Sieć punktów prasowych Ruchu, która jeszcze pięć lat temu liczyła 1,3 tys. punktów, do grudnia 2021 roku zmniejszyła się do 1000, a na koniec listopada tego roku gazety były dostępne jedynie w 66 lokalizacjach. Firma ogłosiła, że wycofuje się z rynku detalicznego, koncentrując się na usługach logistyki kontraktowej. Do grudnia pozostanie jedynie 10 salonów, a ostatni z nich zakończy działalność 17 grudnia.
Jak poinformował w zeszłym tygodniu Radio Eska jeden z warszawskich kioskarzy: Do końca tego roku mają zostać zlikwidowane wszystkie. Wyprzedajemy więc wszystko co mamy dosłownie za grosze.
Nietrafione inwestycje
Biuro prasowe Ruchu wyjaśniło na łamach portalu Wiadomości Handlowe, że decyzja o likwidacji sieci kiosków wynika z długotrwałych, negatywnych wyników finansowych spółki. Obecnie firma koncentruje się na wspieraniu rozwoju obszarów z potencjałem, jednocześnie wygaszając te, które są trwale nierentowne, aby zatrzymać rosnące zobowiązania finansowe.
W latach 2021-2023 straty Ruchu przekroczyły 110 mln zł, a zadłużenie firmy na koniec ubiegłego roku wyniosło 160 mln zł. Niepowodzeniem okazał się także projekt Orlen w Ruchu, który przyniósł Grupie Orlen stratę w wysokości 275 mln zł, mimo planów otwarcia 900 kiosków na stacjach paliwowych w ciągu pięciu lat.
Pomimo trudności około 60 agentów Ruchu postanowiło przejąć kioski i prowadzić je na własny rachunek. Daje to nadzieję na przetrwanie przynajmniej części tej historycznej sieci.
Historia Ruchu
Jak możemy przeczytać na oficjalnej stronie spółki, historia Ruchu sięga 1918 roku, gdy Jan Gebethner i Jakub Mortkowicz, znani księgarze, założyli Polskie Towarzystwo Księgarni Kolejowych RUCH. Ich firma opierała się na nowoczesnym jak na tamte czasy formacie trafik – kiosków dworcowych, które oferowały prasę, tytoń i inne drobne artykuły. Towarzystwo miało na celu szerzenie czytelnictwa w odbudowującym się po wojnie społeczeństwie, co było pionierskim przedsięwzięciem wówczas.
Pierwszy kiosk otwarto już w styczniu 1919 roku na peronie dworca Kolei Wiedeńskiej w Warszawie. W ciągu zaledwie pół roku funkcjonowało już ponad 60 kiosków i księgarń. RUCH rozwijał się dynamicznie, przejął konkurencyjną firmę Czytajcie i przekształcił się w spółkę akcyjną. Do 1935 roku był jedyną ogólnopolską siecią sprzedaży prasy, posiadającą 700 punktów sprzedaży, w tym kioski, stoiska i sklepy.