Środowisko pedagogiczne potrafi być równie toksyczne jak szkolne korytarze pełne rywalizujących uczniów. Dariusz Martynowicz, Nauczyciel Roku, opowiada o tym, jak po zdobyciu nagród i wyróżnień doświadczył nieprzyjemnych reakcji ze strony kolegów i dyrekcji. Skargi bez pokrycia, uszczypliwe komentarze w pokoju nauczycielskim, ograniczanie możliwości wyjazdów na konferencje – to tylko niektóre z przykładów.
– Na własnej skórze zrozumiałem, co to znaczy, gdy uczniowie mówią o przemocy rówieśniczej – że woleliby raz dostać w pysk, niż w kółko słyszeć coś za plecami od innych nauczycieli.
Strategie przetrwania w takich warunkach bywają skrajne. Niektórzy nauczyciele spędzają przerwy z uczniami, unikają pokoju nauczycielskiego, chowają dyplomy do szuflady, ograniczają kontakt z kolegami. Anonimowa nauczycielka wspomina, że jadła kanapki w klasie, korzystała z toalety tylko w trakcie lekcji, by nie musieć przechodzić przez korytarz. Poczucie izolacji i stygmatyzacji potrafi być ogromne, zwłaszcza gdy dochodzi do wykluczenia z zespołów czy krytykowania sukcesów. Źródła konfliktów są wielorakie: zazdrość, frustracja, kompleksy, rywalizacja o prestiż, ale też hierarchie społeczne i lokalne układy.
W małych miejscowościach nauczyciele muszą ostrożnie budować relacje, by nie utracić pracy, zwłaszcza jeśli w grę wchodzą wpływy rodziny, dyrekcji czy lokalnych władz. Zdarza się też, że ambitni nauczyciele, wprowadzając nowe projekty lub osiągając sukcesy, stają się celem zazdrości, a ich działania są krytykowane. Violetta Kalka, nauczycielka i założycielka grupy „Uwaga, mobber w szkole”, podkreśla, że w przypadku trudnych sytuacji nauczyciele są pozostawieni sami sobie. – Ściana milczenia, brak zaangażowania kolegów, udawanie, że problem nie istnieje – to codzienność wielu pedagogów. Mobbing wśród nauczycieli to problem systemowy, który niszczy zawodową pasję i poczucie sensu w pracy. Szkoły, zamiast być miejscem współpracy i wsparcia, stają się areną dorosłych „piaskownic”, gdzie sukcesy jednych budzą frustrację i złośliwość innych.