R E K L A M A
R E K L A M A

Telewizja a młode pokolenie

Z najnowszych badań serwisów DataReportal i Global WebIndex wynika, że z telewizji w 2025 roku korzysta około 5,36 miliarda osób na świecie. Liczba użytkowników wybierających media społecznościowe jest bardzo podobna. Ciekawa jest natomiast wyraźna migracja młodych użytkowników w stronę treści cyfrowych. Czy telewizja ma we współczesnej rzeczywistości jakąkolwiek przyszłość?

Telewizor w domu to już nie standard dla młodych

Większość polskich gospodarstw domowych posiada telewizor. Mimo łatwej dostępności tego medium jego popularność drastycznie spada. Już w 2021 roku w serwisie Biqdata wyborcza można było przeczytać, że liczba wykupionych abonamentów od 2014 roku spadła aż o 300 tysięcy.  Coraz więcej młodych osób, przeprowadzając się, całkowicie rezygnuje z montowania telewizji. U innych jest ona wykorzystywana jedynie sporadycznie i traktowana jako zbędny dodatek. Serwis Press w 2022 roku potwierdza tę tezę, informując, iż odsetek osób w wieku 16–29 lat posiadających telewizory maleje i wynosi zaledwie 84,7%, podczas gdy w grupie wiekowej powyżej 60 lat sięga aż 97,1%.

Zmiana nawyków konsumpcji treści

Według danych z 2025 roku przeciętny Europejczyk w wieku 15–24 lat spędza przed telewizorem jedynie 1 godzinę i 12 minut dziennie, co wyraźnie kontrastuje ze średnią ogólną wynoszącą ponad 3 godziny. Dla porównania młodzi ludzie spędzają codziennie średnio ponad 2 godziny i 30 minut w mediach społecznościowych, takich jak Instagram, TikTok, YouTube czy Snapchat. Młodzież statystycznie spędza zatem ponad dwa razy więcej czasu w mediach cyfrowych niż na oglądaniu telewizji.

Dlaczego młodzi wybierają media społecznościowe?

Z czego tak naprawdę wynika ta różnica? Badania przeprowadzone przez Richmond Journal of Law and Technology pokazują, że użytkownicy TikToka spędzają na tej aplikacji średnio 95 minut dziennie, co przekłada się na 167–271 krótkich filmików. Statystycznie młodzi ludzie oglądają każdy filmik zaledwie przez 2–3 sekundy, a następnie przewijają dalej. Komfort, jaki dają im media społecznościowe, to przede wszystkim dowolność. Mogą oglądać treści, jakie chcą, kiedy chcą i jak długo chcą, jednocześnie nieustannie dostarczając sobie dodatkowych dawek dopaminy. Takiej możliwości nie daje im telewizja.

Nowe oczekiwania wobec treści cyfrowych

Młode pokolenie preferuje treści na żądanie, krótsze formy wideo oraz możliwość komentowania i dzielenia się nimi w czasie rzeczywistym. W nowoczesnej mentalności świadomość uczestnictwa w tworzeniu danego medium jest kluczem, który przyciąga odbiorców. W internecie każdy może tworzyć własne treści, wybierać te, które chce obserwować, i poprzez wyrażanie opinii mieć realny wpływ na ich kształt. Tradycyjna telewizja, mimo że nadal popularna w starszych grupach wiekowych, nie nadąża za tymi oczekiwaniami

Przyszłość telewizji pod znakiem zapytania

Chociaż telewizja nie zniknie z dnia na dzień, jej znaczenie w życiu młodych ludzi prawdopodobnie będzie stopniowo maleć. Coraz większą rolę odgrywają elastyczne platformy, takie jak TikTok, Instagram czy Facebook. Aby utrzymać swoją pozycję, telewizja powinna dostosowywać się do oczekiwań odbiorców. W przeciwnym razie z czasem może powoli zacząć schodzić na dalszy plan.

2025-07-09

Jan Krzyżanowski, Angora24