Kapłaństwo jako alibi
Księża podlegają tym samym procesom społeczno-kulturowym co inni mężczyźni, co ilustruje np. „Sztuka obsługi penisa 2”, gdzie seksuolog Andrzej Gryżewski bada życie seksualne księży. W społecznościach duchownych heteroseksualiści są czasami mniejszością, co jest problematyczne, zwłaszcza z uwagi na niechęć wielu do takiej orientacji.
Wielu młodych mężczyzn, którzy czują się pociągani do osób tej samej płci, decyduje się wstąpić do seminarium jako alibi dla swoich rodzin. Jednak homofobiczni duchowni mogą także być homoseksualistami, często zmagającymi się z konfliktem wewnętrznym.
Gryżewski, pracując z księżmi, spotkał się z różnymi przypadkami, w tym z biskupami, którzy prowadzili podwójne życie, szukając seksualnych kontaktów z mężczyznami, a jednocześnie odczuwając wstręt do siebie samego. Hierarchowie Kościoła często traktują homoseksualizm i pedofilię jako równie grzeszne, a taka sama klasyfikacja obejmuje także samozadowolenie.
Dać upust emocjom
To podejście stanowi niebezpieczeństwo społeczne, gdyż księża geje mogą zatajać nadużycia ze strony innych duchownych, aby nie narażać się na ujawnienie własnej orientacji. To powoduje wiele patologii, w tym agresję i samokaranie się za grzeszne myśli. Dochodzi nawet do sytuacji, w których wierni doświadczają nieodpowiednich zachowań ze strony duchownych, jak miało to miejsce w przypadku jednej z pacjentek Gryżewskiego, która poczuła erekcję księdza podczas intymnego spotkania, gdy nie było konfesjonału w pobliżu.
Podczas całych epok ludzka seksualność zawsze pozostawała potężną siłą, nieprzypadkowo powstały nawet komiczne przysłowia na ten temat. Tradycyjnie postrzegani jako duchowni, księża również doświadczają konfliktów związanych z seksem, zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Wiele technik i strategii jest stosowanych w celu radzenia sobie z nimi – od substancji znieczulających do środków kontroli impulsów.
Gryżewski opisuje, jak trudno jest utrzymać czystość seksualną wobec ciągłych pokus. Problem ten jest szczególnie niekomfortowy dla Kościoła, bo badania sugerują, że celibat księży jest czynnikiem sprzyjającym łamaniu ślubu czystości seksualnej. Niektórzy kapłani, nawet przed opuszczeniem stanu duchownego, mają związki i dzieci z partnerkami, które wywierają presję na odejście z kapłaństwa i założenie rodziny. Kwestia ta jawi się jako szczególnie delikatna dla Kościoła, zwykle niechętnego do dyskusji na ten temat.
Pustki w seminariach
Wkrótce polskie seminaria mogą mieć trudności ze znalezieniem wystarczającej liczby kandydatów na księży, co może skłonić do sprowadzenia duchownych z innych krajów, w tym z Ameryki Południowej. Może to wprowadzić więcej różnorodności etnicznej i kulturowej, będąc w efekcie korzystne dla społeczeństwa.
Jednakże zwiększenie obecności duchownych z innych kultur może również prowadzić do nieoczekiwanych konsekwencji, szczególnie w kontekście obyczajów seksualnych. Romantyczne związki pomiędzy miejscowymi kobietami a duchownymi z zagranicy mogą wywoływać kontrowersje społeczne, a pobłażliwość dla duchownych może być równoznaczna z surowymi represjami wobec kobiet, co może prowadzić do tragicznych zdarzeń.