Badanie, które zostało opisane w „The Journals od Gerontology”, przeprowadzili naukowcy z Uniwersytetu w Edynburgu na grupie 1091 niezależnych mieszkańców Szkocji, którzy urodzili się w 1936 roku. Badanie trwało aż 68 lat – od 11 roku życia badanych do momentu, kiedy skończyli 79 lat.
Obserwacja była oparta na kilku testach przeprowadzanych w określonych odstępach czasu, podczas których sprawdzano zdolności poznawcze ochotników. Wyniki były porównywane z informacjami na temat zaangażowania badanych w różne gry planszowe. Okazało się, że można było zaobserwować związek między sprawnością umysłową a podejmowaniem omawianej aktywności.
Autorzy publikacji wskazują:
„Po uwzględnieniu wyników badania w wieku 11 lat oraz innych potencjalnych czynników wpływających na rezultaty, uzyskane przez nas wyniki wskazują, że częstsze granie w gry spowalniało zachodzące przez całe życie osłabienie funkcji poznawczych. To wspiera działanie zasady znanej jako używaj albo trać. Umysłowe ćwiczenie w postaci gier może pomóc nie tylko w zwalczaniu spadku sprawności poznawczej, a nawet ją zwiększać”.
Jak możemy przeczytać w publikacji, granie w gry spowodowało mniejszy względny spadek funkcji poznawczych w wieku od 11 do 70 lat jak i mniejszy spadek funkcji poznawczych w wieku od 70 do 79 lat.