Nieprzyjemna muzyka może wpłynąć negatywnie na efektywność pracowników. Informują o tym naukowcy, którzy przeprowadzili dwa doświadczenia.
Preferencje pracowników mają znaczenie
W pierwszym wzięło udział 166 osób, które najpierw przedstawiły swoje muzyczne gusta, a potem wykonywały kreatywne zadania, słuchając różnych utworów. Okazuje się, że gdy w tle wybrzmiewały piosenki zgodne z upodobaniami ochotnika, wykonywał on swoją pracę lepiej i odczuwał mniejsze zmęczenie. W drugim badaniu zaś wzięło udział 68 pracowników sklepów, służby zdrowia i stołówek. Grupę tę analizowano w podobny sposób jak pierwszą, tyle że podczas codziennej pracy uczestników eksperymentu. Testy potwierdziły, że źle dobrana muzyka wpływała negatywnie na jakość świadczenia usług i obniżenie zadowolenia klientów.
Naukowcy sugerują więc pracodawcom, aby podczas dobierania muzyki do lokalu uwzględnili nie tylko preferencje klientów, ale i pracowników.