Ludzie poniżej trzydziestego roku życia – i to pod każdą szerokością geograficzną – nie oglądają już właściwie telewizji. „Mam wszystko w komórce” – mówią, pokazując na swoje smartfony. Dla młodego pokolenia tradycyjne programy są nudne, zbyt długie, pozbawione internetowego tempa. W tradycyjnej telewizji nie ma też rubryki komentarzy, które można znaleźć pod każdym tekstem oraz nagraniem publikowanymi w sieci. Dzięki wpisom internautów od razu wiadomo, jak temat rezonuje oraz czy w ogóle zaciekawił użytkowników portalu. Mało komentarzy, mało kliknięć? Następnym razem musimy opublikować coś innego.
Politycy na TikToku
W portalach internetowych decyzje redakcyjne są szybkie i proste. W telewizji mijają sezony, a nudnych programów nie tylko nie zdejmuje się z anteny, ale nawet nie próbuje zmieniać. O rząd dusz naszych dzieci i wnuków bój toczy się teraz w sieci. Przybywa internetowych influencerów, czyli tych, którzy wpływają na ich mniejsze i większe decyzje. Począwszy od tej co kupić w sklepie z ubraniami, po jaki kosmetyk sięgnąć, dokąd jechać na wakacje, aż po wybory społeczne, obyczajowe i polityczne. Na długo lekceważonym w głównym obiegu TikToku są już wszyscy najważniejsi politycy. Jeszcze tylko tam mogą spróbować dotrzeć do najmłodszych wyborców. W Polsce regularnie publikują tam Donald Tusk (66 l.) i Mateusz Morawiecki (55 l.). Obecny premier ma prawie pół miliona obserwujących, były szef rządu niecałe pięć tysięcy. Krótkie filmy przygotowane przez biuro prasowe Tuska ogląda nawet kilka milionów ludzi, największa oglądalność produkcji ekipy Morawieckiego na TikToku to niespełna trzydzieści tysięcy. Już to porównanie dowodzi, że jest o co się bić. Ale Internet to – bez dwóch zdań – miejsce ekspansji młodych.
TikTokowe gwiazdy
Na polskim TikToku największą popularnością cieszą się trzydziestoletni bliźniacy o polsko-tunezyjskim pochodzeniu, którzy produkują się w sieci pod nazwą Neffati Brothers. O czym są filmy, które chce oglądać ponad dziewiętnaście milionów (tak, milionów) obserwatorów? Nie pytajcie. Nie sposób dopatrzyć się tam sensu i treści. Po piętach depczą im inni bliźniacy: dwudziestopięciolatkowie Sebastian i Hubert Kucowie też mają dziewiętnaście milionów followersów. Ich filmy również nie niosą żadnego przesłania, są za to napakowane lokowaniami produktów od sponsorów. Tiktokowe podium z niemal trzynastoma i pół miliona obserwujących zamyka mocno wymalowana dwudziestojednolatka Maria Jeleniewska. Studiuje zaocznie socjologię mediów i biznesu, możemy więc przypuszczać, że tak wyedukowana szybko z sieci nie zniknie. Marysia po prostu wie, co robi: zastosuje wszystkie socjotechniczne triki i wyciśnie swoich obserwatorów jak cytrynę. Ponad rok temu gościła w show Kuby Wojewódzkiego (60 l.), ale nie miało to szczególnego wpływu na jej tiktokową sławę: jako się rzekło, pokolenie nastolatków nie czerpie wiedzy z telewizji. Influencerka nie odpowiedziała szołmenowi na pytanie, kiedy zarobiła pierwszy milion, ale wiadomo, że dzięki trwającej już ładnych parę lat aktywności w sieci kupiła trzy mieszkania w hiszpańskim kurorcie. Sponsorzy wciąż pchają się do niej drzwiami i oknami. Marlena Sojka (26 l.) z jej dziewięcioma milionami pięciuset tysiącami obserwujących ma jeszcze dużo do nadrobienia do pierwszej trójki. Może dlatego na jednym z ostatnich filmików możemy ją oglądać w bikini na śniegu i mrozie: czegóż nie zrobi się dla sławy. „Zamknij oczy i myśl o Anglii” – miały słyszeć od matek panny młode tuż przed nocą poślubną w czasach wiktoriańskich. „Miej oczy szeroko otwarte, na to co robią inni i cierp, jeśli będzie taka potrzeba” – powinna brzmieć rada dla wszystkich, którzy chcą dzisiaj podbijać internetowe królestwo.
A jak w takim razie w tym internetowym wyścigu radzą sobie „starzy” celebryci? Najlepsze wyniki, czyli najwięcej obserwatorów, ma nasz czołowy piłkarz Robert Lewandowski (35 l.). Siedem milionów i siedemset tysięcy obserwujących to imponujący wynik, ale zawodnik FC Barcelona niespecjalnie zabiega o lepszy. Ostatni film na TikToku opublikował w maju 2022 roku. Jego żona Anna ma zaledwie niecałe dwa miliony fanów i publikuje regularnie. Na filmach można zobaczyć ją także z Robertem i obiema córeczkami. Jedna z największych polskich celebrytek Doda (39 l.) zgromadziła na TikToku tylko nieco ponad milion sto tysięcy obserwatorów. Gwiazda, która jest zawsze oblegana przez dziennikarzy i nieodstępowana przez fotoreporterów, zdecydowanie przegrywa w tym wyścigu z najmłodszym pokoleniem internetowym. Ale jej fani mogą czuć się usatysfakcjonowani: piosenkarka dba o nich i regularnie wrzuca nagrania, promuje swoje koncerty, płyty, a także pozwala zajrzeć na próby przed występami. W 2024 roku zapewne nie zrezygnuje z tej aktywności, bo nagrywanie krótkich klipów przychodzi jej naturalnie. Jeśli chce pozostać w obiegu, nie może zwalniać.