, takie jak Via Baltica, Via Carpathia czy Centralny Port Komunikacyjny powinny być najwyższym priorytetem – napisał Andrew Michta, amerykański politolog, na platformie X.

Argumenty rządowego pełnomocnika ds. CPK

Przytoczmy teraz wypowiedź przedstawiciela obozu władzy:

Ja doskonale wiem, że armia jest w stanie wykorzystać każdą infrastrukturę do celów obronnych — powiedział w rozmowie z Business Insider Maciej Lasek i dodał, że „opinia dotycząca potencjalnego wykorzystania istniejącej czy przyszłej infrastruktury transportowej jest w gestii wojskowych„. — To oni są odpowiedzialni za planowanie działań w przypadku zagrożenia militarnego — podkreślił.

Jednocześnie Maciej Lasek jest bardzo stanowczy w ocenie CPK:

Patrząc jednak na nierealne harmonogramy budowy CPK (opracowane przez poprzednią ekipę — przyp. red.), wiązanie planów obronnych z tym projektem byłoby dużym błędem. Zwłaszcza biorąc pod uwagę obecną sytuację polityczną — komentuje.

Wątpliwości eksperta

Wbrew narracji obecnej opozycji nie wszyscy eksperci są zgodni w ocenie przydatności CPK:

Sama idea budowy lotniska wraz z całą infrastrukturą jest słuszna. Natomiast jak spojrzy się na realizację, rodzą się wątpliwości — stwierdził w rozmowie z Business Insiderem gen. Bogusław Bębenek, ekspert od bezpieczeństwa narodowego związany m.in. z Uczelnią Vistula.

Fachowcy często zwracają uwagę na to, że póki co nie wbito nawet łopaty pod budowę owego megalotniska, a przecież o tym projekcie mówi się od wielu lat. To sprawia, że mamy problem z oszacowaniem, kiedy realnie taka potencjalna inwestycja strategiczna mogłoby służyć pasażerom i ewentualnie armii.

 

2024-02-07

Bartłomiej Najtkowski