Rzeczniczka MSWiA przekazała, że między godziną 8:00 a 9:30 występowały utrudnienia w dodzwonieniu się na numery alarmowe z telefonów obsługiwanych przez niektórych operatorów komórkowych.
Po interwencji MSWiA i Urzędu Kontroli Elektronicznej problem został szybko rozwiązany. Trwa ustalanie przyczyn zdarzenia – przekazała Karolina Gałecka.
Karolina Gałecka zaznaczyła, że osoby potrzebujące pomocy powinny korzystać z numeru 999. Dodała, że nie ma zgłoszeń o problemach z przyjmowaniem zgłoszeń alarmowych na tym numerze.
Karol Rymszewicz z Organizacji Międzyzakładowej Operatorów Numerów Alarmowych OPZZ Konfederacja Pracy poinformował, że pierwsze zgłoszenie dotyczące problemów z połączeniami na numery 112 i 999 otrzymano po godzinie 8:00. Dodał, że użytkownicy wybranych operatorów komórkowych nie mogli wykonać połączeń.
Kolejna awaria
Przypomnijmy, że 27 sierpnia wystąpiła poważna awaria systemu obsługującego zgłoszenia alarmowe pod numerem 999. Problemy obejmowały także przekazywanie części połączeń z numeru 112 do dyspozytorni medycznej. Dyspozytorzy mieli utrudniony kontakt z zespołami ratownictwa medycznego, ponieważ musieli korzystać ze służbowych telefonów zamiast radiostacji. Dodatkowo brak dostępu do map lokalizacji karetek utrudniał kierowanie zespołów w teren.
Później ustalono, że przyczyną problemów była awaria serwera baz danych Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego.
Problem nie był spowodowany atakiem hakerskim — podkreślono.
Najważniejszy numer
Numer 112 jest bezpłatnym numerem alarmowym, dostępnym na terenie całej Unii Europejskiej zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Można go wybrać również z telefonu bez karty SIM. Połączenia są obsługiwane w Centrach Powiadamiania Ratunkowego przez operatorów numerów alarmowych.