W naszym kraju jest wiele jezior, rzek, basenów i kąpielisk morskich, które przyciągają turystów i okolicznych mieszkańców, szczególnie podczas gorących miesięcy letnich. Gdy tylko w takich miejscach dzieje się coś niepokojącego – jest zagrożenie dla zdrowia i życia – należy dzwonić pod numer ratunkowy 601 100 100. Telefonujemy, jeśli ktoś tonie, zgubi się dziecko, osoba starsza lub z niepełnosprawnością. Także wtedy, gdy ktoś w jakichś innych niebezpiecznych sytuacjach związanych z wodą potrzebuje pomocy. Numer ten dostępny jest z telefonów komórkowych i stacjonarnych. Połączenia obsługuje sześć Centrów Koordynacji Ratownictwa Wodnego. Główne zlokalizowane jest w Sopocie, czynne przez całą dobę przez cały rok, a pozostałe w Szczecinie, Giżycku, Legionowie, Kruszwicy i Suwałkach.
CKRW współpracują z oddziałami Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego na terenie całego kraju oraz wieloma innymi służbami. Ten zintegrowany system pozwala skrócić czas dotarcia do osób poszkodowanych nawet o 20 minut. Dobrze jest mieć aplikację RATUNEK, bo wtedy ratownicy mogą namierzyć osobę w potrzebie nawet z dokładnością do trzech metrów. Dyspozytor CKRW odbiera połączenie alarmowe, lokalizuje poszkodowanego, zbiera wywiad, udziela pierwszej pomocy przez telefon, a następnie dysponuje i koordynuje odpowiednie działania.