Chodziło o wpływ nowych technologii na codzienną pracę dziennikarzy – na analizę danych, personalizację treści i automatyzację procesów redakcyjnych. Wydaje się, że konferencja była ważnym wydarzeniem dla ludzi związanych z mediami, a świadczą o tym liczne komentarze i wypowiedzi, które mogą zdefiniować przyszłość polskiego dziennikarstwa.
Polska Agencja Prasowa jest w procesie wdrażania sztucznej inteligencji, ale AI to nie jest źródło, tylko narzędzie. Ponadto odpowiedzialność za treści zawsze spoczywa na dziennikarzu, redaktorze, edytorze, wydawcy i tak dalej. Standardy PAP są ważniejsze niż standardy sztucznej inteligencji – powiedział moderator dyskusji, redaktor naczelny PAP Wojciech Tumidalski. Dodał, że wykorzystywanie treści generowanych przez AI wymaga solidnego namysłu ze strony wydawców.
Etyka w dobie AI jest bardzo ważna. Łatwo przekroczyć granicę, z której później może być trudno zawrócić – zauważył.
Andrzej Stec, redaktor naczelny portalu bankier.pl, zwrócił uwagę na fakt, że sztuczna inteligencja może pomóc, ale nie jest w stanie zastąpić dobrego dziennikarza.
Reportaż, który powstanie na podstawie tego, że usłyszeliśmy coś ciekawego, np. jadąc metrem, czy coś zobaczyliśmy i zaczęliśmy to drążyć, jest tym, czego sztuczna inteligencja nie zrobi. Tu widzę nadzieję dla czegoś, co my określamy dzisiaj dziennikarstwem premium, a tak naprawdę jest to prawdziwe dziennikarstwo – uważa redaktor Stec.
Marta Pawłowska z Ringier Axel Springer Polska zwróciła uwagę na konieczność tłumaczenia czytelnikom zachodzących zjawisk społeczno-politycznych.
Ludzie, szczególnie młodzi, potrzebują wyjaśnień, czyli czegoś więcej niż tylko podania informacji i zostawienia czytelnika, np. ze strachem, że będzie wojna (…). Ludzie chcą rozumieć sytuację – podkreśliła. Uczestnicy panelu zgodnie podkreślili, że konieczne są regulacje prawne związane z rozwojem technologii.
Wszyscy liczymy na większe wsparcie państwa w tej sprawie, a nie tylko krytykowania big techów. Liczymy na działania. Bo oczywiście chcemy korzystać z technologii, bo to jest coś, co posuwa naszą cywilizację naprzód, ale warto to robić w cywilizowanych warunkach i na cywilizowanych zasadach – podkreślił Piotr Witwicki, dyrektor Pionu Informacji i Publicystyki Telewizji Polsat.