Budowa mostu nad Cieśniną Mesyńską ma potrwać około siedmiu lat. Oznacza to, że pierwsze samochody i pociągi będą mogły nim przejechać już w latach 2032-2033. Most o długości 3,7 km i będzie się rozciągał między dwiema wieżami o wysokości 400 metrów. Pośrodku będą przebiegać dwie linie kolejowe, a po każdej stronie trzy pasy ruchu. Prześwit mostu nad poziomem morza ma wynosić 72 metry, co umożliwi swobodny ruch nawet największych statków. Roczny tranzyt szacowany jest na 60 tysięcy pociągów i 6 milionów pojazdów. Średni czas przejazdu ma sięgać maksymalnie 15 minut pociągiem i 13 minut samochodem. Obecnie jedynym sposobem na przekroczenie cieśniny jest przeprawa promowa, dotyczy to też pociągów, których wagony są transportowane drogą morską.
Zgodnie z szacunkami budowa i modernizacja infrastruktury po obu stronach mostu ma zapewnić około 100 tysięcy nowych miejsc pracy. Mogą też sprzyjać powstaniu nowej metropolii śródziemnomorskiej tzw. Miasta Cieśniny (Città dello Stretto). Rząd Giorgii Meloni podkreśla znaczenie mostu w kontekście bezpieczeństwa i liczy na zakwalifikowanie go jako wydatku wojskowego. Ma on bowiem ułatwić przemieszczanie wojsk włoskich jak i sojuszniczych. Projekt będzie musiał zostać zatwierdzony przez włoski Trybunał Obrachunkowy oraz agencje ochrony środowiska na szczeblu krajowym i unijnym.