R E K L A M A
R E K L A M A

Festiwal filmowy w Rzymie 2025. Nie zabrakło polskich akcentów

Podwójnie jubileuszowa 20. edycja Rome Film Fest, obchodzona w Roku Jubileuszowym, dobiegła końca. Przez blisko dwa tygodnie października włoska stolica pulsowała kinem: od wielkich nazwisk Hollywoodu po świeże talenty z Europy. Na festiwalu pojawiła się Angelina Jolie, a Lord David Puttnam, producent kultowych filmów (Rydwany ognia, Pola śmierci, Misja, Midnight Express, Bugsy Malone) odebrał nagrodę za całokształt osiągnięć w branży filmowej, zostawiając młodym twórcom proste przesłanie: „Ludzie przychodzą do kina, by zobaczyć siebie. Szukają czegoś, co ich dotyczy. Tylko takie kino działa”. W tym międzynarodowym gronie mocno wybrzmiały polskie nazwiska. 

Angelina Jolie /Źródło: YouTube

Wśród tytułów zakwalifikowanych do Międzynarodowego Konkursu Głównego – najważniejszej sekcji tegorocznego festiwalu – znalazły się dwa filmy powiązane z Polską. Jan Komasa, autor Bożego Ciała i Sali samobójców, zaprezentował anglojęzyczny thriller Good Boy, który włoscy recenzenci określili jako „czarną komedię absurdu” i porównywali do „polskiej Nouvelle Vague” – nurtu, który łączy odwagę formalną z psychologiczną głębią i egzystencjalnym niepokojem. Komasa stworzył film duszny, prowokacyjny, balansujący między realizmem a groteską. Historia brutalnej „resocjalizacji” nastolatka przez parę samozwańczych wychowawców stawia trudne pytania o granice empatii, przemocy i kontroli, zaś Anson Boon, wcielający się w główną rolę, został uhonorowany nagrodą dla najlepszego aktora! Kasia Adamik zaproponowała coś zupełnie innego. Inspirowany prozą Olgi Tokarczuk Winter of the Crow to psychologiczny thriller osadzony w Warszawie grudnia 1981 roku, tuż przed wprowadzeniem stanu wojennego. Opowieść o brytyjskiej psycholożce, która zostaje uwięziona w obcym, represyjnym systemie, łączy w sobie polityczny niepokój z klaustrofobiczną intymnością. Jak zauważyła recenzentka DassCinemag, film Adamik to „uniwersalna przypowieść o konieczności zajęcia stanowiska, nawet w sprawach, które początkowo wydają się nas nie dotyczyć”. 

Subskrybuj angorę
Czytaj bez żadnych ograniczeń gdzie i kiedy chcesz.


Już od
22,00 zł/mies




2025-11-08

ANS na podst.: romacinemafest.it, Vogue Italia, d.repubblica.it, vanityfair.it, filmitalia.org, cinecittanews.it