Zachowaj zdrowie zimą. Musisz pamiętać o tych 4 punktach

Nie ulega wątpliwości, że zimą stajemy się mniej aktywni fizycznie, przez co mamy też mniejsze zapotrzebowanie energetyczne. Zmienia się też trochę nasza dieta, ponieważ mamy gorszy dostęp do świeżych owoców i warzyw. 

Fot. Pixabay

To wszystko stanowi spore wyzwanie dla naszego zdrowia i odporności, która w okresie zimowym częściej musi zmagać się z różnego rodzaju infekcjami. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie pewnych zasad. Według specjalistów Narodowego Funduszu Zdrowia szczególnie zimą powinniśmy dbać o: 

• prawidłową, zbilansowaną dietę; 

• codzienną aktywność fizyczną (niezależnie od pogody); 

• relaks i odpowiednią ilość snu; 

• odpowiedni ubiór w czasie przebywania na zewnątrz. 

Musimy dopasować się do pory roku

Takie postępowanie może znacząco zmniejszyć ryzyko zachorowania. Posiłki jedzone zimą powinny zapewniać energię adekwatną do naszej aktywności fizycznej. Ważne jest spożywanie ciepłych, rozgrzewających dań. Planując codzienną dietę, warto kierować się zasadami „talerza zdrowego żywienia”. Zgodnie z nimi połowę naszych posiłków mają stanowić warzywa i owoce, z przewagą tych pierwszych. Najczęściej sięgamy po warzywa korzeniowe, takie jak: marchew, buraki, seler oraz pietruszka, ale nie należy zapominać też o tych, które wzmacniają naszą odporność. Przykładem mogą być czosnek, cebula i por. Świetną propozycją jest wykorzystywanie mrożonek. Są one przygotowywane w szczycie sezonu, gdy owoce i warzywa są dojrzałe, świeże i zawierają najwięcej wartości odżywczych. 

Jedną czwartą posiłków powinny stanowić produkty będące źródłem białka. Podobnie wygląda sprawa z produktami zbożowymi, pełnoziarnistymi. Dodatkiem mogą być tłuszcze roślinne, ale głównie te rodzimego pochodzenia. Dietetycy namawiają też do sięgania po różne przyprawy, zwłaszcza te, które dają przyjemne uczucie ciepła. Chodzi tu głównie o goździki, kardamon, cynamon, gałkę muszkatołową, chili, imbir, curry oraz pieprz. Zimą nie wolno zapominać o prawidłowym nawodnieniu organizmu. Poza wodą świetną propozycją mogą być ciepłe napary z lipy, bzu czy ziół. Konieczne jest też spożywanie produktów będących dobrym źródłem wielonasyconych kwasów tłuszczowych. To głównie morskie ryby, takie jak choćby łosoś czy śledź. 

Wskazana jest też suplementacja witaminy D, ale warto to skonsultować z lekarzem. 

2024-01-15

Andrzej Marciniak


Wiadomości
O języku serca, snu i miłości. Decyzja Dudy o języku śląskim ma prawo boleć
Henryk Martenka
„Walet” tropi „Red is Bad”. Marka odzieżowa sponsorowana za nasze pieniądze
AB
Wielka improwizacja. Rozmowa z prof. RAFAŁEM CHWEDORUKIEM
Krzysztof Różycki
Społeczeństwo
Cwaniaków ci u nas dostatek. Mężczyzna oszukiwał kobiety na pieniądze
Bohdan Melka na podst. Kanał Zero, Uwodził i wyłudzał pieniądze, 31.05
O krok od wystrzału. Co się stało z polską klasą średnią?
E.W. na podst. Dawid Karpiuk. Uwaga, toniemy. Newsweek nr 23/2024
Świat/Peryskop
Kraje bałtyckie i Finlandia w gotowości. Nie chcą dać się zaskoczyć Rosji
KA na podst.: lrt.lt, news.err.ee, vz.lt, ft.com, theconversation.com, nv.ua
Wojna na Ukrainie a dzieci. Wiele z nich zginęło lub zostało rannych
AS na podst.: bbc.com, abcnews.go.com
Afrykański apetyt Rosji. Co planuje Putin na tych terenach?
(ChS) Na podst. www.sme.sk
Paryskie gołębie, miejcie się na baczności!
Piotr Czarzasty, Paryż, korty Rolanda Garrosa
Gjlilan. All inclusive dla więźnia
(ChS) na podst.: www.dnevnik.bg, www.koha.net, www.apnews.com
Lifestyle/Zdrowie
Ta terapia może pomóc wielu dzieciom w odzyskaniu słuchu
TŁ, ELEANOR HAYWARD © Times Newspaper Limited, London 2024
Szczepionka przeciw czerniakowi. To przełom w zmaganiach z rakiem
KK na podst.: BBC, Reuters, The Guardian, Der Spiegel, CNBC, The Daily Mail
Kontrowersyjne słowa Pawła Golca o koniach. Komentarze internautów
(bin) na podst. www.pudelek.pl, www.salon24.pl www.gazeta.pl
Angorka