R E K L A M A
R E K L A M A

Pacjenci nie odwołują wizyt. Godziny u specjalistów przepadają dla wszystkich

W ubiegłym roku przepadło blisko 1,3 mln wizyt u lekarzy specjalistów. I to w sytuacji powszechnego narzekania na trudności w dostępie do placówek medycznych. 

Fot. Pixabay

Skalę nieodwołanych wizyt ma zmniejszyć system powiadomień wysyłanych na telefon. W 2023 roku Narodowy Fundusz Zdrowia wysłał do pacjentów w całej Polsce blisko 12 mln SMS z przypomnieniem o terminie umówionego badania, hospitalizacji czy wizyty w gabinecie specjalisty. Przypomnienie dotyczy wizyt pierwszo razowych obejmujących 40 świadczeń zdrowotnych. Aby otrzymać taki SMS z NFZ, wystarczy tylko podczas rejestracji podać numer telefonu. 

Jest lepiej, ale nie jest dobrze

Jak ocenia NFZ, system zaczyna przynosić pozytywne efekty, o czym świadczy fakt, że w porównaniu z rokiem 2022 nastąpił spadek nieodwołanych wizyt mniej więcej o 100 tys. Mimo to skala zjawiska wciąż jest niepokojąca. – Najwięcej, bo ponad 420 tys. przypadków, nieodwołanych wizyt w ubiegłym roku dotyczy świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, 280 tys. z kardiologii, z fizjoterapii ambulatoryjnej ponad 180 tys., blisko 120 tys. z endokrynologii, a prawie 100 tys. z onkologii – wylicza Paweł Florek, dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji w NFZ. 

Wszystko to sprawia, że szybkie dostanie się do specjalisty wciąż dla wielu pacjentów pozostaje w sferze marzeń, a kolejki wcale się nie zmniejszają. Najbardziej dotkliwą konsekwencją nieodwoływania wizyt jest opóźnienie pomocy lekarskiej lub otrzymania diagnozy. Wydłuża się okres oczekiwania na konsultację lub zabieg, a czas i potencjał lekarzy nie jest w pełni wykorzystany. 

Pacjenci nie odwołują wizyt z różnych powodów

Umawiają się np. w kilku placówkach, rezerwują terminy na zapas lub po prostu zapominają o konsultacji. Brakuje również poczucia odpowiedzialności za zdrowie innych. Problemem jest też system rejestracji, który nie zawsze dostosowany jest do potrzeb osób korzystających z usług.

Dlatego niezwykle ważne jest, by odwoływać zaplanowane wizyty, jeśli nie możemy z nich skorzystać w ustalonym terminie. Można to zrobić telefonicznie, osobiście w oddziale NFZ, przez internet lub portal pacjenta. – Gdyby nasza nieobecność została zgłoszona z wyprzedzeniem, inny pacjent mógłby wcześniej skorzystać z potrzebnej pomocy lekarskiej – zauważa Paweł Florek. 

2024-02-12

A.


Wiadomości
Dlaczego wyborcy nie wiedzą, jak głosować [FELIETON OGÓRKA]
Michał Ogórek
Zagraniczna prasa pisze o Nawrockim. Nacjonalista i eurosceptyk?
PKU
42 złote na minutę. Stanowski dobrze zarobił na wyborach
Bohdan Melka na podst. „Jak Stanowski zbił fortunę na wyborach i ile naprawdę zarobił”, Kanał Biznesowy
Wieczór wyborczy Rafała Trzaskowskiego. Twarde zderzenie z rzeczywistością
Tomasz Gawiński
Społeczeństwo
Gdzie płacą policjantom najwięcej, gdzie najmniej?
(AS) Na podst.: euronews.com, cbc.ca
Krakowianie w Warszawie wyjdą na dwór. Frekwencyjne zakłady
Wojciech Barczak
IKONOWICZ: Biznes może kraść bezkarnie
Piotr Ikonowicz
Dziennik pokładowy podróży w miejscu. „Kieszonkowa metropolia” Tabaczyńskiego
Henryk Martenka
Fajbusiewicz wraca do spraw sprzed lat. Nikt nie wierzy, że zaginęła
Michał Fajbusiewicz
Świat/Peryskop
Dzień z życia w piekle pracy – szokujące nagranie z Japonii porusza świat
AS na podst.: news.com.au, hindustantimes.com, bbc.com
Hymny narodów świata: Thurgau
Henryk Martenka
Egejska perła. Opowieść o Izmirze
Marcelina Szumer-Brysz
Lifestyle/Zdrowie
Polak w kosmosie. Co o locie myśli jego żona?
(KGB) na podst. Radio TOK FM
Rowerem przez puszczę. Rozmowa z JOANNĄ BALAWAJDER
Tomasz Zimoch
WF ma znaczenie. Jak szkolne zajęcia wpływają na dorosłe życie?
A.M.
Gluten i celiakia. Czy każdy powinien unikać chleba?
Andrzej Marciniak
Goldenmark. Złoto prawie na każdą kieszeń
Krzysztof Tomaszewski
Angorka - nie tylko dla dzieci...