Najwyższa Izba Kontroli zgłosiła podejrzenie niedopełnienia obowiązków przez Marka Gróbarczyka, byłego ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Prokuratura Regionalna w Gdańsku prowadzi śledztwo w sprawie uchwały Rady Ministrów dotyczącej Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Prokurator Prokuratury Regionalnej w Gdańsku uznał, że brak jest podstaw do odmowy wszczęcia śledztwa w sprawie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa niedopełnienia obowiązków w latach 2016–2020 przez byłego ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej – przekazał prokurator Mariusz Marciniak.
Wzrost wartości o ponad 100%
Ze złożonego zawiadomienia przez Najwyższą Izbę Kontroli wynikało, że Marek Gróbarczyk w latach 2019 i 2020 nie poinformował Rady Ministrów, że wartość inwestycji wzrośnie o ponad 125 proc., to jest z 880 mln zł do niemal 2 mld zł i tym samym planowany przekop mierzei stracił uzasadnienie ekonomiczne.
To nie pierwsze śledztwo związane z przekopem Mierzei Wiślanej. Wcześniejsze, rozpoczęte w kwietniu, dotyczy podejrzenia przekroczenia uprawnień przez byłego dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. Zawarł on umowy na kwotę o 157,7 mln zł wyższą od szacowanego kosztu budowy przekopu Mierzei Wiślanej, który miał wynosić 880 mln zł.
Kluczowe w sprawach gospodarczych są dokumenty. NIK przedstawiła duży pakiet dokumentów, prokuratura będzie musiała je uzupełnić, wystąpiliśmy także o szczegóły do właściwych ministerstw – powiedział w rozmowie z portalem Interia prokurator Mariusz Marciniak.
Do 3 lat pozbawienia wolności
Jak dodał, przesłuchania odbędą się po zabezpieczeniu materiałów dowodowych, najprawdopodobniej na przełomie września i października. Marek Gróbarczyk również będzie przesłuchiwany. Za nadużycie władzy polegające na przekroczeniu uprawnień lub niedopełnieniu obowiązków przez funkcjonariusza publicznego, Kodeks karny przewiduje karę nawet do trzech lat pozbawienia wolności.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wynosi prawie 23 km. Z tego przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 km, a na rzece Elbląg również ponad 10 km. Kanał oraz cały tor wodny będą miały głębokość 5 metrów.