Gigant lotniczy przyznał się do zmowy mającej na celu oszukanie Federalnej Administracji Lotniczej, po tym jak prokuratura ujawniła, że producent samolotu celowo składał fałszywe oświadczenia dotyczące oprogramowania 737 MAX. Zgodnie z umową sądową, Boeing zostanie uznany za winnego przestępstwa, ale uniknie procesu, co może ułatwić mu wyjście z kryzysu produkcyjnego.
Firma została ukarana grzywną w wysokości 487,2 miliona dolarów. Departament Sprawiedliwości USA zalecił, aby połowę tej kwoty, już zapłaconą przez koncern, uwzględniono w rozliczeniach. Oznacza to, że Boeing będzie musiał dopłacić dodatkowe 244 miliony dolarów.
Dopuszczono do głosu krewnych ofiar
Umowa wymaga jeszcze zatwierdzenia przez sędziego federalnego, aby mogła wejść w życie. Zanim jednak sędzia Reed O’Connor zdecyduje, czy zaakceptować umowę i ustalić, czy Boeing jest zobowiązany do wypłaty odszkodowań rodzinom 346 ofiar katastrof Boeinga 737 MAX z lat 2018 i 2019, krewni będą mieli możliwość wyrażenia sprzeciwu wobec warunków porozumienia.
CNBC zauważa, że uznanie Boeinga za przestępcę może utrudnić firmie sprzedaż swoich produktów rządowi USA. Około 32% z niemal 78 miliardów dolarów przychodów Boeinga w ubiegłym roku pochodziło z sektora obrony, przestrzeni kosmicznej i bezpieczeństwa.
Porozumienie wymaga powołania niezależnego nadzorcy, który będzie monitorował działalność Boeinga przez trzy lata oraz inwestycji co najmniej 455 milionów dolarów w programy bezpieczeństwa. Dodatkowo, koncern zgodził się, aby jego zarząd spotkał się z rodzinami ofiar katastrofy.
Katastrofy Boeinga
737 MAX miał być dla Boeinga żyłą złota – nową, bardziej ekonomiczną i komfortową wersją najpopularniejszego samolotu wąskokadłubowego na świecie. Niestety, stał się źródłem największego kryzysu w historii firmy. Dwie nowe maszyny uległy katastrofom w odstępie zaledwie kilku miesięcy w Indonezji i Etiopii, w wyniku których zginęło łącznie 346 osób.
Firma Boeing zaczęła mieć poważne problemy, gdy w 2018 roku doszło do katastrofy samolotu Boeing 737-MAX 8 tuż po starcie w Dżakarcie, który należał do tanich indonezyjskich linii lotniczych Lion Airlines. Samolot spadł do morza, a wszystkie 189 osób na pokładzie zginęło. Rok później, samolot 737 MAX 9 etiopskich linii lotniczych rozbił się sześć minut po wzniesieniu się w powietrze, a śmierć poniosło 157 pasażerów. Te katastrofy ujawniły poważne problemy, które wcześniej były jedynie nieśmiałymi spekulacjami wśród pracowników Boeinga, i zaczęto podejrzewać istotną wadę w samolotach Boeing MAX.
Założony w 1916 roku Boeing to międzynarodowa korporacja zajmująca się projektowaniem i sprzedażą samolotów, rakiet, satelitów i pocisków na całym świecie. Przez wiele lat firma cieszyła się reputacją jednego z najbardziej udanych amerykańskich biznesów, będąc symbolem najwyższej jakości. Boeing zbudował prezydencki samolot Air Force One, dostarczał broń aliantom podczas II wojny światowej i uczestniczył w misji na Księżyc w 1969 roku.